Jag har haft och hembyggt gamla OA5, och även ägt OA6. Sen länge använder jag Linn-högtalare, men efter en flytt nyligen började jag tänka tillbaka (och framåt). Så här: Jag skulle vilja ha ortoakustiska högtalare typ Kuben (V1?) som står på en bänk och till dem koppla en separat bashögtalare. Helgerån? En bra idé? Kan man i detta fall använda slutna lådor, kanske hembygga, men med "rätt" högtalarelement, delningsfilter osv? Har någon ritat, räknat, konstruerat? Det är i första hand klassisk musik som gäller, och lägenhet, så några våldsamma ljudvolymer är inte aktuella.
Örjan
Nya ortoakustiska modeller eller konstruktioner?
-
Per Gulbrandsen
- Chief Editor

Re: Nya ortoakustiska modeller eller konstruktioner?
Hej Örjan! Jag tycker du ska titta längre fram i Sonabhistorien för att få riktigt välljud i ditt hem. V-1 var fräcka på sin tid men saknar diskantelement och är helt enkelt bara en bredbandare i en låda, det blir inte bra med basdel till V-1 - tro mig.Jag skulle vilja ha ortoakustiska högtalare typ Kuben (V1?) som står på en bänk och till dem koppla en separat bashögtalare. Helgerån? En bra idé?
Är det just kubformen du vill åt så är OD-11 ett mcyket bättre val, se till att få elementen renoverade eller skaffa nya element så har du en fantastisk utgångspunkt.
Men är det basåtergivningen som är viktig räcker inte detta till, kopplar du en baslåda till OD-11 så orkar nog inte den enda lilla känsliga kondiskanten över tid med arbetet.
Jag skulle utifrån vad du skriver om dina tidigare Carlssonmodeller skaffa ett billigt par OA-14 och se till att få elementen renoverade eller bytta om det inte redan är gjort. Sedan kan du sitta lycklig i decennier!
Om du här menar baslådor finns det hur många sorters subwooferlådor på marknaden som helst, en del är riktigt bra.Kan man i detta fall använda slutna lådor, kanske hembygga, men med "rätt" högtalarelement, delningsfilter osv?
Men slutna lådor är ofta ett dåligt val, nästan alla Carlssonmodeller genom 60 år har haft basrefelx - det ger elementen bättre arbetsmöjligheter. Med t ex OA-14 lär du inte behöva någon baslåsa, den går djupare än de flesta moderna högtalare!
Då är OA-14 perfekt! Den andas skönt i lägenhetsmiljö och kan ge symfoniorkestern ett trovärdig mäktighet även på lägre volym. Läs gärna mera om modellen på modellsidan på CarlssonPlanet.Det är i första hand klassisk musik som gäller, och lägenhet, så några våldsamma ljudvolymer är inte aktuella.
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
Efter bara några dagars läsande på Carlssonplanet har jag dels kommmit ikapp gammal kunskap, dels lärt mig hur aktivt Stig Carlssons idéer fortfarande utvecklas. Tack Per för synpunkter. Det är trångt mellan möblerna hemma, därför verkar OD11 placerade i bordshöjd vara idealiskt. Men om de "befrias" från att spela basen (jag har en bashögtalare) varför skulle diskantelementen ta stryk? Hög ljudnivå? Det borde inte vara någon risk i lägenhet, med familj. Nu verkar det inte helt lätt att få tag på ett par OD11, så jag får kanske vara öppen för flera alternativ.
Den andra tanketråden (den hädiska) jag tog upp gällde möjligheten till självbygge. Alltså om ett par högtalare som spelar mellanregister och diskant kan byggas som slutna lådor men med mått och elementplacering enligt till exempel OD11. Är det dämpningen som är det svåra? Såga, limma, löda osv fixar jag utan vidare.
Örjan S
Den andra tanketråden (den hädiska) jag tog upp gällde möjligheten till självbygge. Alltså om ett par högtalare som spelar mellanregister och diskant kan byggas som slutna lådor men med mått och elementplacering enligt till exempel OD11. Är det dämpningen som är det svåra? Såga, limma, löda osv fixar jag utan vidare.
Örjan S
Hej Örjan ,
Jag har ett par OD11.3 som jag vill bli av med ....
Skicka mig ett PM om du är intresserad
Jag har ett par OD11.3 som jag vill bli av med ....
Skicka mig ett PM om du är intresserad