OA50 > OA50.3 = prisvärdhet?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
DulcimeR
(1+ posts)
(1+ posts)

OA50 > OA50.3 = prisvärdhet?

Post by DulcimeR »

Hejsan alla!

Jag har ett par OA50 som står här hemma, och jag funderar starkt på att uppgradera dom till OA50.2 el OA50.3. Men det jag funderar på, är det verkligen värt priset att uppgradera? Vad blir dom värda efter min uppgradering? Och isf, vilken av dom två modellerna är det mest prisvärt att uppgradera till? (mina lådor är i helt perfekt skick, inte en repa på dom)

Jag citerar från carlssonplanet:
Det finns två olika satser:
- uppgradering från OA50.2 med nya T-11-diskanten och nya filter. Pris: 2200:-
- uppgradering från OA50 till samma nivå som ovan - pris minst: 4.000:-

Vad kostar en uppgradering mellan OA50 till OA50.2 då?
Och är OA50.3 som OA50.2 fast med den nya T-11:a diskanten?
Jag skulle vilja ha lite mer exakta prisuppgifter.

Om jag nu väljer att uppgradera mina högtalare, är det ett svårt ingrepp eller kan jag som en vanlig medelsvensson ge mej in i detta utan att ha sönder mina fina carlsson högtalare? För det vill jag absolut inte!

En fråga till:
Jag funderar på att bygga någon form av högtalarställ till OA50, alltså ingen hög historia. Utan endast en rejäl ekskiva som ligger ca:3cm från golvet med hjälp av spikes. MEN, kan det vara som så att OA50 varianten är byggd för att stå rakt på golvet utan vare sej spikes eller nånting? För den har ju inga fötter som standard!? :shock:
Någon som har några rekommendationer angåender fötter till OA50?

Tacksam för svar.. :D

MVH
Thomas
peter j
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by peter j »

Hej Thomas! Jag har själv funderat en del över innehållet i de olika uppgraderingssatserna till OA 50, frågan är om det blivit något fel.

Vad jag vet har alla OA 50 i grunden samma låda och bas (SC 165, 8 ohm) även om bl.a. kantupphängning, kortslutningsring m.m. ändrats över tiden (se nyhetsbrev nr 14). Basarna behöver inte bytas om skumkanterna är OK.

I nyhetsbrevet står:
- uppgradering från OA50.2 med nya T-11-diskanten och nya filter 2200:-
- uppgradering från OA50 - priset ej ännu klara men blir minst 4.000:-.

Om låda och basar är OK föreslår jag uppgradering för 2200:-, i annat fall byte av skumkanter via Carlssonplanet/ nya basar med gummikant.( Det kanske är detta som satsen för 4000:- inkluderar)
Uppgradering till 50.2 är inget jag rekommenderar!
Arbetet kan utföras av en normalt händig person utan problem. Man bara byter diskanter och filter. OA 50 är till och med lättare att renovera bl.a. genom att filtret sitter utanför lådan.

Hör av dig till John Larsen i Skillingaryd så kan han svara på vad satserna innehåller. (tel 0370-70 900)

Lycka till! /Peter
CCL
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by CCL »

Hej !

Jag är väl vad man får kalla en normalhändig person som uppgraderat från OA50 till 50.3. Det var inte svårt!

Du får nya basar och av senaste modell + dämpfilt, nya diskanter + filtkragar och helt nya delningsfilter.

Skillnaden mot en 50.2 uppgradering är filtren och diskanterna. De nya T-11 diskanterna spelar med ännu mindre distorsion och har inte det knappt hörbara väsandet som diskanterna i 50.2 sägs lida något av. (skillnaden mot dina 50-diskanter är dock stor!).

Följ renoveringstipsen och byt kabelage från lådans terminaler(kontakter) till filter

Jag köpte Sonic Designs dämpkuddar av standardmodell (4-12kg) och fäste med dubbelsidig tejp på undersidan. Kanon för både ljud och grannar!

Ljudmässigt är det stor skillnad mot OA50. Jag tycker det var värt varenda öre…

Hoppas du känner dig upplyst.

// CCL
Mina grejor
Stereo:
OA14.3,Satori, CT62,vita
Pioneer SX 838 receiver
Pioneer SL 2000

OA12.3 + inre tratt, CT62, svarta (surr)
OA 52.3 Lyxfilter, svarta
QLN Signature, vita

Torpet:
OD11.3 + inre tratt, CT62, vita
DulcimeR
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by DulcimeR »

CCL wrote:Hej !

Jag är väl vad man får kalla en normalhändig person som uppgraderat från OA50 till 50.3. Det var inte svårt!

Du får nya basar och av senaste modell + dämpfilt, nya diskanter + filtkragar och helt nya delningsfilter.

Skillnaden mot en 50.2 uppgradering är filtren och diskanterna. De nya T-11 diskanterna spelar med ännu mindre distorsion och har inte det knappt hörbara väsandet som diskanterna i 50.2 sägs lida något av. (skillnaden mot dina 50-diskanter är dock stor!).

Följ renoveringstipsen och byt kabelage från lådans terminaler(kontakter) till filter

Jag köpte Sonic Designs dämpkuddar av standardmodell (4-12kg) och fäste med dubbelsidig tejp på undersidan. Kanon för både ljud och grannar!

Ljudmässigt är det stor skillnad mot OA50. Jag tycker det var värt varenda öre…

Hoppas du känner dig upplyst.

// CCL
Ett jättestort tack för dina upplysningar, vad fick du betala för ett sådant uppgraderings kalas då?
Vet du vad högtalaren har för andrahandsvärde efter en sån uppgradering?

Ang. SD kuddarna... det är inte meningen att högtalaren SKA stå rakt på golvet då?
CCL
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by CCL »

Hej Igen!

Priset får du kolla med John Larsen. jag köpte även uppgradering till mina OA52 i ett paketpris.

Dämpkuddar av något slag är ett måste! Du får både bättre ljud (mindre självresonans i lådan och slipper resonanser i golv och vägg) och sparar ev. grannars missnöje.

// CCL
Mina grejor
Stereo:
OA14.3,Satori, CT62,vita
Pioneer SX 838 receiver
Pioneer SL 2000

OA12.3 + inre tratt, CT62, svarta (surr)
OA 52.3 Lyxfilter, svarta
QLN Signature, vita

Torpet:
OD11.3 + inre tratt, CT62, vita
Post Reply