KT23-oa
Re: KT23-oa
Hej!
Vill framföra en ide som kanske kan snabba upp processen att få fram nya diskanter:
Om jag förstått det hela rätt så är finansieringen av en första "batch" en av stötestenarna.
Kan inte intresserade få lägga en förhandsbeställning med någon form av förskottsbetalning (helt eller delvis)?
Jag skulle i alla fall vara intresserad!
Conny
Vill framföra en ide som kanske kan snabba upp processen att få fram nya diskanter:
Om jag förstått det hela rätt så är finansieringen av en första "batch" en av stötestenarna.
Kan inte intresserade få lägga en förhandsbeställning med någon form av förskottsbetalning (helt eller delvis)?
Jag skulle i alla fall vara intresserad!
Conny
Mina Carlsson:
OA 50.2 Svarta
OA14.3Y Svart faner (med B65oa II)
OA12 Svarta
OA12 Teak? (Basar renoverade med gummikant)
OD11 Svart faner (Snikmodellen, renoveringsobjekt)
OA 50.2 Svarta
OA14.3Y Svart faner (med B65oa II)
OA12 Svarta
OA12 Teak? (Basar renoverade med gummikant)
OD11 Svart faner (Snikmodellen, renoveringsobjekt)
Hejsan
Jag är av samma inställning som Conny, alla vi medlemmar som vet att vi är intresserade av nya diskanten kanske kan hjälpa till på något sätt för att undlätta framtagandet.
Problemet är kanske att stiftelsen inte själva säljer några nyproducerade element...
Husomhelst så hoppas jag att stiftelsen lever vidare och att kraften skall räcka till .
Vi är många som är tacksamma för ert unika arbete.
Gurra
Jag är av samma inställning som Conny, alla vi medlemmar som vet att vi är intresserade av nya diskanten kanske kan hjälpa till på något sätt för att undlätta framtagandet.
Problemet är kanske att stiftelsen inte själva säljer några nyproducerade element...
Husomhelst så hoppas jag att stiftelsen lever vidare och att kraften skall räcka till .
Vi är många som är tacksamma för ert unika arbete.
Gurra
-
Per Gulbrandsen
- Chief Editor

Tack alla för er underbara entusiasm. Om ni bara visste hur gärna jag också skulle sett att den nya kondiskanten skulle finnas på marknaden just nu.
Men den kommer! Det kan jag helhjärtat lova, för det vet jag blir av. Pressverktygen är nu beställda och därmed blir tillverkningen av. Men allt måste få ha sin tid och numera är det tysk noggrannhet och långsam produktionsbyråkrati som gäller för tillverkningsprocessen av Carlssons kondiskanter. Tillsammans med den beramade nogrannheten hos SSC:s guldöron innebär det.... ja, ni förstår själva: väntan, väntan och åter väntan. Men till sist också: Lysande resultat!
Först måste det tas fram en förserie som noggrant ska testas av SSC. Tänk på att detta är en rundstrålande kondiskant som ska låta överlägset bra och fungera som ersättare för Peerless MT20/24 under ett minst decennium framöver eller mer. Så kraven är stora, inget får bli fel i detta element.
Sedan måste motorsystemet och korgens lutning finjusteras så den passar samtliga historiska modeller, från Kolboxen och ända fram till OA-2212. Dessutom ska den nya konen kunna användas i helt nya Carlssonkonstruktioner.
Till sist måste förserien förstås provlyssnas noga och länge under alla typer av krävande situationer.
Först därefter kan tillverkningsbeslutet tas.
Och då vill tyskarna därefter i sin tur ha en viss längre period på sig att ställa allt iordning för att starta en kvalitetsmässig produktion som håller samma standard som de handbyggda förseriexemplaren.
Så. När väl denna så efterlängtade kondiskant väl kommer har vi väntat länge, kanske är det redan jul. Men då, ja då lär vi alla plötsligt glömma hur länge vi tvingades vänta. För den blir kanon, var så säkra. Det är alltså tyvärr bara att gilla läget och ta oss på orden - kondiskanten anländer!
Även om den kanske inte ens kommer att heta KT-23?
SSC har tagit vist intryck av den vänliga kritiken mot den nuvarande smått swinglish-artade beteckningen "KT" (förkortning för Kon-Tweeter) - så det kanske blir det vanliga T:et istället, vem vet?
Och kanske inte ens diamtermåttet blir detsamma?
Den som väntar på något gott får se - och höra!
Men den kommer! Det kan jag helhjärtat lova, för det vet jag blir av. Pressverktygen är nu beställda och därmed blir tillverkningen av. Men allt måste få ha sin tid och numera är det tysk noggrannhet och långsam produktionsbyråkrati som gäller för tillverkningsprocessen av Carlssons kondiskanter. Tillsammans med den beramade nogrannheten hos SSC:s guldöron innebär det.... ja, ni förstår själva: väntan, väntan och åter väntan. Men till sist också: Lysande resultat!
Först måste det tas fram en förserie som noggrant ska testas av SSC. Tänk på att detta är en rundstrålande kondiskant som ska låta överlägset bra och fungera som ersättare för Peerless MT20/24 under ett minst decennium framöver eller mer. Så kraven är stora, inget får bli fel i detta element.
Sedan måste motorsystemet och korgens lutning finjusteras så den passar samtliga historiska modeller, från Kolboxen och ända fram till OA-2212. Dessutom ska den nya konen kunna användas i helt nya Carlssonkonstruktioner.
Till sist måste förserien förstås provlyssnas noga och länge under alla typer av krävande situationer.
Först därefter kan tillverkningsbeslutet tas.
Och då vill tyskarna därefter i sin tur ha en viss längre period på sig att ställa allt iordning för att starta en kvalitetsmässig produktion som håller samma standard som de handbyggda förseriexemplaren.
Så. När väl denna så efterlängtade kondiskant väl kommer har vi väntat länge, kanske är det redan jul. Men då, ja då lär vi alla plötsligt glömma hur länge vi tvingades vänta. För den blir kanon, var så säkra. Det är alltså tyvärr bara att gilla läget och ta oss på orden - kondiskanten anländer!
Även om den kanske inte ens kommer att heta KT-23?
SSC har tagit vist intryck av den vänliga kritiken mot den nuvarande smått swinglish-artade beteckningen "KT" (förkortning för Kon-Tweeter) - så det kanske blir det vanliga T:et istället, vem vet?
Och kanske inte ens diamtermåttet blir detsamma?
Den som väntar på något gott får se - och höra!
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
Founder & Chief Editor
Spännande, kommer den få plats i en OD-11 utan att man behöver ge sig på plasten i baffeln?
precis sådana svar som jag tycker är roligt att få! man får lite insikt i vad stiftelsen jobbar med samtidigt som man får förståelse för vad som tar tid! Mycket roligt att läsa! /Andreas
-
shredomatic
- (1+ posts)

Bump! Har det hänt något på KT23-fronten? Sista inlägget på denna tråd var 27sept 2007. Någon?
-
Per Gulbrandsen
- Chief Editor

Hej alla!
Måste säga att jag själv blev chockad när jag så g hur länge sedan det var jag svarade i denna tråd - över ett år sedan!
Nå, det som hänt sedan dess är att jag nu i höst hållit en godkänd prototyp av den fina nya kondiskanten i min hand och njutit av tyngden och utseendet - den blir fantastisk! Magnetkraften är enorm i den lilla neodyniumjuvelen, fastnade på SSC:s NAD 208 så den nästan inte gick att få loss igen!
Mycket egen look också, liknar egentligen ingenting som tidigare tillverkats med små utstickande fötter (!) t ex.
Jag har också sett mätningarna och där finns inget mer att invända, den ser ut att bli helt perfekt.
Om bara tillverkaren inte var så senfärdig...
Så den som håller ut till jul - eller juli? - lär bli belönad!
Måste säga att jag själv blev chockad när jag så g hur länge sedan det var jag svarade i denna tråd - över ett år sedan!
Nå, det som hänt sedan dess är att jag nu i höst hållit en godkänd prototyp av den fina nya kondiskanten i min hand och njutit av tyngden och utseendet - den blir fantastisk! Magnetkraften är enorm i den lilla neodyniumjuvelen, fastnade på SSC:s NAD 208 så den nästan inte gick att få loss igen!
Mycket egen look också, liknar egentligen ingenting som tidigare tillverkats med små utstickande fötter (!) t ex.
Jag har också sett mätningarna och där finns inget mer att invända, den ser ut att bli helt perfekt.
Om bara tillverkaren inte var så senfärdig...
Så den som håller ut till jul - eller juli? - lär bli belönad!
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
Founder & Chief Editor
-
Bengt Allevad
- (10+ posts)

Oj vad roligt att få höraPer Gulbrandsen wrote: Nå, det som hänt sedan dess är att jag nu i höst hållit en godkänd prototyp av den fina nya kondiskanten .....
...Jag har också sett mätningarna och där finns inget mer att invända, den ser ut att bli helt perfekt.....
Jag är helt ny här på forumet, heter Bengt Allevad och gör mitt första inlägg med denna kommentar.
Jag använder ett par OA6 II sedan början av sjuttiotiotalet och för mig är det kanske mest en kär möbel som jag har svårt att ge upp. Inte minst vackra proportioner.
Självklart inser jag att det finns åtskilliga gånger bättre högtalare idag men av kanske mest nostalgiska själ vill jag fortsätta att använda dem.
Jag har gjort fullständig renovering av dem på "mitt sätt" men tror att det som fattas är en riktig diskanthögtalargrupp. Visserligen har jag bytt till helt oanvända MT20:or jag haft liggande sedan sjuttiotalet men trots att de är "nya" vill jag tro att det är där största skillnaden ligger mort en modern högtalares ljud. Diskanten låter mest skrikig och tål inte normal lyssningsvolym utan att störa. Däremot vid "nattlyssning" är den acceptabel.
SSC - vad kommer den att kosta då?
-
Per Gulbrandsen
- Chief Editor

Priset är inte alls satt än, eftersom den inte är i tillverkning än. Det blir klart först när den första leveransen anländer.
Men målet för rättighetshavaren SSC har hela tiden varit att den nya kondiskanten ska vara rimlig i pris och inte alltför mycket dyrare än CT-62.
Jag skulle kanske gissa på någonstans mellan 2-300:-/ca - men det är inget löfte!
Kan ju t.o.m. bli billigare i denna oförutsägbara tid...
Och glöm inte min varning - t.o.m. namnet på denna tråd kan vara fel.
Det sista jag hörde var att K:et försvunnit ur modellnamnet och jag tror - efter att ha hållit den i handen och snabbmätt den - att måttet minskat ett steg...
Spänningen stiger!
Men målet för rättighetshavaren SSC har hela tiden varit att den nya kondiskanten ska vara rimlig i pris och inte alltför mycket dyrare än CT-62.
Jag skulle kanske gissa på någonstans mellan 2-300:-/ca - men det är inget löfte!
Kan ju t.o.m. bli billigare i denna oförutsägbara tid...
Och glöm inte min varning - t.o.m. namnet på denna tråd kan vara fel.
Det sista jag hörde var att K:et försvunnit ur modellnamnet och jag tror - efter att ha hållit den i handen och snabbmätt den - att måttet minskat ett steg...
Spänningen stiger!
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
Founder & Chief Editor