Byta ut dämpmaterial i mellanregisterkammare på OA-116 !

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Engh
(20+ posts)
(20+ posts)

Byta ut dämpmaterial i mellanregisterkammare på OA-116 !

Post by Engh »

Har funderat på att gå och köpa mig lite fårull, och byta ut dämpmaterialet i mellanregisterkammaren! Kan detta vara något, eller är det bara bortkastade pengar.

Har hört att fårull skall vara mycket bra i mellanregisterkammare ?
OA-116 (snart renoverade)
OD-11 (ej renoverade)
godag
(150+ posts)
(150+ posts)

Re: Byta ut dämpmaterial i mellanregisterkammare på OA-116 !

Post by godag »

Har du provat med fårull än? ..om inte -prova och berätta om du tyckte att det blev bättre, sämre eller ingen skillnad!

Mvh

Göran
OA116.3 -svart lack, W65, B65-I 16ohm, CT62 + SSC-mod. filter
OA116.3 -svart lack, DIY-mod. av "phon" med SEAS CX21LTS 8-tums bas, B65-I 16ohm, CT62 + SSC-mod. filter
OA12.3 -mahogny, (DIY mod. "OA13" av "phon" med 3st diskanter) B65-I 8ohm, CT62, + SSC-mod. filter
& http://www.acoustica.org.uk/DPA/deltec.html
Audio Synthesis D-A-X Discrete Basic dac
-se:http://www.component.se/forum/index.php ... =6961&st=0
& http://www.audiosynthesis.co.uk/dax_discrete.htm
Pioneer DV757 (spec. mod med "ASL"-fiberoptik för DAX) dvd
Dual & Technics div. skivspelare
m.m.
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by rylandes »

Prova kan man väl göra, men vad hoppas du vinna?

Den mängd och typ av dämpull som sitter där är tämligen noggrant utprovad för att ge en rak kurva och en bra mellanregister respons.
Då bör du nog kunna mäta dig fram (kanske med ljudkortet i din PC) för att se vad du gör.

Sten R
-----------------
Engh
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by Engh »

Jag förstår inte den här inställningen, vad då ”vad hoppas jag på att vinna”. Jag var nyfiken på om man kunde få bättre mellanregister, genom att göra detta lilla ingrepp. Det sägs ju att fårull är bättre än gullfiber eller vad det nu är som sitter i lådorna.

Det tycks som om det är några på det här forumet har inställningen att "Carlssons" lådor dom är så bra så dom kan inte bli bättre.

Tänkte mer det som en kul grej för o se ifall man kunde få ut ytterliggare lite till väl ljud på ett enkelt sätt.
OD-11 (ej renoverade)
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team

Post by 12björn »

Engh @ Tue 23 Nov, 1:29 pm wrote:Jag förstår inte den här inställningen, vad då ”vad hoppas jag på att vinna”. Jag var nyfiken på om man kunde få bättre mellanregister, genom att göra detta lilla ingrepp. Det sägs ju att fårull är bättre än gullfiber eller vad det nu är som sitter i lådorna.

Det tycks som om det är några på det här forumet har inställningen att "Carlssons" lådor dom är så bra så dom kan inte bli bättre.
Jag tror inte Du behöver tolka det så; Stig Carlsson var en mycket noggrann man, så man kan utgå ifrån att det han kommit fram till var ganska optimalt.

Det utesluter naturligtvis inte att man kan göra saker ännu bättre.

För min del, vilket jag hoppas är representativt för forumet :wink: , tycker jag visst att det är välkommet att Du experimenterar (om Du redovisar resultatet :) :wink: ). För Din egen del tycker jag att Du ska se till så att Du kan återställa Dina högtalare om det inte blir bättre av Ditt experiment.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by Jörgen »

Jag känner till en del jämförelser mellan olika dämpmtrl bl.a. har jag sett en del
som Ingvar Öhman har gjort.
I princip tror jag att man kan säga att det spelar ingen roll vad man använder för
dämpmtrl.det kan ju va lite lättare att handskas med fårull.

ett tips är att använda den ullfilt som används i OA52,men bara en remsa runt
öppningarna i elementkorgen,och låta befintligt dämpmtrl vara kvar.
änvänder den så på mina 70-talare,och inbillar mig att det låter renare.
jörgen
Attachments
DSCN1907.JPG
DSCN1907.JPG (52.09 KiB) Viewed 4656 times
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by rylandes »

Nu ska du inte ta illa upp. Du ställde en fråga och jag försökte svara. Jag uttryckte mig väl något kortfattat och klumpigt.
Vad jag menade var: Vad vill du specifikt förbättra?

Om du i ditt rum får ett påträngande o vasst mellanregister som du inte kan justera med placering, tonkontroller och mjuka mattor. Skulle väl kanske en justering av mängden dämpmaterial kunna påverka positivt.
Bara du vet hur mycket det var från början. Så du kan hitta tillbaks till originalnivån. Själv har jag provat med diverse olika material (dock ej fårull), men aldrig hört någon skillnad på materialet i sig. Bara mängden. Har byggt en del högtalare genom åren. Dämpningen tyckte jag själv var svårast att få till.

Har du andra synpunkter på just din ljudbild, finns det annat att experimentera med.

Sen tycker jag naturligtvis att var och en får experimentera så mycket den vill.

Sten R
-----------------
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)

Post by Stefan Björklund »

Engh

Experimentera du!

Mellanregisterlådan är relativt grund vilket inte medger någon större grad av absorbtion av ljudet utstrålat från elementets baksida...
Detta gör att den i viss mån borde lida av reflexer från lådans bakvägg...
Ljudvågor som naturligtvis färdats en viss sträcka innan de åter "träffar" mellanreg.membranet och intrefererar med det ljud som detta i detta ögonblick försöker återge...

Konmaterialet utgör inget större hinder för det reflekterade ljudet som kommer t ex från lådans bakvägg, det är på ett antal dB när ett "öppet fönster" ut till dig som lyssnar...

Jag har själv experimenterat med fårull i ett par Avance Alpha 330i, (Scanspeak 8542) och det går utmärtkt att förändra ljudet genom att applicera fårull precis
bakom elementet, testa och lyssna.... -det kan även bli för mycket skillnad

Några som lagt mycket energi på detta (med verktyg som inte ens fanns då OA116 designades) är ju Bower&Wilkins
Att försöka få kontroll på elementets bakåtstrålning i syfte att minska reonanser se tex:
http://www.bwspeakers.com/index.cfm/fus ... D0B7473B37

Stig var ett geni ja... men hans högtalare tillverkades naturligtvis med div. kompromisser av ekonomisk karaktär, (t ex att tillverka 70-talarnas bafflar i plast)
Det finns säkert utrymme för förbättringar...
Dock är det ju sant att det sämsta i nästan varje stereo är rummet och/eller stereons placering i detsamma...

Tweaka på!

Mvh

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Engh
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by Engh »

Tack för era svar, kanske överreagerade lite.

Har läst en del tester av div. högtalare, där man har menat på att man får ett renare och distinktare ljud med fårull. Tror bl.a. man använder fårull i ex. ”Mosen”. Och då den låter rätt bra så har kanske fårullen något med det att göra.

Klart att jag sparar original dämpmaterialet, om jag plockar ur det ur kammaren.

Får ladda trimmern och ut o jaga får nu då
OD-11 (ej renoverade)
godag
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by godag »

..som sagt..

..väntar med spänning på att få höra om du tyckte att det blev bättre eller inte.
  Som Jörgen sa ovan -så fick troligen SC kompromissa mycket pga ekonomiska skäl och annat -varje gång han tog fram en ny modell.

Det är därför jag uppskattar detta forum, där många delar med sig av sin kunskap och vågar exprimentera för att testa om sina idéer håller i praktiken -klart i SC anda!!

Lycka till!!  :wink:

G
OA116.3 -svart lack, W65, B65-I 16ohm, CT62 + SSC-mod. filter
OA116.3 -svart lack, DIY-mod. av "phon" med SEAS CX21LTS 8-tums bas, B65-I 16ohm, CT62 + SSC-mod. filter
OA12.3 -mahogny, (DIY mod. "OA13" av "phon" med 3st diskanter) B65-I 8ohm, CT62, + SSC-mod. filter
& http://www.acoustica.org.uk/DPA/deltec.html
Audio Synthesis D-A-X Discrete Basic dac
-se:http://www.component.se/forum/index.php ... =6961&st=0
& http://www.audiosynthesis.co.uk/dax_discrete.htm
Pioneer DV757 (spec. mod med "ASL"-fiberoptik för DAX) dvd
Dual & Technics div. skivspelare
m.m.
Post Reply