Lite av grisen i säcken eftersom jag aldrig tidigare hade hör en Carlsson-konstruktion.
Resonemanget om att en högtalare borde lira ihop med rummet, där man vanligen har sina prylar, köpte jag helt, men hur bra kunde en snart 25-årig högtalarkonstruktion egentligen låta?
Nu, efter modifieringar efter konstens (SSC) alla (nästan) regler så måste jag säga att slutresultatet gott och väl motsvarar mina ganska höga förväntningar.
Jag bör upplysa om att jag nästan helt saknar lyssningserfarenhet från riktigt bra HIFI-prylar, den skillnad jag upplever är nästan enbart ställd emot vad jag tidigare har spelat på,
Snell KII, Klipsh KG4, Pioneer PD-S 904, NAD 1300 försteg och ett ADCOM 535 Mk2 slutsteg.
Eftersom basarna i mina exemplar nästan helt saknade skumkant i både höger och vänster så väntade jag med att provlyssna tills jag fick mina serie 4 basar. Blixtsnabbt i med dom för att få en föraning om hur Carlssonkreationer låter... Oj, instämmer helt med Red:s "Hur jag blev Carlssonfreak", nu började det likna nåt:-)
Det jag främst saknade med gamla diskanterna var detaljer, upplösning, men jag tänkte att det kommer nog med Y-monterade CT62.
Men vilket underbart släpp, första gången jag har upplevt den tredja dimensionen, och så tydligt!
Nästa steg var att Y-montera CT62, (fortfarande omoddade filter!), till min stora förvåning (besvikelse!)
så upplevde jag skillnaden som tämligen marginell! Kanske för att CT62:orna kräver inspelning, vad vet jag?
Min egen vilda gissning är diskantkondingen, jag bytte den till en papper-i-olja (i korrekt värde enl. SSC filtermod).
När jag bytte den så hände det grejer! Nu vaknade dom till liv, inga mer trötta virvelkaggar eller Marshallförstärkare utan
bett, lite ljusa i karaktären dock men jag hade inte fått hem övriga filter komponenter än, så det var lite obalans på den fronten.
Efter att ha spelat ett par veckor med korrekt filtermod, hårdvirat med foliespole till basen och papper-i-olja konding till diskanten som enda avvikelse från SSC:s filtermod måste
jag säga att jag upplever dessa högtalare som väldigt balanserade och välljudande, inte alls störande ljusa. Basen upplever jag också som "tillräcklig", den går djupt med pondus när så krävs.
En sub skulle kännas onödigt!
Lyssningtrötthet kommer jag aldrig i närheten av:-) Skulle man önska sig något mer så skulle det vara ännu lite mer detalj, jag ska prova en Rotel CD och JVC XV-N5 DVD vad det lider, det kanske är först nu mina brister i elektroniken visar sig?!
En okvalificerad, ovetenskaplig rapport från en nybliven Carlssonförespråkare, som nu är fast i Carlssonträsket:-)
Jag måste passa på att tacka för all hjälp jag fått här på forumet, ljuset i mörkret
///Janne P