Prisbildning på Carlsson-högtalare

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
User avatar
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)
Posts: 712
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:27
Location: wermdö

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by s.b »

Martin Dellstig @ Thu Feb 17, 2005 15:53 wrote:
Det var ett par orörda OA-5 typ 2 ute på Tradera för ett tag sedan för 4.000 SEK...
Martin
Han ger inte upp :roll:
http://www.tradera.com/auction/Hogtalare/aid_11418443
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
User avatar
Daniel
Valued Contributor
Posts: 234
Joined: Wed 04 Feb 2004, 16:04
Location: Stockholm

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by Daniel »

Jag misstänkte hela tiden att det var något skumt med den där affären. De gick för fyra tusen på Tradera; köpare var en helt nyregistrerad användare, men han fick bra feedback av säljaren och har dessutom fortsatt att köpa saker. Men nu är alltså OA-5orna uppe på auktion igen, och med samma säljare som förra gången.
Elektrofon Tonträff (vit)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
Alvar
(10+ posts)
(10+ posts)
Posts: 10
Joined: Thu 20 Jan 2005, 16:30

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by Alvar »

Gör ett litet inhopp i debatten eftersom jag är nybliven Carlssonägare.
Jag fick ett par vita OA14 och skaffade nya basar (dom rätta) för ca ett år sedan. Sen blev jag ändå lite besviken på högtalarna och funderade på att sälja. Vad tycker ni övriga att sådana högtalare skulle kostat, dom är vita och i oskadat skick. Nu är dom inte till salu, för jag möblerade om lite och vipps blev det bra., men en prisuppfattning från er som debatterar kunde vara kul.
User avatar
Roland Storm
Valued Contributor
Posts: 280
Joined: Mon 18 Aug 2003, 11:56
Location: Upplands Väsby

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by Roland Storm »

Hej Alvar, en tråd om priser på OA14 finns här: http://carlssonplanet.com/forum/viewtop ... riser+oa14

Roland
OA52, OA51, OA50
OA2212, OA116, OA14, OA12, OD11
Kolboxen, OA6, OA6-2, OA5, OA5K, OA5-2, OA4, OA4-2, V-1, Popboxen
Stig Carlssons egna prototyplådor till OA2212 och OA116
Sonab R7000, R4000, R4000-2, R4000-3, P4000, R3000, R2000, Sonab Cambridge P50, Sonab C-500, Sonab 85S, Sonab H10
jimpeter
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Sat 15 Jan 2005, 17:59

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by jimpeter »

Håller med Erland, en sann entusiast skulle givetvis vilja hålla nere priserna, så att flera skulle få ta del av dessa högtalare? Redan för 30 år sedan var de dessutom kritiserade, så inte var och är de den slutliga lösningen på bra ljud. Sedan är det väl helt OK att vi är många som gillar ljudet? Jag ser det mera som att många försöker att rättfärdiga sina renoveringar, ”har jag lagt ner så mycket pengar och tid, så måste det varar bra och värdefullt”? Några verkar ju ha väldigt många modeller och man kan ju undra hur ljudbilden är om man kör alla eller vad själva poängen är? Det är helt OK att ha det som hobby, men som alla hobbys kostar det pengar och man får inte alltid tillbaka pengarna, så varför inte nöja sig med det, att det är roligt? Om Stig C kunde snurra i sin grav tror jag han skulle göra det av detta. När man börjar att diskutera vilken förstärkare som driver en högtalare bäst eller vilken musik som låter bäst i en viss modell, då finns risken att man missat något. Fram för lägre priser, Carlsson till folket, förutsatta att vi vill dela med oss av detta fantastiska ljud?

Peter
User avatar
Roland Storm
Valued Contributor
Posts: 280
Joined: Mon 18 Aug 2003, 11:56
Location: Upplands Väsby

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by Roland Storm »

jimpeter @ Fri 18 Feb, 2005 wrote: Några verkar ju ha väldigt många modeller och man kan ju undra hur ljudbilden är om man kör alla eller vad själva poängen är?
Hej jimpeter.

Eftersom jag förmodligen är den som har flest modeller kanske jag delvis kan svara på frågan.

Själva poängen med mitt samlande är att få tag på samtliga modeller Stig Carlsson konstruerade. När detta är gjort kan diskussionerna med Tekniska Museet i Stockholm om ett Stig Carlsson-rum underlättas genom att alla modellerna kan överlämnas till museet på "ett bräde". Jag har också valt att försöka få alla i samma färg, så att modellerna ska framträda tydligare och inte de olika träslagen.

Jag är också bildredaktör för CarlssonPlanet och genom att äga de flesta modellerna kan jag fotografera alla i lugn och ro så att bilder kan komma ut på CarlssonPlanet samt ge er en bra service angående speciella bilder och förfrågningar om konstruktionen. Den möjligheten är uppskattad av många medlemmar.

Hur ljudbilden blir om man kör alla samtidigt vet jag inte eftersom det inte låter sig göras med den utrustning jag har. Däremot kan jag köra och jämföra upp till 4 par samtidigt. På så sätt "hör" jag hur Stig har utvecklat modellerna över tiden och det ligger till grund för diskussioner och rådgivning avseende de olika modellernas karraktär. Allt för att servicen på Carlssonplanet ska vara så bra som möjligt.

Sedan har flera medlemmar utnyttjat möjligheten att komma hem till mig och lyssna på de olika modellerna. Speciellt uppskattat om man är tveksam om vilken modell man ska välja.

Hittills har jag bara köpt Carlssonhögtalare av ovan nämnda skäl. Nu säljer jag för första gången ett par Carlssonhögtalare. Jag lyckades köpa ett par vita OA2212 och säljer därför mina OA2212 (teak) för att kunna finansiera ett framtida köp av ett par Kolboxar.

Jag hoppas du förstår vad min hobby betyder för mig (och vilka fördelar det innebär för mig som bildredaktör på CarlssonPlanet att ha alla modeller tillgängliga) och att du således inte har något emot att jag tänker utöka min samling med de tre modeller jag saknar...

Roland
OA52, OA51, OA50
OA2212, OA116, OA14, OA12, OD11
Kolboxen, OA6, OA6-2, OA5, OA5K, OA5-2, OA4, OA4-2, V-1, Popboxen
Stig Carlssons egna prototyplådor till OA2212 och OA116
Sonab R7000, R4000, R4000-2, R4000-3, P4000, R3000, R2000, Sonab Cambridge P50, Sonab C-500, Sonab 85S, Sonab H10
User avatar
lob
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 144
Joined: Sun 05 Jan 2003, 18:59
Location: Bagarmossen

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by lob »

Roland

Du samlar alltså på högtalarmodeller med originalelementen och
bara med de modifieringar som är sanktionerade av SC ?
Detta med tanke på att ditt samlande är museialt betingat .
Det blir intressant att se, och förhoppningsvist få höra,
Stig Carlssons samlade verk på Tekniska museet i en framtid.
Samlar du även på elektroniken också typ R7000 etc ?

//Lasse
Plinius M-16
Mcintosh MC275
B&O Beogram 8002
B&O Beogram 9000
Squezzebox
SlimDevices Transporter
Ino pip högtalare
User avatar
Roland Storm
Valued Contributor
Posts: 280
Joined: Mon 18 Aug 2003, 11:56
Location: Upplands Väsby

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by Roland Storm »

lob @ Sat 19 Feb, 2005 wrote:Samlar du även på elektroniken också typ R7000 etc ?//Lasse
Jag prioriterar högtalarna just nu, eftersom de var av Stig Carlssons verk. Men för att de skall kunna spela behövs elektroniken. Och då blir det naturligtvis Sonab. Så jag vill komplettera med skivspelarna, samtliga stärkare, kasettbandspelaren och hörlurarna så småningom. Jag har redan R3000 och R4000.

Roland
OA52, OA51, OA50
OA2212, OA116, OA14, OA12, OD11
Kolboxen, OA6, OA6-2, OA5, OA5K, OA5-2, OA4, OA4-2, V-1, Popboxen
Stig Carlssons egna prototyplådor till OA2212 och OA116
Sonab R7000, R4000, R4000-2, R4000-3, P4000, R3000, R2000, Sonab Cambridge P50, Sonab C-500, Sonab 85S, Sonab H10
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by 12björn »

Roland Storm @ Fri 18 Feb, 6:15 pm wrote:Dilemmat som Snoopy berör är väl den att om man (som vi gör med Carlssonplanet och detta Forum) sprider kunskap om en suverän produkt så leder det  till ökat intresse och eftersom tillgången är begränsad (nytillverkning sker ju bara av OA52.3) så ökar priset automatiskt på våra Carlssonhögtalare. Allt fler medlemmar på CP innebär ju också att allt fler förmodligen vill skaffa sig ett par Carlsson och priserna stiger. Denna process tror jag inte vi kan stoppa med mindre än att vi lägger ner CP och hoppas Stigs livsverk ska falla i glömska. Men det är ju INTE vår avsikt, utan tvärtom - vi ska sprida information och kunskap om Carlsson!

Således tror jag att priserna på Carlsson, speciellt 70 och 80-talarna kommer stiga successivt. Fynd kommer fortfarande att göras, men allt fler kommer inse högtalarnas rätta värde. Och det kan bara vara vad var och en är villig att betala...
Exakt! :D

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Snoopy
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 122
Joined: Wed 01 Sep 2004, 17:53
Location: Sollentuna

Re: Prisbildning på Carlsson-högtalare

Post by Snoopy »

Hej !

Tänk att en del skall ha så svårt att mäta "värdet" på saker och ting i annat än pengar.

MVH,
/Erland
För många Carlsson är inte nog...
OA4 typ I Teak
OA4 typ I Jakaranda
OA5 typ I Teak
OA6 typ I Vita
V1 Vita
OA4 typ II Svarta
OA5 typ II Vita
OA6 typ II Teak (5 st)
OD-11 Teak
OD-11 Jakaranda
OA-12 Valnöt(eller kanske Jakaranda?)
OA-12 Svartlack
OA-14 Teak
OA-14 Teak(eller kanske Valnöt?)
OA-14 Svart fanér (2 par)
OA-116 Svart lack
OA-116 Vit lack
OA-2212 Valnöt
OA-50.1 Vita
OA-51 Svarta
OD-11 "extended" Mahogny hemmabyggen (-76)
OA-14 Mahogny hemmabyggen (-76)
------------------------
Sonab 67 S
Sonab 85s
Sonab R-3000
Sonab R-4000.1
Sonab R-7000
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests