Diskantfilosofi

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
kvaal
(105+ posts)
(105+ posts)

Diskantfilosofi

Post by kvaal »

Jeg har registrert at redaktøren holder spesielt od 11 (og oa 12) høyt, rent lydmessig. Modeller med mange diskanter er mere omdiskutert. Dessuten er det slik at både 80- og 90 tallsserien har kun en diskant. Dette er jo de mest moderne høyttalerene som Stig Carlsson konstruerte. Konklusjonen kunne være at det er best med kun en diskant på alle Carlssonhøyttalere :idea: . Har noen prøvd dette eller tenkt det samme :?:
Erik Johansson
Valued Contributor

Post by Erik Johansson »

Redaktören har skrivit att ett par helrenoverade OA2212 med de nya 62CT13 diskanterna hade något av den luftigaste och finaste diskantåtergivningen han hört, eller nåt i den stilen. Så nog gillar han de med många diskanter om jag fattat det rätt. :)

Han skriver på OA14 att han har ett par som sin personliga referens. Det är nästan bara OA116 det saknas kommentarer om och det lär ju komma när modifieringsbeskrivningen är klar.

/Erik
Ragnwald
(200+ posts)
(200+ posts)

Post by Ragnwald »

Min tro är väl ungefär som så, att om man använder fler diskantelement på en högtalare, så behöver de inte belastas lika hårt för att återge akustisk effekt, vilket ger en lägre distorsion.

Detta gäller åtminstone när det skall spelas riktigt högt och autentiskt.

OA2212 och OA116 är ju högtalare som låter som allra bäst, när man spelar riktigt högt med dessa, otvivelaktigt.

90-talsmodellerna är ju hur som helst anpassade för att låta angenämnt även vid mycket låga ljudtryck, i moderna hyreshus och bostadsrätter. :roll:
Den som vet mest, tror minst.
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor

Diskantfilosofi

Post by Per Gulbrandsen »

Hejdär!
Jo, alltås det där med fasfel och så med flera diskanter, det tror jag egentligen handlade om att ju flera åldrade MT20HFC-diskanter jag hörde i en modell desto värre lät det, eftersom de distade och hade så mycket pip och pys för sig. Y-montering hjälpte lite, men bara lite.

Nu, när det går att byta till CT62 så blir det ju bara bättre ju fler diskanter modellen har! Jag älskar t ex OA14 med CT62 - förutsatt att de är i Y-konfiguration. Det är en underbar högtalare! Fasfelen är
mest ett minne blott (även om de rent mätmässigt består) och jag kan
bara drunkna i musiken.

Så alltså, det kanske är dags att skriva om dessa gamla rader om fasfel i OA14 mfl på sajten! Hm, när ska man hinna....
Erik Johansson
Valued Contributor

Post by Erik Johansson »

Jag ser fram emot "recensionen" av de första originalmodifierade OA116 högtalarna. Är nyfiken på hur de presterar med 62CT13 eftersom jag har ett välvårdat par själv. :)

/Erik
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team

Re: Diskantfilosofi

Post by 12björn »

Red. wrote:Hejdär!
Så alltså, det kanske är dags att skriva om dessa gamla rader om fasfel i OA14 mfl på sajten! Hm, när ska man hinna....
När man pratar om fasfel och andra konstigheter :wink: som går att mäta måste man komma ihåg att vår hörsel inte är ett mätinstrument och därför i många avseenden reagerar annorlunda än det man kan se på mätkurvor.

Om jag inte missminner mig är fasfel och sådant som bilstereobyggare sysslar med och där är det viktigt eftersom en bil är en mycket annorlunda miljö att installera ljud i jämfört med ett vardagsrum.

M a o: lyssning är det viktigaste kriteriet för att nå´t låter bra

Björn
som tycker att mycket av "high-end" har ett påträngande inte helt behagligt mellanregister
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
celef
(105+ posts)
(105+ posts)

Re: Diskantfilosofi

Post by celef »

rent tekniskt så är det bättre med flertalet diskanter då man använder en sådan diskantmontering så som på sonabhögtalarna, sämst är alltså od11:an (den har ju minst antal diskanter utav sonabhögtalarna :wink:). problemet är den färgning/distortion/interference/kalla-det-vad-ni-vill som uppkommer med dyl placering, testa själv genom att lyssna på rosa eller vitt brus samtidigt som ni för diskanten fritt i luften kontra aktuell diskantplacering, för diskanten fram och tillbaka, upp/ner, vinkla och lyssna till hur xtremt mkt diskanten tonalt ändrar sig. användning av fler diskanter minskar alltså denna effekt.
Post Reply