Kalle
Sonab stereodelar
-
karlstorck
- (75+ posts)

Re: Sonab stereodelar
Åh, såna har jag haft en gång... undrar om jag har slängt dem? Det tror jag... 
Kalle
Kalle
OA12.2
OA14
OD11
OA50
V1
Opus3 Chaconne
Keops
OA14
OD11
OA50
V1
Opus3 Chaconne
Keops
Köpte ett par hörlurar H20 (helsvarta med borstad metall i bågarna, annars exakt som H10 i utseende) billigt på loppis häromtiden. De var enligt "Radio och television" tidningar från 70-talet lite lyxigare än de röda med bla (eller kanske framförallt ? kommer inte ihåg exakt, kan ha varit lite annorlunda frekvenskurva med) en betydligt längre sladd. Dessa lurar tellverkades av en tysk firma vid namn typ MB eller något liknande. Det följde med några skumkuddar att placera inuti kåpan orginal för att dämpa den vassa diskanten något om man ville. Dessa saknas givetvis i mina men då jag använder dem till min studio är det perfekt med all information. Dom är också fördelaktigt välisolerade mot ljud utifrån och sitter hyfsat skönt på huvudet även om dom är ganska tunga.
Tack stefan för bilden på R-7000. Såg den även i en reklambild tillsammans med OA2212 och en 85 skivspelaren i en gammal R&T tidning. R&T tidningarna kan man oftast få upphämtade från bibliotekets arkiv och de innehåller mycket intressant läsning från tiderna då det begav sig, dvs sjuttiotalet...... Mycket tester, reklam och intervjuer om Sonab grejer mm. Rekommenderas!
MVH
Tyko
Ps: Har även en R-2000 som jag ännu bara vet att den har ett väldigt snyggt rött ljus...skall lagas snart hoppas jag. Ds
Tyko
Tack stefan för bilden på R-7000. Såg den även i en reklambild tillsammans med OA2212 och en 85 skivspelaren i en gammal R&T tidning. R&T tidningarna kan man oftast få upphämtade från bibliotekets arkiv och de innehåller mycket intressant läsning från tiderna då det begav sig, dvs sjuttiotalet...... Mycket tester, reklam och intervjuer om Sonab grejer mm. Rekommenderas!
MVH
Tyko
Ps: Har även en R-2000 som jag ännu bara vet att den har ett väldigt snyggt rött ljus...skall lagas snart hoppas jag. Ds
Tyko
http://www.runessonguitars.com
Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Jag köpte några P4000, det kom en hel pall med alldeles nya såna, 400:- per styck. Nu har jag bara en kvar plus lite obehandlade profiler till höljet. Tänkte bygga in nåt i dessa för att få samma utseende på det hela.avr7000 @ Fri Jan 09, 2004 1:53 pm wrote: R4000 t ex fanns även utan radio som P4000...
/Stefan
Kan ju flika in en bild på mina förhållandevis fina (obs rimmet!) Sonab H10 för er som är intresserade. Är någon som har nån koll på nypris etc på de lurarna, höll de samma höga klass som Sonabs högtalarare gjorde? Då menar jag ljudmässigt i förhållande till andra lurar, kvalitetsmässigt vet jag att de håller samma klass 
Jag måste säga att lurarna låter fantastiskt bra för sin ålder (mycket bättre än mina nyare Sennheiser), dock måste internkablaget, som består av världens tunnaste trådar, bytas ut. De glappar en del :)

Jag måste säga att lurarna låter fantastiskt bra för sin ålder (mycket bättre än mina nyare Sennheiser), dock måste internkablaget, som består av världens tunnaste trådar, bytas ut. De glappar en del :)

OD-11.3
OD-11.2
OA-5K
OD-11.2
OA-5K
-
Rolf Zetterberg
- (150+ posts)

Direkt ur en annons 1973 i Radio&Television :"Lyxmodellen,den svarta,med extra lång sladd och de högklassigaste elementen kostar 280:- Den billigare modellen,den röda,kostar ca 195:-"
R4000 ligger bara sjua på SVT:s omröstning om snyggaste designen på länken.
Carlsoonplanetens besökare kanske ska ta och ändra på detta?
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=25998
Carlsoonplanetens besökare kanske ska ta och ändra på detta?
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=25998
OD11 - vita, OA12 - vita, OA12 - vita, OA14 - vita
Reciever R 2000, Reciever R 4000-2, Reciever R 7000
Skivspelare 85S, Kasettdäck C 500
Ska R4000 bli brädad av en diskborste
rösta nu
/s.b
rösta nu
/s.b
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3
Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3
Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
I skrivande stund har 14 röstat på R4000 och ligger därmed 3a.
Först ligger Silverpilen med 40 röstande. Ingen omöjlig siffra att slå.
Så kom igen nu
Sten R
Först ligger Silverpilen med 40 röstande. Ingen omöjlig siffra att slå.
Så kom igen nu
Sten R
Om man hypotetiskt sätt först röstar, stänger sidan, rensar cookies-filerna och sen öppnar sidan igen så ser det ut som att det skulle gå att rösta igen... Hypotetiskt sätt alltså...
Fast det vore väl kanske att utöva påtryckning för Carlsson?...
Fast det vore väl kanske att utöva påtryckning för Carlsson?...
Redaktör Carlsson Illuminati
Moderator för Audiogrupp Väst på hififorum
Carlsson Illuminati
Resistance is futile...
Quad Cdp
Engelholm Audio Delo
Quad 909
Hypex 400 diy
Carlsson OA52.3
Carlsson OA50.3
Carlsson OA51.LE (Larsen Eriksson)
Diy OB51
Moderator för Audiogrupp Väst på hififorum
Carlsson Illuminati
Resistance is futile...
Quad Cdp
Engelholm Audio Delo
Quad 909
Hypex 400 diy
Carlsson OA52.3
Carlsson OA50.3
Carlsson OA51.LE (Larsen Eriksson)
Diy OB51
Man behöver inte stänga webbläsaren - det går bra att gå till en annan sida, rensa cookies och sen erh...
OD11 - vita, OA12 - vita, OA12 - vita, OA14 - vita