Uppgradering till 51.3...

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Uppgradering till 51.3...

Post by Stefan Björklund »

Jag har nu beställt uppgradering till 3 st OA51 :P :P
(en till att bygga DIY-center)

Jag tog det lite enklare filtret då jag ändå tänker testa aktiv delning med Behringers nya digitalfilter...

Så... -innan jag skrider till verket... vad skall man tänka på.

P g a tankarna på aktiv delning tänkte jag montera dubbla terminaler och använda det passiva filtret (då det används) i en separat låda... Någon som har några idéer på en snygg lösning för detta?

Skall lådorna moddas på något annat sätt?
Dämpning?
Filt?

Skall plastringen under orginalelementet vara kvar..?

Hålen efter orginaldiskanten???

Fler frågor kommer säkert...


Mvh

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
peter j
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 116
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:56
Location: Södertälje

Post by peter j »

Lycka till med uppgraderingen! Du kommer att uppleva att ffa de övre registren blivit mkt renare med en fin upplösning. Dock tyckte jag att ljudbilden var lite instängd de första veckorna efter diskantbytet - inspelning krävdes? - distorsion hos de gamla peerlessdiskanterna som jag tolkade som "luftighet"?

Jag har följande råd:
1. Plastringen som basen vilar på måste vara kvar, annars blir fasgången mellan bas och diskant fel. Jag har fyllt den ihåliga ringen med en blandning av segt lim och sand för att få den mera "död".
2. "Klossen" mellan bas och diskant bör även den vara kvar. men den är inte så snygg med de nya diskanterna ( är ju anpassad till peerlessdiskantens fyrkantiga frontplatta). Jag har funderat på att tillverka en ny kloss i trä/mdf som även kan dölja de fula gamla skruvhålen.
3. Jag har tagit ur lite glasfiber ur lådan då jag tycker att basen vann på detta. Även porten bör modifieras med koniska ändar.
- Ni som gjort detta - inkom gärna med beskrivning på hur ni gjort!
4. Filtdämpning bakom basen har vad jag vet föreslagits av bl.a. Josef Svalander och John Larsen för OA 52, men inte för OA 51. 51:an har ju i grunden en rakare frekvensgång så det kanske inte behövs.
5. Intressant att Du nämner Behringer... Då jag älskar OA 51:s renhet och upplösning men saknar den djupaste basen har jag själv en ide´om att komplettera mina OA 51.3 med två st subwoofers drivna via sentec EC9/ Behringer DSP 1124 http://www.behringer.com/02_products/pr ... P&lang=eng / LC audio the end. Har ännu inte bestämt mig för detaljerna.
Lycka till med uppgraderingen!
Peter
OA 116 (tre par)
OA 12.2
OA 51.3
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Erik Johansson »

Kul kommentarer Peter! Det var dock främst ljudbilden som jag tyckte var ruggigt exakt i OA51.3. ;)

/Erik
peter j
(105+ posts)
(105+ posts)
Posts: 116
Joined: Sun 15 Dec 2002, 20:56
Location: Södertälje

Post by peter j »

Erik! Min tanke är just att renhet och upplösning ger den där ruggiga ljudbilden :) (som sannolikt skulle bli ännu bättre om "subwooferoktaven" kunde integreras). Vad tyckte Du förresten om OA 51.3 och OA116.2 hemma hos mig- om Du jämför dem?
mvh Peter
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Post by Erik Johansson »

Jag kände att 51.3 hade en klang "to die for" som jänkarna säger. Helt underbar på alla sätt och vis. Ljudbilden var i rätt höjd och ruggigt precis. Upplösningen var superb och det absolut enda jag saknade var den allra djupaste basen som fanns i OA116.

OA116 gillade jag också starkt, den typiska lite mörkare 70-tals klangen känns direkt igen men ljudbilden kändes kanske något hög och ganska diffus i sidled, dock med större "rymd" i ljudet än vad med OA51.3.

Sett till helheten så är min åsikt helt klar, OA51.3 är en bättre högtalare, utan minsta lilla tvivel. Med passande basdelar tror jag de kommer mycket nära OA60 även vad gäller basen.

Vad gäller basdelar så tror jag att Scan-Speak 21W/8555 skulle passa som hand i handske. Det är storebrodern till 18W/8545 och skulle klangmatcha helt perfekt.

/Erik
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Post by Stefan Björklund »

Nuuuuu äntligen har de kommit!!! :D :D

Spolarna var "restade", därav väntan...

Hur som helst skall det bli jättespännande att uppgradera dem.

Diskanterna var "visuellt" en besvikelse... ser ut som vilken gammal vifa som helst, -ingen dämpkammare, "vifa-ful" frontplatta o s v.
-men de låter säkert bra...

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
clun
(20+ posts)
(20+ posts)
Posts: 23
Joined: Tue 17 Dec 2002, 22:15
Location: Borås

Re: Uppgradering till 51.3...

Post by clun »

Stefan!

Hur går det med uppgraderingen? : :D

Jag köpte på mig ett par svarta OA51 "original" och pga glapp i en diskant så köpte jag begagnade .2 diskanter av vår käre Red.
Dom + byte av konding gjorde ett stort lyft för ljudet.

Det vore spännande att jämföra med ett par full uppgraderade, en duell vid nästa Carlsson träff här på västkusten kanske??

/Claes
Mina Carlsson



OA14.3  Teak
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: Uppgradering till 51.3...

Post by Stefan Björklund »

Tyvärr har jag inte fått tummen ur ännu :oops:

Jag skall se till att byta basarna i helgen i alla fall... (20 minuter)

Jag funderar på att CNC-fräsa ett nytt mellanstycke i aluminium eller valnötsträ...(den lilla plastfasen mellan bas och diskant) och kanske även en ny frontplatta till en nya diskanten, rektangulär samma som den gamla...
Jag har ett par skrotade Vifadiskanter som jag kan kopiera...

Orginal 51:orna låter för bra för att jag skall få brottom och tycka att det är akut :D

Jag funderar på att använda de gamla scanspeakbasarna i ett par OA 14 lådor, vasd tror ni om detta?
Det är inga problem med att få dem att passa...

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Re: Uppgradering till 51.3...

Post by Erik Johansson »

Orginal 51:orna låter för bra för att jag skall få brottom och tycka att det är akut


Om din smak är ens i närheten av min så kommer du efter uppgraderingen att förbanna det faktum att du inte gjort det tidigare. :D

Ett tips är att göra allt "by the book" och testa eventuella moddar senare, men det behöver jag nog inte ens säga till en person som dig.

Faktum är att jag hade rätt höga förväntningar på OA51 (original) efter att ha hört 51.3, men jag måste säga att jag (tyvärr) blev ganska så besviken på dem. Givetvis kanske beroende på uppställning, osv. Men ändå så kändes det som de var många hästlängder efter 51.3 och 52.3 och jag hade svårt att känna igen någon av de kvalitéer som jag gillade så mycket hos 51.3.

Jag droppar förbi med dina diskanter och lyssnar när du fått ihop dem. ;)

Lycka till med uppgraderingen!

/Erik
Last edited by Erik Johansson on Sun 22 Jun 2003, 17:48, edited 3 times in total.
User avatar
Stefan Björklund
(1235+ posts)
(1235+ posts)
Posts: 1377
Joined: Tue 17 Dec 2002, 18:06
Location: Trollhättan

Re: Uppgradering till 51.3...

Post by Stefan Björklund »

Jag har bytt basarna nu och det blev ju en positiv förbättring!

De skall nog spelas in en del, -de går redan lite djupare i basen redan efter 10 timmars spelning jmf med direkt i lådan...

Får jag tid i kväll skall jag gå ner i källaren och färdigställa de nya filtren och sedan montera diskanterna...

Du är välkommen upp Erik!

Mvh

/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader

Spelar på Larsen och Carlsson
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests