delningsfilter -tråd Carlsson högtalare

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor

Post by Per Gulbrandsen »

Bästa Carlssonfantaster!
Vill bara berätta vad som hänt i denna tråd, nämligen att jag tagit bort de inlägg där 50-seriens delningsfilter beskrivs och avbildas.

Det var ett absolut krav från Stiftelsen Stig Carlsson (som är rättighetshavare) att alla sådana bilder och beskrivningar måste tas bort från sajten, vilket jag naturligtvis måste respektera.

Jag hoppas nu bara att ni kan göra detsamma och inte ruttnar på carlsson för det!

(Nytt nyhetsbrev efter mässan är i pipelinen men vi har lite problem med brevskrivningsfunktionerna just nu)

mvh
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
Jocke
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by Jocke »

Jag har den största respekt för att det fordras pengar för att driva SSC och planeten. Vi är många som tycker att ni gör ett bra jobb! Att ta bort ritningar på filter är att INTE inse vilken betydelse entusiaster och "gör det självare" har haft för det återfödda intresset för Carlsson-högtalare!

/Jocke
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Det kanske kan tyckas men att låta ritningar på produkter som är produktion är att slå undan fötterna på Larsenhifi. Vi behöver också ha respekt för att det skall finnas en kommersiell grund för Carlssonhögtalarna. Utan den kommersiella grunden upphör utvecklingen och då kan det inte komma några fler modeller i framtiden.

Dessutom så är det så att SSC också är måna om Carlssonhögtalarna.
Genom åren har det framkommit exempel på plagiat som är långtifrån överensstämmande med originalkonstruktionen och därmed behäftade med andra egenskaper. Att labba med sina egna högtalare är helt OK, det är roligt och lärorikt mm men det är inte längre ortoakustiska Carlssonhögtalare. Vem av oss har tid att lägga månader på lyssna fram komponenter till ett delningsfilter, att mäta högtalaren med avseende på spridning i rummet mm mm?

Den risk jag ser är att det florerar "Carlssonhögtalare" som inte når upp till den standard som en fabriksbyggd Carlssonhögtalare har och att folk lyssnar på dessa högtalare och låter det ligga till grund för sin uppfattning om carlssonljudet.

Ritningar och specifikationer på produkter i pågående produktion är normalt ej fritt tillgängliga. Jag vet inga exempel på märkeshögtalare där man kan hitta konstruktionen på nätet. Däremot tycker jag det är OK med original filtren och .2 filtren.

Så här tycker jag personligen i frågan.

Med vänlig hälsning

Martin

PS.
Den ekonomiska effekten för SSC för detta är mikroskopisk och för CarlssonPlanet finns ingen ekonomisk effekt alls i detta ärende.
DS.
Jag vet inte, vet du?
Post Reply