V-1, sätta på diskanter.

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
afrika
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Mon 18 Jul 2005, 19:05

V-1, sätta på diskanter.

Post by afrika »

Jag har precis monterat bort dom gamla diskanterna på mina OA-14 och har då 8 st över. Jag funderar på om man inte skulle sätta på dom på mina V-1 som jag har lagat och reparerat elementen på precis.

Jag skulle behöva hjälp med ett filter, det var längesen jag gjorde det där och vill inte sätta mig in igen. Kravet är att det inte får kosta skjortan. Basreflexen är ju redan avstämd och så så man behöver väl egentligen bara ett delningsfilter?

/oskar
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Post by Stefan Björklund »

ett OA5 filter torde väl passa då...

0.5mH spole i serie med 9710 och 5µF i serie och 0.5 mH parallellt med diskanterna (grupperade serie/parallell)
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
afrika
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Mon 18 Jul 2005, 19:05

Post by afrika »

Varför är det olika ordningens filter på dom olika elementen? Som jag fattar det ska jag köra med en diskant eller alla fyra (parallell/serie) för att filtret ska stämma. Ska jag fasvända diskanterna?
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Möjliga varainter för diskant är väl:

1 st 8 ohm (som på OD-11)
2 st 16 ohm (Som på OA-12)
2 st 8 i serie liggandes paralellt med en 16 ohm (som på OA-4)
4 st 8 ohm i serie paralell (som på OA-5)

Diskanterna ej fasvända

Ett filter som Stefan säger låter som en bra idé, har själv en gång hängt på 2 st 16 ohm med ett OA-5 filter, fungerade rätt OK. Dock får man inte på gallret.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
afrika
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Mon 18 Jul 2005, 19:05

Post by afrika »

Jag menar med dom 8 ohms diskanter som jag har. Utan att ändra på filterkomponenterna eftersom jag precis fick 2 st spolare över vid uppgraderingen av oa14.
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Det är samma diskanter på OA-5 och OA-14, filtret skiljer däremot lite.

Kan du få plats med alla 4 diskanterna på ett vettigt vis?
Jag kommer inte ihåg hur det var med utrymme.

mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
afrika
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Mon 18 Jul 2005, 19:05

Post by afrika »

Jadå dom får plats. Tänkte rikta två stycken mot lyssningsplats, en bakåt och en "bortåt". Det borde väl funka bra... ska bara försöka fixa nån sorts galler som sticker upp en bit. Kanske en träram som är klädd med högtalartyg eller så.

Jag måste sätta dit skumkanter på mina 9710or också, dom är reparerade med solution men är lite slappa. Den ena fick för tjockt på ena sidan när jag lagade lite sprickor. Jag tror att jag grejar med skumkanterna först och om det lyckas så fortsätter jag bygga ut V-1orna.

Helst skulle jag vilja ha ett par OD-11 som bakhögtalare, men det är roligt att meka lite. Allt andrahandsvärde försvinner väl om man sabbar V-1orna så här. (handlar ju kanske om 300 spänn iofs :)
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Vill du ha dem så det går att återställa så är det ju bara att göra an ny baffel, gå till brägårn och be dem såga till av ett par spillbitar.

Kostade mig 50 spänn i exakt mått.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
afrika
(15+ posts)
(15+ posts)
Posts: 18
Joined: Mon 18 Jul 2005, 19:05

Post by afrika »

Nu har det hänt lite grejer här, jag har satt på skumkanter på 9710orna och det låter bra.

Några mt20 har gått åt men jag har 6 st 8ohm och 2 16ohm kvar, så det blir nog 3 diskanter på varje V1 nu. Jag skiter nog i det gamla gallret, det är ganska fult och knöggligt. Jag klär nog baffeln med nåt tunnare tyg och skruvar dit diskanterna i lämplig vinkel.

Frågan är bara hur dom ska vara riktade, först tänkte jag 2 st "utåt" åt varje håll och 1 bakåt. Men nu är jag mer inne på att båda "frontarna" ska vara riktade mot lyssningsplats + en riktad bakåt. Vad tycker ni?
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Ett enkelt sätt att göra ersättningsgaller är att ta tunna balsastavar och limma till ett ramverk som sedan kläs med högtalartyg, har jag själv gjort en gång för länge sedan det gick bra men är ömtåligt.

Går givetvis att göra med metall också som blir mycket bättre men jobbigare.

Med vänlig hälsning

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests