Söker OA-6 typ 1 kopplingsschema

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
ppola
(1+ posts)
(1+ posts)

Söker OA-6 typ 1 kopplingsschema

Post by ppola »

Hej allihopa!

Jag undrar om någon sitter på ett kopplingsschema till slutstegen i OA-6 typ 1? Jag är lite (läs mycket) rörintresserad och gillar Carlsson-högtalare, så hade varit väldigt intressant att kolla på. Kan göra en liten analys av det och berätta vad jag kan utläsa av det om nån är intresserad.
Mior
(30+ posts)
(30+ posts)

Re: Söker OA-6 typ 1 kopplingsschema

Post by Mior »

Finns att beställa här på Carlssonplanet om du inte får tag på det någon annnastans.

https://www.carlssonplanet.com/om/bestallstod/
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

Hej,
Fick en notis från en gammal kompis (STDI här på Planeten) som undrade om jag sett din förfrågan.
Jag har schema och lite annat. Har själv renoverat 6-7 par (kanske mer, kommer inte ihåg) OA6 slutsteg. Ganska lättjobbade slutsteg men kretskorten är av dålig kvalitet. Kondingar i signalkedjan behöver oftast bytas och filterkondensatorer när dom brummar. Jag har lite grejor liggande..
Någonstans har jag schema och annat liggande men jag kan inte plocka fram det förrän på söndag tidigast pga resor och annat. Har endast papperskopior så jag måste nog scanna in allt.
påminn mej om jag inte hört av mej för onsdag nästa vecka. Janne 070-5937878
grafpro
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by grafpro »

Finns också här:
http://www.carlssonkult.se/images/OA6I-schema.jpg

Jag jobbar på en utförlig artikel om OA6. Den ligger ännu inte på sajten, men schemat ligger där. Jag har också genom generöst bidrag från en carlssonvän diverse annat material, bl. a. schema på förförstärkaren CC-1.

Samtidigt kan jag inte låta bli att kraftfullt avråda från de renoveringstips som finns här på carlssonplanet. Här rekommenderas bl a att byta diskantelementen mot CT62, i Y-konfiguration! Helt bedrövligt. Därtill alla de vanliga rekommendationerna om meningslösa byten av komponenter, kablage mm (vissa kondensatorer kan kräva byte, som jansch påpekar). OA6 är museiföremål, de ska renoveras pietetsfullt och inte modifieras, särskilt inte på ett så okunnigt och beskäftigt sätt.
Post Reply