På OA 5 II och OA 4 II sidorna på Carlssonplanet.com står det att lådorna är hellimmade och att det därför inte går att komma in till filter etc.
Både mina OA 5 II och OA 4 II har skruvade bafflar, som är lätta att öppna... OA 4:orna är högtalare med Sonabskylten under med serie-nr etc. så jag tror inte att det är hembyggen...
Hur är det med detta egentligen?
Mvh
/Stefan
hellimmat eller ej...
- Stefan Björklund
- (1235+ posts)

hellimmat eller ej...
CarlssonPlanet Moderator Team Leader
Spelar på Larsen och Carlsson
Spelar på Larsen och Carlsson
-
Per Gulbrandsen
- Chief Editor

hej Stefan!
Ytterst intressant inlägg. Vi har haft en lång diskussion om detta med Carlssonstiftelsefolk och andra i kretsen här i Stockholm. Och själv har jag både på egen hand och tillsammans med Ingvar Öhman ett flertal ggr förgäves försökt ta mig in i både OA5 II och OA6 II och det GICK inte!
(om vi inte skulle sågat eller brutit upp dem)
I ett fall sågade jag faktiskt också upp ett par Oa6 II, renoverade innanmätet och sedan limmade jag ihop dem igen. Det var ett litet helvete (tror jag skrivit om det i ett tidigt Nyhetsbrev) och jag gör aldrig om det.
Och de var LIMMADE, inte skruvade. Det fanns visserligen skruv också men limmet satt som berg.
Det kan alltså av ditt inlägg att döma ha funnits flera serier. Vore intressant att höra fler inlägg om detta. Om fler än du kan vittna om att man enkelt kunnat skruva isär dessa modeller måste den infon snabbt läggas ut på sajten. För där ska allt vara korrekt!
mvh
Ytterst intressant inlägg. Vi har haft en lång diskussion om detta med Carlssonstiftelsefolk och andra i kretsen här i Stockholm. Och själv har jag både på egen hand och tillsammans med Ingvar Öhman ett flertal ggr förgäves försökt ta mig in i både OA5 II och OA6 II och det GICK inte!
(om vi inte skulle sågat eller brutit upp dem)
I ett fall sågade jag faktiskt också upp ett par Oa6 II, renoverade innanmätet och sedan limmade jag ihop dem igen. Det var ett litet helvete (tror jag skrivit om det i ett tidigt Nyhetsbrev) och jag gör aldrig om det.
Och de var LIMMADE, inte skruvade. Det fanns visserligen skruv också men limmet satt som berg.
Det kan alltså av ditt inlägg att döma ha funnits flera serier. Vore intressant att höra fler inlägg om detta. Om fler än du kan vittna om att man enkelt kunnat skruva isär dessa modeller måste den infon snabbt läggas ut på sajten. För där ska allt vara korrekt!
mvh
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Mina båda OA5 par har skruvade bafflar, ett par är OA5-II och ett par är OA5-I. Jag talade med red. i somras om detta då jag fick hjälp med ett par nya 9710or.
Kan det vara så att dessa är så kallade OA5-K? Är byggsatserna märkta på något speciellt vis?
Typskyltar från Sonab finns på båda paren.
Hälsningar
Martin
Mina båda OA5 par har skruvade bafflar, ett par är OA5-II och ett par är OA5-I. Jag talade med red. i somras om detta då jag fick hjälp med ett par nya 9710or.
Kan det vara så att dessa är så kallade OA5-K? Är byggsatserna märkta på något speciellt vis?
Typskyltar från Sonab finns på båda paren.
Hälsningar
Martin
- Stefan Björklund
- (1235+ posts)

-
Martin Dellstig
- Co-Editor

En liten teori...
Öppnade i mina vita oa5(2) i helgen. Absolut inga problem och definitivt inte tillstymmelse till limrester. Däremot slog mig en tanke då jag såg att mina lådor är sprutade med färg en bra bit in i öppningen och helt vita på kanten som baffeln vilar mot. Det skulle kanske kunna vara så att lackerade högtalare som har skruvats samman innan färgen hunnit torka riktigt kan beka ihop som lim? Annars måste det vara så att man antingen har ändrat i produktionen och limmat vid något tillfälle eller är det hemmapularre som velat täta.
Tycker väl att det iallafall finns nog med folk nu som inte har haft något lim på sina oa4/5 or för att bevisa att det inte var limmat alltid.
Tyko
Tycker väl att det iallafall finns nog med folk nu som inte har haft något lim på sina oa4/5 or för att bevisa att det inte var limmat alltid.
Tyko
http://www.runessonguitars.com
Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
-
Martin Dellstig
- Co-Editor