En genomskinlig OD11?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
henrik.sch
(50+ posts)
(50+ posts)

En genomskinlig OD11?

Post by henrik.sch »

Vet någon vad detta är?
Image

Köpte dem på loppis idag och tänkte först att någon "moddat" men fick sedan tipset att det är ett par som stått som skyltex i radioaffär när det begav sig. Är det någon som vet om det kan vara så?

Skulle också vilja veta om de är användbara som högtalare, dvs lönt att renovera.

Lite tuffa onekligen men är inte tillräcklig fantast för att upskatta dem om de skulle visa sig skramliga, att akrylen svänger med eller dyl. Då slaktar jag hellre och bygger nya lådor i MDF. Allt finns utom bas/mellanreg och sådana ligger på hyllan ändå...
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)

Re: En genomskinlig OD11?

Post by Tyko »

Ser onekligen väldigt cool ut, säkert ett demoex för att visa hur välgjort det är inuti. Det skulle många av dagens högtalare definitivt inte våga ha.....
Synd bara att det bara är en genomskinlig högtalare.......annars är OD11:an som högtalare helt suverän, men det vet du kanske redan?
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
henrik.sch
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by henrik.sch »

Jo, att OD11 är en juste högtalare vet jag, har ett par och har inget alls emot ett par till. För mig är dessa och OA12 favoriter (har två par av dessa också :oops: ), kombinationen av ritigt bra ljud, design och ringa storlek gör dem lite oslagbara tycker jag. Tror det får bli en slakt av platsen ändå och ett bygge av trälåda i exakta OD11-dimensioner.
Det som också hänger med i ljud är JBL:s 70-tal tycker jag. I vardagsrummet står ett par L50 och ett par 120ti som gör ett gott jobb. Haken med dessa är väl mest storleken. L50 har lite crazy grillar som motiverar dess existens ("sinusvågsformad korrugerad plast" på diagonalen klätt med tyg) medan 120ti inte imponerar med sin uppenbarelse tycker jag.
svempa
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by svempa »

Hemskt att du funderar på att skrota den genomskinliga OD-11an. Jag har en udda OD-11, ett renoveringsobjekt, i samma träslag som din andra i trä. Jag kan tänka mig att byta om du inte redan har hunnit att sätta sågen plexilådan.

Sven
henrik.sch
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by henrik.sch »

Hejsan Svempa
Vill såklart inte utföra blasfemiska brott om det går att undvika... Självklart kan jag tänka mig att byta. Skickar dig ett PM. Sågen har suttit i andra grejor idag så det är ingen fara med den genomskinliga.
henrik.sch
(50+ posts)
(50+ posts)

Post by henrik.sch »

Svempa
Har försökt att skicka PM, vet dock inte riktigt om det lyckats...
Är du intresserad av ett byte så säg till här eller skicka mig ett PM med din E-post så snackar vi vidare.
mvh
Henrik
gurra_j
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by gurra_j »

Hej
Jag kommer ihåg att jag i mitten av sjuttiotalet såg en genomskinlig OA12 el. OA14. en var uppställd på Wjiks radio och TV på varuhuset Krämaren här i Örebro. Förmodligen så kom den väl till vid introduktionen av dessa. Jag kommer ihåg att jag var väldigt imponerad över uppbyggnaden av inkromet med delningsfilter, isolering och uppstgande mellanväggar. Som jag minns så spelades högtalaren, men jag kommer inte ihåg om det fanns ett par eller om det endast var ett exemplar i butiken.
Vi ser fram emot en intressant höst med nya diskanter och filteruppdateringar. :D :D

Gustaf i Örebro
ollemirsch
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by ollemirsch »

En genomskinlig OD11? Var är den andra då?
När jag år 1976 övertog det mesta som var kvar av Sonab, följde också ett par transparenta OD11 med. De stannade länge i min ägo, men av någon orsak sålde jag dem ca 10 år senare.
De gjordes givetvis i reklamsyfte och användes även spelande på mässor som Sonab deltog i. Jag gjorde aldrig någon mätning på dem, men har ett minne av att de fungerade helt normalt.
Försök hitta den andra lådan och förena paret igen. De är unika och därmed tämligen värdefulla - tror jag.
Olle Mirsch
Post Reply