Vilken Thorens? Eller annat fabrikat?
Vilken Thorens? Eller annat fabrikat?
Hej alla,
Sitter i skivspelar-köptankar...
Är ingen expert på ämnet, så jag skulle behöva lite råd.
Har kikat lite på begagnade Thorens modeller, dock finns det så många olika och jag har ingen aning om vilken/vilka som är att föredra. Nån som har lust att ge nått tips? Även på andra fabrikat och modeller är intressanta.
Har inte tänkt mig att betala allt för mycket, men mellan 1000-2500 kan vara lämpligt.
Funderat lite på nya modeller också, tex. Pro-Ject Debut II/III eller Dual 455, hur står de sig mot tex. äldre Thorens?
Tack för er hjälp.
/Dan
Sitter i skivspelar-köptankar...
Är ingen expert på ämnet, så jag skulle behöva lite råd.
Har kikat lite på begagnade Thorens modeller, dock finns det så många olika och jag har ingen aning om vilken/vilka som är att föredra. Nån som har lust att ge nått tips? Även på andra fabrikat och modeller är intressanta.
Har inte tänkt mig att betala allt för mycket, men mellan 1000-2500 kan vara lämpligt.
Funderat lite på nya modeller också, tex. Pro-Ject Debut II/III eller Dual 455, hur står de sig mot tex. äldre Thorens?
Tack för er hjälp.
/Dan
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Jeg sverger til mellomhjul. Dual 1219/ 1229 (alle Dual i 1200 serien er gode) eller Lenco L 75, L 78 om du kan modifisere armen (du får hjelp hos Svalander). Mellomhjulsspillere er friskere og mere musikalske i gjengivelsen. De har ikke disse små hastighetsforandringene som remdrevne spillere plages med. Solid, stabil gjengivelse - finnes sikkert på loppis!
OA 4 mk 2, OD 11, OA 12, OA 50.
Verden går videre, den har ikke noe annet sted å gå.
Skojar du kvaal
eller har vintern varit för lång i Telemark
Skämt åsido så har jag nog sett för många skivspelare med gammalt torrt mellanhjul där motorljudet går direkt ut. Samt med klart hörbart svaj.
Jittret hos de remdrivna brukar ju vara försumbart om tallriken är tung.
Men det finns naturligtvis många med goda erfarenheter av mellanhjulsdrivna skivspelare.
Ta inte illa upp kvaal, jag har mina fördomar.
Sten R
Skämt åsido så har jag nog sett för många skivspelare med gammalt torrt mellanhjul där motorljudet går direkt ut. Samt med klart hörbart svaj.
Men det finns naturligtvis många med goda erfarenheter av mellanhjulsdrivna skivspelare.
Sten R
Kanske en gnutta OT men...
Efter att ha fått snurr på min Yamaha YP-D6 med Denon DL-160 eller AT95E pickup så föredrar jag ändå den "rappliga" Dualen (505-2) med OM-10 pickup.
Jag är en gnutta förvånad själv men det råder ingen tvekan om detta
Det svåraste med gamla vinylspelare (som jag upplever det) är att man sällan kan jämföra, och dom gånger man kan jämföra hänger det ändå mycket på vilken pickup som sitter på vilken spelare med vilken tonarm!
Kontentan (än en gång för min del:-) är att den billiga Dualen med billig pickup har fått mig att 1) Leta vinylskivor som aldrig förr (senast idag kom ett paket på posten med Crossroads filmmusiken och Family Style, Bröderna Vaughan) och 2) ganska intensivt ifrågasätta CD som media eller snarare CDspelare som återgivningsmojäng, jag menar, hur dyr måste en sådan bli innan den klår en vinylspelare för 500:-???
"Psst" ÖL nr 4 8)
MVH
Janne P
Efter att ha fått snurr på min Yamaha YP-D6 med Denon DL-160 eller AT95E pickup så föredrar jag ändå den "rappliga" Dualen (505-2) med OM-10 pickup.
Jag är en gnutta förvånad själv men det råder ingen tvekan om detta
Det svåraste med gamla vinylspelare (som jag upplever det) är att man sällan kan jämföra, och dom gånger man kan jämföra hänger det ändå mycket på vilken pickup som sitter på vilken spelare med vilken tonarm!
Kontentan (än en gång för min del:-) är att den billiga Dualen med billig pickup har fått mig att 1) Leta vinylskivor som aldrig förr (senast idag kom ett paket på posten med Crossroads filmmusiken och Family Style, Bröderna Vaughan) och 2) ganska intensivt ifrågasätta CD som media eller snarare CDspelare som återgivningsmojäng, jag menar, hur dyr måste en sådan bli innan den klår en vinylspelare för 500:-???
"Psst" ÖL nr 4 8)
MVH
Janne P
OA14.3Y vita
OA116 svarta
OA5II svarta
85S
R4000
OA116 svarta
OA5II svarta
85S
R4000
Det är nog den enda kombination jag inte provat! Mest därför att AT95:an lät riktigt eländigt på Dualen men ganska OK på Yamman!s.b wrote:Prova att sätta Ortofonen på Yamahan
Den där AT 95;an är ju inge kul tycker jag
/s.b
Jag ska prova det när det blir möbeldragardags igen
MVH
Janne P
OA14.3Y vita
OA116 svarta
OA5II svarta
85S
R4000
OA116 svarta
OA5II svarta
85S
R4000
Vi er endel seriøse entusiaster som sverger til Dual/Lenco med mellomhjul. Spesielt på dette forumet:rylandes wrote:Skojar du kvaal![]()
![]()
eller har vintern varit för lång i Telemark
![]()
Sten R
http://www.alternativaudio.com/forum/portal.php
Et tørt mellomhjul blir mykt om du smører det inn med glyserol eller matolje. Så kan du rense det med sprit etterpå. Husk å vaske og rense tallerkenens innside på samme måte.
Jeg opplever mellomhjulsdrift som mere stabil enn remdrift, mest på billige spillere. Jeg har en Dual 1219 som spiller meget musikalsk med de game Shure m 75, m 91 eller m 95. Dual-armen passer Shure elementene perfekt. Prøv selv! Mer om dette:
http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=372
OA 4 mk 2, OD 11, OA 12, OA 50.