Skivor som låter bra i Carlssonhögtalare

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Hansson&Carlsson
(50+ posts)
(50+ posts)

Re: Skivor som låter bra i Carlssonhögtalare

Post by Hansson&Carlsson »

Hej!
Två [font=Comic Sans MS]John Mayall [/font]skivor som jag tycker låter bra.
Blues from Laurel Canyon, de är hos dig, hemma i rummet. :D
Inspelad på DECCA ffss " full frequency stereophonic sound", de kunde redan på 60-talet.  :wink:
The turning point (live), "Room to move" detta är spelglädje. :D
Tycker annars att ni nämnt många bra inspelningar/låtar/artister.
Dannes omnämnande av Supertramp håller jag absolut med om.
Attachments
Blues from Laurel Canyon
<br />John Mayall
Blues from Laurel Canyon
John Mayall
Blues.jpg (96.01 KiB) Viewed 3099 times
ossint
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by ossint »

Roland Storm @ 2005-01-14 wrote:...Pink Floyd "The Dark side of the Moon" (Måste vara Hybrid SACD-inspelningen, EMI 7243 5821362). Allt suveränt bra för Carlsson. Klassiker som "Time" "Money" m fl.....
................
Jag har ett ex av denna som vinyl. Nästan helt ny, den är över 20 år gammal, och spelad alltför sällan. Håller helt med om allt som Roland skriver. Har gjort "råkopior" av skivan till CD och det fungerar mycket bra faktiskt. Allt kommer med, rumble diverse knäppar etc + musiken. En CD som låter "vinyl"
Med vänliga hälsningar,
Peter
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Notting Hillbillies (Mark Knopfler m.fl) plockar jag fram emellanåt och spelar för mig själv, en riktig höjdare tycker jag. Synd att det inte blev fler plattor.

Martin
Jag vet inte, vet du?
ossint
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by ossint »

Det här urartar till en ren nostalgi-tråd, häftigt.  :D John Mayall, Pink Floyd med flera. Skivmärket Decca har nämnts och deras teknik "ffss" och då kom jag osökt in på en av mina första LP-skivor från 60-talet The Zombies "Begin Here" inspelat på just Decca. Jag tycker speciellt mycket om "The Time of the Season" som låter mycket bra på mina OA-5 II. Har nyligen överfört skivan från vinyl till CD med lyckat resultat.

Jag skulle dock vilja skaffa mig ett par OA-116 och få lite nya rysningar.
Med vänliga hälsningar,
Peter
-distortion-
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by -distortion- »

Nu bryts nostalgitrenden lite  8)

Ett hett tips för alla som är lite lite intresserade av elektronisk musik. Matmos!
Ni som har sett Björk Live in Royal Albert Hall har sett Matmos, de var de tre-fyra svartklädda herrarna som sprang runt och pillade på diverse knappar och pinaler i en liten fyrkant till höger på scenen.
Jag har aldrig hört så levande elektronisk musik, jag är helt tagen.. de får till och med till riktigt medryckande gung!
De leker med mycket olika ljud.. borstar, grus, vatten och grejer. Jag gissar att de kan framföra det live också, eftersom de var live när kompade Björk.
Ljudbilderna är otroligt exakta i bredd, höjd och djup och deras musik är helt perfekt för Carlsson.. jag måste nog säga att jag aldrig fått sånt 3D-ljud i min lägenhet nån gång!

Jag vet inget om deras olika skivor, men The Civil War är fantastisk!
Alla måste ha!  :D

http://www.brainwashed.com/matmos/
piP frampå
OA14 där bak
ossint
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by ossint »

Hej i snön,

Jag kommer ihåg en jazzgrupp som kallades "Weather Report". Jag hade flera vinyler med dem. Vinylerna är borta men minnet av hur de lät, kvarstår. Mycket musik, mycket bas, mycket diskant, mycket rogivande. Är det nån som vet något om gruppen, har inte kunnat hitta någon CD/DVD med dem i handeln. Passade mycket bra på ett par OA-5:or eller Alfa2/3. Kan tänka mig att de skulle vara storartade på ett par OA-14/116.
Med vänliga hälsningar,
Peter
12björn
Internationalization Team

Post by 12björn »

ossint @ Wed 23 Mar, 10:06 am wrote:Jag kommer ihåg en jazzgrupp som kallades "Weather Report". Jag hade flera vinyler med dem. Vinylerna är borta men minnet av hur de lät, kvarstår. Mycket musik, mycket bas, mycket diskant, mycket rogivande. Är det nån som vet något om gruppen, har inte kunnat hitta någon CD/DVD med dem i handeln.
kolla på http://www.allmusic.com

där finns information och bl a titlar. Skivor borde Du hitta på nätet, Amazon, CDON osv.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
ossint
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by ossint »

12björn @ 2005-03-23 wrote:
ossint @ Wed 23 Mar, 10:06 am wrote:Jag kommer ihåg en jazzgrupp som kallades "Weather Report". Jag hade flera vinyler med dem. Vinylerna är borta men minnet av hur de lät, kvarstår. Mycket musik, mycket bas, mycket diskant, mycket rogivande. Är det nån som vet något om gruppen, har inte kunnat hitta någon CD/DVD med dem i handeln.
kolla på http://www.allmusic.com

där finns information och bl a titlar. Skivor borde Du hitta på nätet, Amazon, CDON osv.

Björn
Tack för tipset, skall söka igenom. Om en ca 6  veckor kommer möblerna, och inte minst min anläggning bl a OA-5 II Mod. En högtidsstund i området där jag bor så varför inte en ny "Weather Report" också.
Med vänliga hälsningar,
Peter
12björn

Post by 12björn »

ossint @ Wed 23 Mar, 6:45 pm wrote:varför inte en ny "Weather Report" också.
Se bara upp! CDON listar två skivor med titeln "Heavy weather": Kolla vilken som är den "rätta" innan Du lägger en beställning! (Kunde inte låta bli att kolla själv :roll:)

Har jag förresten nämnt Tinariwen: Amassakoul: ökenblues av högsta klass?

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
ossint
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by ossint »

12björn @ 2005-03-24 wrote:
ossint @ Wed 23 Mar, 6:45 pm wrote:varför inte en ny "Weather Report" också.
Se bara upp! CDON listar två skivor med titeln "Heavy weather": Kolla vilken som är den "rätta" innan Du lägger en beställning! (Kunde inte låta bli att kolla själv :roll:)

Har jag förresten nämnt Tinariwen: Amassakoul: ökenblues av högsta klass?

Björn
Tack för varningen,  :D . Tinariwen: Amassakoul: känner jag inte till. Kan du beskriva närmare? Uttrycket ökenblues har jag aldrig hört tidigare, vad vill det beskriva?

För att pusha något franskt från mitt håll så kan jag nämna "France Gall" gav ut en skiva för ett par år sedan med musik av sin avlidne man Michel Berger. Musikalisk kanske ingen höjdare men ljudtekniskt faktiskt rätt bra. Mycket bas som går långt ned, stor dynamik ock balanserad tonal kvalitet. Annars är en av mina favoriter "Santana", den första vinylen, vara sig det är en vinylkopia på CD eller en "ny" utgåva som CD. Här får hela anläggningen visa färg. Förresten jag är inte långt ifrån en stad som heter Marciac och här har staden tillsammans med en lokal musikskola en jazzfestival varje år 2 veckor i augusti. En mycket känd och attraktiv händelse som återkommer varje år. Om någon är i Frankrike och Marciac i början av augusti så tag chansen.  Faktum är att de flesta av jazzens högdjur någongång spelat här. I april, den 9 april närmare bestämt, så gästspelar batteristen Roy Haynes och hans "Roy Haynes Quartet" i samma stad. Där efter kan man delta i en masterclass för att få lära sig mer i konsten att spela på trummor.
Med vänliga hälsningar,
Peter
Post Reply