Pris? Uppdaterad
Pris? Uppdaterad
*****************************************************************************************************************************************************************
FRÅGAN LÖST HITTADE ETT PAR 0A-14 i mint condition (De är det i mina ögon)
Plus att jag såg svaren i på renoveringssidan på frågorna ovan!
Men nu är du frågan vad man skall betala för ett par oa-14? Jag vill inte betala överpris men inte heller lura säljaren. Men det beror väl på. Baselementen är utbytta för 10-12 år sedan men är tydligen ersätta med samma typ.
***************************************************************************************************************************************************************
Jag funderar på att köpa ett par oa-5 2. Jag är helt ny på detta med Carlsson.
Har provlyssnat dem och jag tycker det låter bra. Vad tror ni är ett vettigt pris?
Jag skickar även med en bild på ett par oa-5 1 som har annorlunda terminaler. Dessa har jag fått men de saknar element och ser det som ett projekt att renovera dem. Är det bytt terminaler på denna för typ 2 har inte den typen?
Hos den ena typ 2:orna är trät myket ljusare. Solblekt? isåfall går det göra ngt åt detta? Det finns även en spricka i i en av dem, höst upp en liten flik. Går det att fixa?
Men mest är jag intresserad av ett få veta ett vettigt pris för typ 2:orna
Med vänlig hälsning
Jesper
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Re: Pris? Uppdaterad
Hej!
Värdet på en OA-5 typ 2 tycker jag är en av de svåraste frågorna att svara på.
Å ena sidan har de vtillverkats i mycket stora mängder.
Å andra sidan så finns ju alldrig den varianten till salu som man letar efter...
Själv tycker jag att ett typiskt intervall är 400 - 800 för ett par där basarna är spelbara men inget är gjort åt högtalarna i övrigt.
Mer eller mindre beroende på allmänt utseende och skick på diskanter etc.
Ta inte detta som ett facit på värden men det är vad jag skulle kunna tänka mig att betala själv.
Med vänlig hälsning
Martin
Värdet på en OA-5 typ 2 tycker jag är en av de svåraste frågorna att svara på.
Å ena sidan har de vtillverkats i mycket stora mängder.
Å andra sidan så finns ju alldrig den varianten till salu som man letar efter...
Själv tycker jag att ett typiskt intervall är 400 - 800 för ett par där basarna är spelbara men inget är gjort åt högtalarna i övrigt.
Mer eller mindre beroende på allmänt utseende och skick på diskanter etc.
Ta inte detta som ett facit på värden men det är vad jag skulle kunna tänka mig att betala själv.
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
Om du uppdaterar skriv en ny post ist så vet man vad som är nytt.
Skruva loss ett baselement och titta på beteckningen som står på magneten.Därefter är det lättare att prisbedöma.
/jörgen
Skruva loss ett baselement och titta på beteckningen som står på magneten.Därefter är det lättare att prisbedöma.
/jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
Tack, jag tar åt mig av tipsen och råden.
//Jesper
//Jesper