Unamco T-1

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
User avatar
svante
Donator
Donator
Posts: 24
Joined: Tue 18 Feb 2003, 10:03

Unamco T-1

Post by svante »

Detta loppisfynd (150 kr) - står ju med på CarlssonPlanets lista över rekommenderad kringutrustning - fast endast om den är helrenoverad.
Vad ingår i en sådan helrenovering? Den funkar bra, rätt hastighet och så, men vad ska man göra för att få den i bästa form - vad kan man göra själv (lågbudgetprojektomanen i mej)
MVH Svante
mattepatte
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 211
Joined: Mon 16 Dec 2002, 17:50

Post by mattepatte »

Unamco hmm

Titta dig inte blind på alla rekommendationer.

Jovisst är den ok men... för priset !
Med dåtidens ADC zlm eller liknande pickuper.
Armbyte är nog aktuellt, och rembyte (kassettband istället).
Att plocka ur den ur den bängliga lådan är heller inte fel.

Byte mot Luxor diskanterna ?
User avatar
svante
Donator
Donator
Posts: 24
Joined: Tue 18 Feb 2003, 10:03

Snygg

Post by svante »

Men just lådan är ju det speciella - tycker dels att den är snygg i sin enormhet och med sin lilla antiskatingvikt - dels är den otroligt ful - tonarmen! (original?)
Vad det är för pickup veti fan - knappast original - kan vara en Goldring, tycker jag känner igen stilen.
Den får väl gå ett tag så får vi se vad som händer...
Vilken tonarm skulle vara aktuell tror du - billig och någorlunda tidstrogen...?
En härlig (ur designsynpunkt i alla fall) 70-talsanläggning har jag lyckats samla på mej nu:
Beomaster 1200, Unamco T-1 och så OD-11 - snyggt (och bra?
Förresten trist i alla inredningstidningar: enda stereoanläggningarna som syns i de tjusiga våningarna är ju fega 90-tals B&Oanläggningar - inte en Carlsson högtalare eller härligt glödande rörförstärkare i sikte - designhifi tycks vara ett bortglömt moment i inredningskretsar
MVH Svante
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Post by Stefan Björklund »

Hela grejen med en Unamco är ju den långa armen (och i o f s den fräcka tallriken för högt tröghetsmoment)...

Så om du inte "orginalrenoverar" den är det ingen större vits... -då finns det bättre alternativ...

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
mattepatte
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 211
Joined: Mon 16 Dec 2002, 17:50

Post by mattepatte »

Det finns alltid bättre alternativ, oavsett prisklass :wink:

Armen är inte alls dålig men med t.e.x. sme 3012 låter den bättre än bra.
Annars kan du ju prova dra nytt tonarmskablage utanför röret.
Prova också tejpning med mycket tunn tejp i spiral längs armröret, det kan dämpa armresonanser.

Lådan kan gott bytas mot ett öppet ramverk på bra fötter.

Om remmen är ok kan man naturligtvis låta den vara kvar men annars är ett lagom långt vanligt kassettband ett superbilligt tweak som minst är lika bra som en ny rem.

Trots det facila priset på 1450:- på 70-80 talet så är den värd att böka lite extra med.

Sen kan jag ju å andra sidan förstå att originalskick är mer uppskattat i samlarkretsar och långsiktigt andrahandsvärde.
mattepatte
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 211
Joined: Mon 16 Dec 2002, 17:50

Re: Snygg

Post by mattepatte »

svante wrote:En härlig (ur designsynpunkt i alla fall) 70-talsanläggning har jag lyckats samla på mej nu:
Beomaster 1200, Unamco T-1 och så OD-11 - snyggt (och bra?
Förresten trist i alla inredningstidningar: enda stereoanläggningarna som syns i de tjusiga våningarna är ju fega 90-tals B&Oanläggningar - inte en Carlsson högtalare eller härligt glödande rörförstärkare i sikte - designhifi tycks vara ett bortglömt moment i inredningskretsar
MVH Svante
Härligt Svante
Håller helt och fullt med dig i detta med inredning.

Beomaster 1200 är inte den bästa men en av de snyggaste. T-1 och OD-11 tillsammans är tidlösa och talar om att ägaren har en särdeles god smak. :)
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor
Posts: 228
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Unamco

Post by Per Gulbrandsen »

Hej Carlssonvänner!
Kul med designdebatten - ni har förstås helt rätt om det märkliga i att den riktigt fina 60-tals-hifin fortfarande inte syns i TV-serier och reklam.

Ville bara säga att jag renoverat 4-5 st Unamcospelare genom åren och att
jag då gjort i princip detsamma som jag beskrivit i Nyhetsbrev nr 24 om Sonab 85S. Det är inte svårt, bara man kommer igång.

Iordninggjord kan Unamco mäta sig med riktigt dyra nya skivspelare, bl a slog en av dem jag renoverade lovar runt en Rega Planar 3 jag hade hemma då. Det beror förstås på pick-up också. Men jag skulle nog tom ha svårt att i blindtest höra skillnad mot min nuvarande underbara Simply Black.

Jag tycker INTE man ska plocka Unamcon ur lådan och hålla på, det förstör hela spelaren designmässigt. Däremot bör man dämpa ut lådan rejält med asfaltsmassa och gärna sätta tvärstag och mera trä där det får plats (se upp så fjärdringsrörelserna får plats bara).

Det värsta jobbet med Unamco är att byta tonarmskabeln i armen. Den är nämligen fäst i armens indre ränna med fisklim, som är nästan helt hopplöst svårt att skrapa bort, sitter som granit. Men det går! Det gäller bara att inte ta i för hårt så armen eller lagret skadas. De gamla kablarna är dock förtenta så de har inte oxiderat. DVS man måste inte byta om man drar sig för jobbet.

Vitsen med att renovera 60- och 70-talsgrammofoner tycker jag annars måste ju vara att man plockar ut så mycket välljud som möjligt ur dessa ofta ytterst välbyggda spelare. Men att man gör det UTAN att ändra designen, den är ju halva grejen.

Idag finns det dessutom fantastiska pick-uper att montera i dessa spelare.
Till Unamco-armen ska man dock inte använda MC-pick-uper, det är den för vek för. Däremot går högnivå MC:s bra. Ortofons OM-serie är annars ett hett tips.

Man ska också veta att det fortfarande finns kvar mängder av reservdelar hemma på Lidingö hos Thomas (?) Sandell, mannen som stod bakom Unamcon. Bl a har han gångjärn, plexihuvar och armar kvar vad jag hört. Priserna är dock höga.

Lycka till!
mvh
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
mattepatte
(200+ posts)
(200+ posts)
Posts: 211
Joined: Mon 16 Dec 2002, 17:50

Post by mattepatte »

Har själv haft några T-1:or. En pickup som jag minns var riktigt prisvärd och lyckad på den var Pickering xsv-4000 om man tog av borsten.

Audio S. på Skeppargatan i stockholm sålde Unamco mot slutet.
Där gavs det ut ut ett litet broschyr med titeln "komplians och ekvivalent massa" där det fanns resonans mätningar för armen i kombination med dåtidens olika pickuper.

Mina kassettinspelningar från tiden jag hade den kombinationen låter fortfarande förvånansvärt bra.
Inspelningarna gjordes för övrigt på 9.5cm/s med en annan produkt de sålde: De oförglömliga amerikanska kassettdäcken från BIC.
T-05, T-1, T-2, T-3 och T-4

Jag har fortfarande en T-4 i drift. :wink:
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor
Posts: 1630
Joined: Thu 26 Dec 2002, 20:32
Location: Kungsängen

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Kul det här med T1 resonemanget. Jag har en som är lite på dekis i mitt förråd som jag har tänkt få igång till min gillestugsstero. De problem som disskuteras här låter som mina med. Inget lock, remmen trött, behöver nog ny PU och allmän genomgång.

Blir väldigt glad när jag läser att Thomas Sandell kan ha kvar lite grejor. Jag sökte honom på gulasidorna.se utan att få träff. Är det någon som vet hur man kommer i kontakt med honom?

Med vänlig hälsning

Martin
bror
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 7
Joined: Sun 28 Sep 2003, 19:01
Location: Göteborg

Unamco T-1

Post by bror »

Svante: har du gjort något med din Unamco?


Jag har en likandan skivspelare som skulle behöva en liten översyn.
Tänkte lägga lite asfaltsmatta i den när jag ändå är igång. Ska byta
signalkablarna, men kommer inte ge mig på att byta kablaget
i tonarmen.
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests