Lyssningsintryck OA5-mmx

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Re: Lyssningsintryck OA5-mmx

Post by nagref »

PappaBas wrote:Beror det man ser mellan 2-4 kHz mest på kamfilter-problemet eller tonkurvan för F87?
Jag tycker inte det ser ut som det direkt mappar mot tonkurvan dessutom har de större amplitud?
Det är uppenbara kamfiltereffekter.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by phon »

Ja, åsså var det den där sneda skivan igen .... 8-)
För många Carlsson är inte nog.
nagref
(330+ posts)
(330+ posts)

Post by nagref »

phon wrote:Ja, åsså var det den där sneda skivan igen .... 8-)
Jag tror att en lösning så som för huvuddiskanten i Larsen 8 vore funktionsmässigt en mycket bra idé. Fast då blir kanske inte utseendet här så kul. Det kräver ingrepp i trådhuven nämligen.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi
PappaBas
(75+ posts)
(75+ posts)

Post by PappaBas »

Vi kan testa på mina :)
Det estetiska går att ordna när funktionen är tillfredsställande.
Det är väl the Stig way om något?
tct98
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by tct98 »

Håller med Pappabas. Inga ingrepp är för stora bara slutresultatet blir bra. Ser det sen orginellt ut så är det bara kul.
Nattlorden
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by Nattlorden »

Om du gör om lyssningarna på enbart basarna och proppar upp lådorna så de står vinklade framåt/inåt a la OA-14... hur låter det då?
OA-12, OA-14, OA-51LE
PappaBas
(75+ posts)
(75+ posts)

Post by PappaBas »

@Nattis

Det är ungefär det vi gjort, dvs när jag la böcker i underkant. När jag indentifierat F87 som problemet så skedde all lyssning enbart på den. Det blir lite bättre :) Men grundproblemet kommer väl att kvarstå? Dvs man kommer väl bara att ha lite tur när man hamnar bra mellan några spridningslober?
Edit: Vid närmare eftertanke blir det kanske som Phons platta fast man lutar hela högtalaren i stället. Man kan ju luta hela elementet på baffeln. Men som du påpekar innan frångår man ju den ursprungliga tanken då.

Så lösningen är att få högtalaren att bli en riktig OA högtalare som den kanske inte riktigt är just nu?

Jag ser det hela som att det är lite olika problem som skall fixas med MMX som i viss mån hänger ihop:
Kamfilter effekten är den första, detta fixas då kanske bäst med någon slags plåt eller något som bryter/dirigerar om reflexen från F87 och skapar fler "källor".
Den andra är att F87 nog måste delas annorlunda och diskanterna spela längre ned.
Det kommer att minska kamfiltereffekten men även som både jag och tct98 märkt när vi delat diskanterna längre ned så får ljudet en skjuts och ljudet totalt låter mycket luftigare! :)
Som grafpro säger så är det ju med den föreslagna originaldämpningen på kanske 2 dB inte så långt ifrån en V1:a?
Ljudet tar sig en törn om man delar F87 för brant och långt ned.
Så det sista är väl att fixa till en totalt sett bättre tonkurva avseende de problem som grafpro visar men som inte relaterar till problemområdet 2-4 kHz.
Nattlorden
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by Nattlorden »

PappaBas wrote:både jag och tct98 märkt när vi delat diskanterna längre ned så får ljudet en skjuts och ljudet totalt låter mycket luftigare! :)

...

Ljudet tar sig en törn om man delar F87 för brant och långt ned.
Kan du beskriva på annat sätt så att ovanstående inte känns som motstridigt?
OA-12, OA-14, OA-51LE
PappaBas
(75+ posts)
(75+ posts)

Post by PappaBas »

ahh lite otydligt där av mig kanske :)
jo att det är en avvägning? F87 bör nog delas längre ned men den måste fortfarande bidra annars tenderar ljudet att låta lite platt (upplever jag). Men det är ju något som måste testas fram.
tct98
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by tct98 »

Viktigt är att få med det "nedre" mellanregistret som F87 borde tillföra. Enligt Grafpros kurvor så ligger ju dom frekvenserna lite för lågt. Diskanterna som bevisligen håller en mycket hög kvalitet borde få gå längre ner i frekvens där dom nog klarar av det jobbet bättre än F87. När vi testade sådana filtertyper så lät det betydligt bättre.
Post Reply