rör förstärkare
rör förstärkare
Sony TA 11 får lira oa14 i hall/dator rum. Kardon 670 får driva på OA12 +oa5 typII i vardagsrummet. poppboxen spelar musik i sovrummet 
tack för dom orden, jo det skulle vara för eget bruk isåfall, men kollar mest runt och fiskar lite kunskap innan det blir nå anförskaffande 
Lyssna är ju alltid utav intresse
Lyssna är ju alltid utav intresse
Sony TA 11 får lira oa14 i hall/dator rum. Kardon 670 får driva på OA12 +oa5 typII i vardagsrummet. poppboxen spelar musik i sovrummet 
Tips & Förslag / Hints & Suggestions
Har du en teknisk fråga eller ett problem med sajten eller forumet? Eller vill du rapportera ett fel? Eller har du en idé om vad som kan göras med sajten/forumet? Posta här!
Jonathan - Webmaster
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
"There are two ways to write error-free code. Only the third one works."
"Deliver yesterday, code today, think tomorrow."
Edison 60 är en riktig höjdarmaskin för slantarna.
Du får pengar över till en riktigt bra signalkälla (CD-spelare) vilket en sådan anläggning förtjänar.
Fö kört mina OA-2212 med Edison 60 till största belåtenhet. Gav en
överraskande stabil, ren basåtergivning, renhet och dynamisk kraft över hela musikspektrat.
Men som sagt, pruta inte på signalkällan, en grund för högklassig hifi.
Den jag hade hemma var ifs inte triodkopplad, men Erik Andersson http://www.triod-ljud.nu hjälper dig om du skulle vilja ändra till pentod-klassA, för mer effekt, om det nu skulle behövas.
Du får pengar över till en riktigt bra signalkälla (CD-spelare) vilket en sådan anläggning förtjänar.
Fö kört mina OA-2212 med Edison 60 till största belåtenhet. Gav en
överraskande stabil, ren basåtergivning, renhet och dynamisk kraft över hela musikspektrat.
Men som sagt, pruta inte på signalkällan, en grund för högklassig hifi.
Den jag hade hemma var ifs inte triodkopplad, men Erik Andersson http://www.triod-ljud.nu hjälper dig om du skulle vilja ändra till pentod-klassA, för mer effekt, om det nu skulle behövas.
Den som vet mest, tror minst.
mycke tack för informationen, tror jag sattsar på ett sådant då.
Signalkällan jag har en HK750 CD och Luxor proffesional 9381 vinylspelare, är det på tog undergraderat för edison?
Signalkällan jag har en HK750 CD och Luxor proffesional 9381 vinylspelare, är det på tog undergraderat för edison?
-
12björn
- Internationalization Team

CD-spelaren är enlligt min uppfattning riktigt dålig! Vinylspelaren vet jag inte mycket om, men där är ju PU och riaa-steg minst lika betydlesefulla.Livet wrote:mycke tack för informationen, tror jag sattsar på ett sådant då.
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Oj,oj,oj
!
Som om två tåg skulle kollidera?
Men, så är det ju med denna hobby – eller
?
Hade en Edison Triod i dryga tre år samt en del olika OA modeller, bl. a. 14 och 2212.
Har en kamrat som har Edison 60 (så vi har jämfört dom med varandra).
Har själv haft en HK CD 750 spelare av nämnd modell och spelat med dessa högtalare.
Jag tycker följande:
Trioden är helt underbar att kunna beskriva mellanregistret och ”JAG” har inte hittat/funnit en annan förstärkare som tilltalat mig mer i just detta. Dock kan den upplevas på/med vissa skivor som lite vass i toppen. Basen är för att vara en spelare på 2 ggr 9 watt bra. Dock saknas ”trycket” i botten av naturliga själ.
Edison 60 har i en direkt jämförelse dem emellan, mindre 3D i mellanregistret och kanske ännu ett ”snäpp” (om man nu kan säga så) eller uns mer av vassheten i diskanten än Trioden.
Det finns mer kraft och ”svung” i 60, men jag uppfattade att den konstigt nog, inte gick lika lågt i basen som brodern gjorde.
Jag fick ljud i 2212 men ingen av dom två räckte på långa vägar till att driva dessa till önskade (mina krav) nivåer. OA14 däremot, var som ”klippt och skuren” för dessa förstärkare.
CD spelaren tycker jag, för att ligga i den lägre prisklassen - spelar bra (i motsats till vad 12Björn tycker, det kan ju naturligtvis bero på övrig kringutrustning också).
Konklusion: En fiskar – en annan åker hoj - och båda trivs med just detta! Eller hur 12Björn
?
Som om två tåg skulle kollidera?
Men, så är det ju med denna hobby – eller
Hade en Edison Triod i dryga tre år samt en del olika OA modeller, bl. a. 14 och 2212.
Har en kamrat som har Edison 60 (så vi har jämfört dom med varandra).
Har själv haft en HK CD 750 spelare av nämnd modell och spelat med dessa högtalare.
Jag tycker följande:
Trioden är helt underbar att kunna beskriva mellanregistret och ”JAG” har inte hittat/funnit en annan förstärkare som tilltalat mig mer i just detta. Dock kan den upplevas på/med vissa skivor som lite vass i toppen. Basen är för att vara en spelare på 2 ggr 9 watt bra. Dock saknas ”trycket” i botten av naturliga själ.
Edison 60 har i en direkt jämförelse dem emellan, mindre 3D i mellanregistret och kanske ännu ett ”snäpp” (om man nu kan säga så) eller uns mer av vassheten i diskanten än Trioden.
Det finns mer kraft och ”svung” i 60, men jag uppfattade att den konstigt nog, inte gick lika lågt i basen som brodern gjorde.
Jag fick ljud i 2212 men ingen av dom två räckte på långa vägar till att driva dessa till önskade (mina krav) nivåer. OA14 däremot, var som ”klippt och skuren” för dessa förstärkare.
CD spelaren tycker jag, för att ligga i den lägre prisklassen - spelar bra (i motsats till vad 12Björn tycker, det kan ju naturligtvis bero på övrig kringutrustning också).
Konklusion: En fiskar – en annan åker hoj - och båda trivs med just detta! Eller hur 12Björn
*S* jag tackar mycket för era inlägg båda två, vart dock inte så mycke klokare på vad det gäller Cd-spelaren
Men som det verkar så är inte edison att spotta på då iaf
Nu är inte jag den köpstarkase mannen i detta land så får jag tips om vad som spelar bra för pengarna som det sas här så är det nog där jag får nöja mig ett tag framöver
Nu är inte jag den köpstarkase mannen i detta land så får jag tips om vad som spelar bra för pengarna som det sas här så är det nog där jag får nöja mig ett tag framöver
-
12björn
- Internationalization Team

Livet wrote:*S* jag tackar mycket för era inlägg båda två, vart dock inte så mycke klokare på vad det gäller Cd-spelaren![]()
Cambridge har mycket prisvärda CD-spelare. Se'n kan man inte gå förbi Pioneers DV370 och dess efterföljare, en DVD-spelare som är mycket bra som CD - har gått att få för tusenlappen. Det finns säkert flera - det är bara att lyssna!
Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...