KT23-oa

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)

Re: KT23-oa

Post by robban61 »

Per Gulbrandsen wrote: Och glöm inte min varning - t.o.m. namnet på denna tråd kan vara fel.
Det sista jag hörde var att K:et försvunnit ur modellnamnet och jag tror - efter att ha hållit den i handen och snabbmätt den - att måttet minskat ett steg...

Spänningen stiger!
Absolut, man kan lungt säga att den är efterlängtad.! Hoppas på jul då :geek: Att måttet minskat gör inget bara den håller måttet musikaliskt och att man kan stänga locket/gallret :)
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

Hej!

Hade tänkt att ligga lågt här och inte störa SSC i de glädjande nyheter de lyckas förmedla men följande citat från PG reser så många frågetecken att jag kan inte låta bli att (återigen) ifrågasätta hur det egentligen arbetas inom SSC.
Per Gulbrandsen wrote: Priset är inte alls satt än, eftersom den inte är i tillverkning än. Det blir klart först när den första leveransen anländer.

Det jag hänger upp mig på är ordet "eftersom" då det implicerar att det är ett krav att man har element färdiga (av diverse anledningar) innan man kan göra en bedömning av vilket pris man vill ta ut. Jag hoppas verkligen att det INTE är så för det antyder (återigen) att SSC saknar kompetensen för att göra upphandlingar av denna typ.

Varför kanske någon undrar?

Det kan finnas flera orsaker som sagt till varför man väljer att sätta priset efter att man har fått en första leverans som kan granskas;

1. Man vet inte exakt pris för elementen före leveransen. Detta håller jag för så osannolikt att SSC/Hifi-kit inte har fått ett pris från tillverkaren innan beställningen görs att jag inte tänker vidareutveckla det mer.

2. Man vet inte exakt vad man får och vill inte sätta ett pris förrän man vet. Det kan gälla grundprestanda men även vilka kvalitetsnivåer (avvikelser) som man kan förvänta sig. Detta specificerar man innan beställningen bekräftas. När man får hem första leveransbatchen kan man kontrollera att elementen uppfyller specen men det är bara vanligen en formsak. Skulle det visa sig att något inte stämmer så är det inte beställarens bekymmer för då returnerar man helt enkelt batchen och rullar tummarna tills man får en ny som uppfyller kravspecen. Detta ska dock inte påverka priset öht.
Det hela förutsätter dock att man kan på ett stringent sätt specificera elementets konstruktion och vilka avvikelser man tolererar samt att man kan formulera detta i ett avtal. Det kan alla tillverkare av mer kvalitativa högtalare.

3. Man har inte klart med hur distributionen ska se ut. Detta är en förhandlingssak som kan och bör ske innan man har produkterna leveransfärdiga. Gör man förhandlingen så sent som när produkterna är levererade så kommer det att orsaka extra fördröjningar, logistiska problem samt ränteförluster.

Oavsett vilken av ovanstående orsaker det är så visar styrelsen i SSC att man saknar den kompetens eller vilja som behövs för att sköta en näringsdrivande Stiftelse.

Alltså; finns det ett seriöst och kompetent arbetssätt så är prissättningen helt oberoende av när i tiden saker tillverkas och beror på helt andra saker men det kanske är som så att PG bara har missuppfattat att det krävs leverans för att kunna prissätta elementen? Är elementen välspecade och beställning/avtal välgjord så kan priset sättas när som helst från att beställningen görs tills att elementen är levererade.

Notera: Jag kräver inte att SSC ska ange ett pris nu. Det är upp till dom att av eventuellt diverse marknadsmässiga skäl vänta hur länge som helst innan det spikas. Dock kan man förvänta sig bättre argument än de som framförs av PG.

Ovanstående resonemang gäller endast för specialbeställda OEM-element vilket både diskanten och B65OA-II är.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Förstår inte riktigt din frågestälning.

Då SSC inte säljer några element alls kan inte SSC sätta några priser överhuvudtaget.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

Martin Dellstig wrote: 1. Förstår inte riktigt din frågestälning.

2. Då SSC inte säljer några element alls kan inte SSC sätta några priser överhuvudtaget.

1. Det är ingen frågeställning. Det är en spekulation varför saker går som de går (eller inte).

2. Om SSC inte är inblandade i inköp och försäljning så är det väl lite förmätet av PG att hävda att priset inte är satt ännu. Det kan ju vara satt på 5000kr/st av de som tar riskerna men att de har inte gjort det offentligt ännu. Vem vet? Uppenbarligen inte ens ni.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Hej!

Jag tycker att man inte kan dra alla dessa slutsatser baserade på ordet "eftersom".

Upprepar att priset sätts av andra än SSC, utpriset påverkas ju av bl.a. stafflingar, avrop och önskade marginaler mm.
Så är det i alla fall i min värld där vi jobbar med handel av industriella produkter.

Med dagens material- och energipriser är inga avtal heliga i någon industri så jag har svårt att första att denna grenen skulle vara ett undantag.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

Martin Dellstig wrote: 1. Upprepar att priset sätts av andra än SSC, utpriset påverkas ju av bl.a. stafflingar, avrop och önskade marginaler mm.
Så är det i alla fall i min värld där vi jobbar med handel av industriella produkter.

2. Med dagens material- och energipriser är inga avtal heliga i någon industri så jag har svårt att första att denna grenen skulle vara ett undantag.

1. Du menar att dessa faktorer är omöjliga att förutse innan man får elementen men något som man vet exakt just då när lådorna finns i ens ägo?

2. Kan inte leverantören hålla lovat pris så är det vanligen hans problem (och något de rimligen försöker förutspå innan de sätter sitt pris).
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Hej!

Nej det menar jag inte, jag menar att utpriset från fabrik i lokal valuta sätts vid varje ordertillfälle, på senare tid har bl.a. metallpriserna rört sig en del.
Inpriset till köparen påverkas givetvis i första hand av leverantörens utpris men ochså av tranportkostnader och valutarörelser. Den verkliga inköpskostnaden för en vara går inte att fastställa förrän fakturan är betald. Först då vet man vad man fick betala för valutan man betalade fakturan med. Sett över de senaste tre månaderna har t.ex Euron rört sig mellan 9,45 - 10,12 SEK. I ett värsta fall innebär det en kostnadshöjning för varan på ca 7%.
När KostnadSåldVara stiger finns två alternativ. Kompensera sig för detta genom ändring av utpris eller ta det från den egna vinsten.
Det är ett beslut varje företag får göra på affärsmässiga grunder.

Fast vad jag egentligen menar är att:

- Styckpriset för varan styrs av en rad faktorer som storlek på producerad batch, ett eller flera leveranstillfällen etc.
- Kostnaden för en importerad vara går inte att definiera förrän fakturan är betald pga valuta rörelser.
- Att leverantören håller pris utgår jag från om det inte finns någon form av klausul i offerten som t.ex tar hand om
ändringar av valuta eller metall priser eller någon annan form av rörlig del i priset.

Eftersom SSC inte ingår i detta spel mellan säljare och köpare så kan vi inte uttala oss.

Fast jag tycker inte vi behöver göra denna tråden till en fråga om handel.

Trevlig helg på er alla.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Ivil
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by Ivil »

något nytt om utvecklingsarbetet? Ser fram emot att höra era omdömmen av detta alster!
/Andreas
Post Reply