elektronik till OA-52.3
Re: elektronik till OA-52.3
Alltid lika kul med diskussion om kablar även om det är ett sidospår. Min grundinställning är att det inte är någon märkbar skillnad på högtalarkablar, men väl på signalkablar. Helt enkelt därför att signalen efter förstärkaren är så ohyggligt mycket starkare att den rimligen måste vara betydligt mindre påverkbar, det ska mycket till för att den inte ska ta sig fram. Rätta mig om jag har fel. Jag läste också ett test i någon hifi-tidning i början av 90-talet, när kabelhysterin grasserade som värst, som landade i just detta. Vid blindtest fick en lampsladd till högtalarna lika bra betyg som en kabel för 20.000 kr metern med isolering i tungt vatten!
Signalkablar däremot är ju för det första väldigt mycket enklare rent praktiskt att byta och jämföra, och där har jag faktiskt också hört tydliga skillnader. Till och med min totalt ointresserade fd fru hörde skillnad när jag lånade hem ett par Linn-kablar. Nu har jag dock fått en förklaring av en elektronikkännare; att det egentligen inte är kabeln som sådan som gör skillnaden utan förhållandet mellan kabelns impedans och ingångsimpedansen i förstärkaren. Återigen rätta mig om jag har fel, är bara en glad amatör i den tekniska delen. Men kontentan är då att viss elektronik passar med vissa kablar och att det alltså inte finns något universellt rätt utan att man får pröva sig fram. Alternativt vara nöjd med det man har. Så länge kablarna har syrefri koppar, det vill säga snäppet över gratis-snoddarna, tror jag skillnaden är rätt liten. Nu växlar jag mellan ett par Supras budgetkabel, ett par Ogami med Neutrik-kontakter och ett par Clas Ohlssons lyxkabel. Jag tycker mig hjälpligt kunna höra skillnad, men inte större än att jag inte klarar att säga vilken som är bäst.
Signalkablar däremot är ju för det första väldigt mycket enklare rent praktiskt att byta och jämföra, och där har jag faktiskt också hört tydliga skillnader. Till och med min totalt ointresserade fd fru hörde skillnad när jag lånade hem ett par Linn-kablar. Nu har jag dock fått en förklaring av en elektronikkännare; att det egentligen inte är kabeln som sådan som gör skillnaden utan förhållandet mellan kabelns impedans och ingångsimpedansen i förstärkaren. Återigen rätta mig om jag har fel, är bara en glad amatör i den tekniska delen. Men kontentan är då att viss elektronik passar med vissa kablar och att det alltså inte finns något universellt rätt utan att man får pröva sig fram. Alternativt vara nöjd med det man har. Så länge kablarna har syrefri koppar, det vill säga snäppet över gratis-snoddarna, tror jag skillnaden är rätt liten. Nu växlar jag mellan ett par Supras budgetkabel, ett par Ogami med Neutrik-kontakter och ett par Clas Ohlssons lyxkabel. Jag tycker mig hjälpligt kunna höra skillnad, men inte större än att jag inte klarar att säga vilken som är bäst.
Med reservationen att det är sent på natten och vin och ost kanske hjälpt till så vågar jag mig ändå mig på att kommentera (återigen) det här med att förstärkare låter likadant. I mitt hushåll så har QUAD II och LEAK 12 Point One stått för den musikaliska underhållningen i familjen i mer än två decennier (förmedlat genom en hel radda av Carlssonkonstruktioner). En "showstopper" har alltid varit "Her shattered gold" från en av Robin Williamssons soloskivor (ni som är lite äldre kanske kommer ihåg Incredible Stringband. Gitarerr, harpa, flöjter. Ni som är yngre - vad tror ni Led Zep lyssnade på innan dom gjorde Stairway to Heaven?).
I alla fall så sätter jag på denna "showstopper" på min rätt så nya anläggning med den 22 kilo tunga förstärkaren och mina OA 50.3. Och det låter inte särskilt kul- Det låter, OK men inte så där himlastormande. Då längtar jag tillbaka till mina OA 14 och mina bryggkopplade Rotelslutsteg (som ersatte läckande oljekondensatorer och trötta rör) styrda av en gammal NAD-förförstärkare från 1986 .
Gungor och karuseller. Jag kommer aldrig att lämna tillbaka min svensk/kinesiska klump. Jag kommer aldrig att byta min Kontrapunkt A till en Goldring 1042.
Jag kommer aldrig att sukta efter OA 116. Men - tyvärr - jag får leva med att en viss typ av musik, vissa skivor, vissa upplevelser inte är dom samma längre. That´s life. Men nästan allting annat har blivit bättre! Grannarna som bor under mig säger "att dom älskar musik". Dom vet inte vad dom utmanar. Men just nu är dom inte hemma. Så jag vräker på!
I alla fall så sätter jag på denna "showstopper" på min rätt så nya anläggning med den 22 kilo tunga förstärkaren och mina OA 50.3. Och det låter inte särskilt kul- Det låter, OK men inte så där himlastormande. Då längtar jag tillbaka till mina OA 14 och mina bryggkopplade Rotelslutsteg (som ersatte läckande oljekondensatorer och trötta rör) styrda av en gammal NAD-förförstärkare från 1986 .
Gungor och karuseller. Jag kommer aldrig att lämna tillbaka min svensk/kinesiska klump. Jag kommer aldrig att byta min Kontrapunkt A till en Goldring 1042.
Jag kommer aldrig att sukta efter OA 116. Men - tyvärr - jag får leva med att en viss typ av musik, vissa skivor, vissa upplevelser inte är dom samma längre. That´s life. Men nästan allting annat har blivit bättre! Grannarna som bor under mig säger "att dom älskar musik". Dom vet inte vad dom utmanar. Men just nu är dom inte hemma. Så jag vräker på!
Last edited by momus on Mon 02 Apr 2012, 15:05, edited 2 times in total.
Du kan känna dig lugn momus. När mitt Tandberg 3002 försteg som jag köpte samtidigt som mina OA52 1984 hade så många komponentfel att det inte var meningsfullt att meka med det längre för drygt tre år sedan lovade jag mig själv att jag inte skulle acceptera nedgradering i något avseende, vare sig när det gäller ljudkvalitet eller funktionalitet.momus wrote:Nu ska det här förstås inte utveckla sig till en tråd om kablar och blindtester, men jag kan inte låta bli att kommentera Grafpros slutkläm: "Att läsa tester på förstärkare i hifipressen blir mot denna bakgrund rent komiskt". Jag undrar om signaturen "spelepojk" håller med om det. Uppenbarligen hörde han skillnad på det nya och det gamla förstärkeriet, och jag tror inte det bara har att göra med tyngd, utseende och förväntningar. Jag är i och för sig övertygad om att det är svårt att skilja på prylar i s k blindtester. Det kan man nog säga är vetenskapligt belagt. Men har man levt med samma högtalare under en lång tid och vant sig vid ett speciellt ljud så hör man skillnad när en annan förstärkare kopplas in. Uppenbarligen fungerar varseblivningen då på ett annat sätt, än när man utsätts för ett blindtest. Jag hävdar med bestämdhet att jag inte kände mig lurad av vare sig försäljare eller hifipress när jag för ett år sedan la ut nästan 6000 spänn på en ny förstärkare.
Jag må vara otillräcklig i många sammanhang men så dum är jag inte att jag lägger ut pengar bara för att tillfredsställa min fåfänga. Och då struntar i vad jag hör med mina öron.
Det (McIntosh C2300) kostade mig tio gånger så mycket som din fina tungviktare, och det var ok för mig, för just då hade jag helt plötsligt och oväntat blivit en kvarts miljon rikare, så en tredjedel fick gå till kök, en till hifi och resten till annat. Jag är sååå nöjd och bara njuter, så här dags borde jag nog dra ner volymen lite.
Visst hörs det skillnad på slutsteg, mellan olika fabrikat och kvalitet på rören och vilka kopplingkondensatorer som används.
Ska jag vara helt ärlig borde jag inte svara i den här tråden för jag har inga OA52.3 utan jag uppgraderade mina ovannämnda OA52 i egen dialog med Stig redan 1994 till något som liknar vad som kom att kallas OA52.2 ett par år senare.
Härom året köpte jag ett par Svalandermoddade OA52.1 av ren nyfikenhet och jämförelselyssnade ett par månader, och som dokumentation spelade in några utvalda låtar med mina inspelningmikrofoner i sweetspot innan jag byggde om dem till Larsen Edition exakt enligt de råd jag fått.
De är hittills en besvikelse drivna av mina 25W rörmonoblock (pushpull klass-A). Troligen är de känsliga för vilken kabeltyp man använder, vilket att par J.M.Lab (Focal) 905 Electra (som jag haft på långlån som jämförelseobjekt) inte var, när jag jämförde 2,5 kvmm bil-el kabel med bl.a. EKK. Till slut fastnade jag för att använda ett par korta stumpar teflonisolerad enkardelig högren koppartråd (samma som internkablaget) mellan OA52.LE och mina monoslutsteg.
- sovpaus -
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
Jag är lugn. Och på sätt och vis är jag glad över att inte ha en kvarts miljon att "spela" med. Usch vilka val jag skulle vara tvungen att göra, för då är man där igen. Just nu är jag störd över att piP lät så bra när jag lyssnade på ett par i helgen (uppgraditis, nedgraditis?) Hjärnan säger: Håll dig lugn skomakare och bliv vid din läst! Hjärtat säger: Länsa en fond och åk ut till Öhman!
Att man aldrig får vara ifred!
Att man aldrig får vara ifred!
Lite nu och då finns begagnade PiP på hifimagget. Kanske något att följa upp? Du kommer undan med mindre jämfört med nya iaf. Vad gäller elektronik undrar jag fortfarande varför ingen vågar gå in på tonkontroller? Tänk om Holografic kunde bygga ett tonkontrollsteg i samma storlek som Pre 25 baserat på Stigs tonbalanskontroll plus annat användbart? Då skulle jag nog överväga byte, trots att jag sitter helnöjd just nu.
____________________________________________________________________________________________
Spelar på OA 52.2, T+A Music Player och Power Plant, matas med Clearaudio Performance och iMac+WD 1Tb Wav filer
Vid TV:n: OA 51.3 + Canton CD 50 II + 4st BoSSO/MuPPS och Denon 1508
Spelar på OA 52.2, T+A Music Player och Power Plant, matas med Clearaudio Performance och iMac+WD 1Tb Wav filer
Vid TV:n: OA 51.3 + Canton CD 50 II + 4st BoSSO/MuPPS och Denon 1508
-Ve o fasa! -Nu har jag gjort nåt som inte ses med blida ögon i audiofil-kretsar,-Jag har köpt en equalizer!!!
-En Marantz EQ-551, -men nu låter det bra mycket roligare om min svensk-kinesiska 22-kilos förstärkarklump! -Nu får den lite mer bas att jobba med och även lite mer skärpa på toppen!
-Jag har kopplat in den mellan pre-out och amp-in, där det satt byglar förut,och den förstör inte ljudkvaliteten alls faktiskt, som jag var lite rädd för först.-Jag har prövat att koppla in byglarna istället för eq:n, och växlat fram och tillbaka för att försöka höra nån skillnad i ljudkvaliten( med eq:n i opåverkat läge) -Men jag hör faktiskt ingen skillnad! -Det verkar som att den gamla marantz-elektroniken står sig bra ihop med xtz -prylarna!
-En Marantz EQ-551, -men nu låter det bra mycket roligare om min svensk-kinesiska 22-kilos förstärkarklump! -Nu får den lite mer bas att jobba med och även lite mer skärpa på toppen!
I krig och kärlek är allting tillåtet.Man får göra precis som man vill bara man blir lycklig! Åtminstone vad gäller hemelektronik.
Denna länk till företaget som tillverkar A100D3 och CD-100 åt XTZ kanske kan vara intressant för några:
http://www.tonewin.cn/
http://www.tonewin.cn/
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Kul att du hittat din lösning!
Inget är förbjudet när det gäller Hifi.
Alla måste få experimentera och när man hittar fram så det blir "rätt" är man ju klar.
Teoretiskt strävar vi ju alla efter den perfekta, rena och oförvrängda återgivningen men den är ju praktiskt sett ouppnåelig, så vitt jag kan se ialla fall...
Alltså strävar vi ju alla mot att komma så nära den perfekta återgivningen som möjligt trots att vissa fel kanske finns kvar. Lyckas vi med detta genom att koppla in någon specifik apparat så har vi väl i alla fall lyckats, även om det inte ses som puristiskt?
Kul att du är nöjd!
Med vänlig hälsning
Martin
Kul att du hittat din lösning!
Inget är förbjudet när det gäller Hifi.
Alla måste få experimentera och när man hittar fram så det blir "rätt" är man ju klar.
Teoretiskt strävar vi ju alla efter den perfekta, rena och oförvrängda återgivningen men den är ju praktiskt sett ouppnåelig, så vitt jag kan se ialla fall...
Alltså strävar vi ju alla mot att komma så nära den perfekta återgivningen som möjligt trots att vissa fel kanske finns kvar. Lyckas vi med detta genom att koppla in någon specifik apparat så har vi väl i alla fall lyckats, även om det inte ses som puristiskt?
Kul att du är nöjd!
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
-Nja, -jag tror nog att jag ska byta ut xtz a 100d3:n och marantz eq:n mot nåt annat i alla fall.... -det kommer ett svagt surrande från eq:n, som jag inte hörde från början- som hörs mest när man spelar på låg volym...-mycket störande!
-Jag har faktiskt sneglat lite på NAD c375bee som ju har fått väldigt bra recensioner i ett test där man bl.a jämförde med en mycket dyrare Naim,som var obetydligt bättre än NAD:en, och även HK 990 som NAD:en sopade mattan med! .....-men då får man ju hala upp 11000 spänn
-men det är den förmodligen värd.....
-Tål att funderas på!