Aktiv delning...

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Aktiv delning...

Post by Stefan Björklund »

Är det någon som provat detta på 50 serien, ja de andra med för den delen, och som har några erfarenheter att dela med sig av...?

Jag skall labba med aktiv delning av OA51.3 och OA52.3...

Mvh

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
bjed
(125+ posts)
(125+ posts)

Re: Aktiv delning...

Post by bjed »

Jag har jobbat mycket med aktiv delning och har sedan många år övergivit den traditionella passiva delningen. Fördelarna är många (oräkneliga att återge i detta forum) och speciellt bra när det gäller SS-elementen eftersom man kan justera nivån i området 1500-2500 på ett enkelt sätt. SS-elementen har ju som bekant en liten lätt höjning i det här området som inte alltid favoriseras.
Aktiv delning favoriserar jag därför att luftighet och definition ökar markant i förhållande till passiv dito. :D
Nackdel=kostnad :cry:
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

Har du försökt skapa en aktiv eqvivalent till det passiva filtret då , alltså att i stort sett behålla frekvensgången för respektive element men utan de fasvridningar etc. som de skapar...

-eller har du labbat med brantare filter, annan delningsfrekvens etc.?

Mvh

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
bjed
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by bjed »

skapa aktiv ekvivalent: nej

branta filter: ja

Jag har kört både 3:e och 4:e ordningens filter. Då har det varit Butterworth repsektive Linkwitz. Jag föredrar 4:e ordningens Linkwitz/Bessel eftersom det ger minimal fasdeviation i delningsfrekvensen, dvs 360 grader. Dessutom kan man ju minska kraven på ingående element. Det här blir särskilt intressant i HP-delen där ev inverkan från elementets resonansfrekvenser kan minimeras eller elimineras.

Jag har således gjort kretskortslayout för P20 resist och etsning för 4:e ordningens filter, med spänningregulatorer (dubbel spänningsmatning) och för bas/mellanregister/diskant :lol: . Förvisso har jag också gjort layout för effektförstärkare, då baserat på LM3886 vilken inte i allas ögon är optimal (räcker för mina behov) :? .

Nästa prjoekt för mig är att modifiera ett par OA14 eller OA116 till aktiv delning. Jag tror t ex att de så hårt kritiserade MT20HFC/MT24HFC kan fås att låta riktigt hyggligt med branta aktiva filter...............Helst skulle jag vilja integrera filter och effektförstärkare i lådan. Tyvärr måste man ju då såga hål i lådan: ett helgerån således. Har du någon kommentar till det projektet ?
Post Reply