Receiver till OA14
Receiver till OA14
Hej
Jag är på jakt efter en Receiver till min "hemmabio" bestående av ett par OA14 som frontare och en Jamo center, eventuellt kommer jag också att komplettera med ett par sateliter.
Hur pass tungdrivna är högtalarna? Hur billigt kan jag komma undan?
Jag skulle önska att budgeten var obegränsad men som småbarnsförälder så är den allt annat än stor.
MVH, Peter
Jag är på jakt efter en Receiver till min "hemmabio" bestående av ett par OA14 som frontare och en Jamo center, eventuellt kommer jag också att komplettera med ett par sateliter.
Hur pass tungdrivna är högtalarna? Hur billigt kan jag komma undan?
Jag skulle önska att budgeten var obegränsad men som småbarnsförälder så är den allt annat än stor.
MVH, Peter
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Re: Receiver till OA14
Hej
Högtalarna är inte tungdrivna, dessutom så är de en ganska snäll last så kraven som ställs på förstärkaren är inte så höga faktiskt.
En förstärkare som jag tycker ger bra valuta för pengarna är Denon AVR - 1306 en helt OK instegsmodell. (kolla http://www.hifiklubben.se)
Jag kommer dock inte ihåg om den har grammofoningång eller ej.
En sak du kan fundera på ifall du har ett bra rum är om du kan klara dig utan centern?
Kan du det så kan du fundera på om du kan använda en vanlig 2-kanalsförstärkare istället.
Kika lite på rekommenderad elektronik på huvudsidan också.
Med vänlig hälsning
Martin
Högtalarna är inte tungdrivna, dessutom så är de en ganska snäll last så kraven som ställs på förstärkaren är inte så höga faktiskt.
En förstärkare som jag tycker ger bra valuta för pengarna är Denon AVR - 1306 en helt OK instegsmodell. (kolla http://www.hifiklubben.se)
Jag kommer dock inte ihåg om den har grammofoningång eller ej.
En sak du kan fundera på ifall du har ett bra rum är om du kan klara dig utan centern?
Kan du det så kan du fundera på om du kan använda en vanlig 2-kanalsförstärkare istället.
Kika lite på rekommenderad elektronik på huvudsidan också.
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
Hej och tack för svaret.
Jag ser en hel del på DVD och upplever det lite förvirrande när man ser film utan center, det blir svårt att lokalisera talet. Kanske är det bara en vanesak. Men det är en viss känsla att se/lyssna på filmer med häftigt ljud tex. Sagan om ringen i en 5.1 uppsättning.
Jag ska kolla lite extra på Denon.
MVH, Peter
Jag ser en hel del på DVD och upplever det lite förvirrande när man ser film utan center, det blir svårt att lokalisera talet. Kanske är det bara en vanesak. Men det är en viss känsla att se/lyssna på filmer med häftigt ljud tex. Sagan om ringen i en 5.1 uppsättning.
Jag ska kolla lite extra på Denon.
MVH, Peter
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
För att det skall funka bra utan center måste allt funka klockrent, annars blir det som du säger, svårt att orientera talet till personen.
Dock, det går!
Fast det kanske är enklare att börja med en center, det är svårt att få till det optimala när man har småbarn, fast då är ju OA-14 bra.
De är svåra att sabba, element ovanpå under hårt galler r inte så dumt då.
Med vänlig hälsning
Martin
För att det skall funka bra utan center måste allt funka klockrent, annars blir det som du säger, svårt att orientera talet till personen.
Dock, det går!
Fast det kanske är enklare att börja med en center, det är svårt att få till det optimala när man har småbarn, fast då är ju OA-14 bra.
De är svåra att sabba, element ovanpå under hårt galler r inte så dumt då.
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
Hej och tack för svaren
Jo det är en perfekt högtalare för familjen bara inte något av barnen får för sig att hälla vällingen över gallret
Jag börjar fundera om jag inte får mer för pengarna om jag köper en begagnad receiver. Vad tycker ni?
Är det någon som kan rekomendera en modell som ni ofta ser begagnad och som ger valuta för pengarna? Eller är det kanske så att det är någon som har något passande att sälja?
Förresten, är alla Denon bra (gamla som nya)?
MVH, Peter
Jo det är en perfekt högtalare för familjen bara inte något av barnen får för sig att hälla vällingen över gallret
Jag börjar fundera om jag inte får mer för pengarna om jag köper en begagnad receiver. Vad tycker ni?
Är det någon som kan rekomendera en modell som ni ofta ser begagnad och som ger valuta för pengarna? Eller är det kanske så att det är någon som har något passande att sälja?
Förresten, är alla Denon bra (gamla som nya)?
MVH, Peter
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Jag tycker att denons hembioreceivers varit bra ganska länge, är tveksam till deras "fullsize tvåkanalare" som jag tycker låter lite konstigt.
Deras miniapparater brukar låta bra.
Tvåkanalare brukar jag gilla Onkyo även om de ibland uppfattas som "snälla" av en del.
Begagnat kan man ju få lyssna på iblad, så man kan våga gå utanför mainstream där begagnatpriserna kan vara höga.
En luxman kanske, bang&olufsen 3000, Harman Kardon670 etc
Ännu billigare: Sentec-77, Philips receiver?
Testa!
Martin
Jag tycker att denons hembioreceivers varit bra ganska länge, är tveksam till deras "fullsize tvåkanalare" som jag tycker låter lite konstigt.
Deras miniapparater brukar låta bra.
Tvåkanalare brukar jag gilla Onkyo även om de ibland uppfattas som "snälla" av en del.
Begagnat kan man ju få lyssna på iblad, så man kan våga gå utanför mainstream där begagnatpriserna kan vara höga.
En luxman kanske, bang&olufsen 3000, Harman Kardon670 etc
Ännu billigare: Sentec-77, Philips receiver?
Testa!
Martin
Jag vet inte, vet du?
Hej igen
Jag bor i en liten ort uppe i norr så utbudet av begagnat (och nytt) är begränsat varför det är svårt att provlyssna begagnade utrustningar. Alltså får man läsa sig till mycket och försöka skaffa sig en uppfattning, ibland blir det rätt ibland blir det fel
MVH, Peter
Jag bor i en liten ort uppe i norr så utbudet av begagnat (och nytt) är begränsat varför det är svårt att provlyssna begagnade utrustningar. Alltså får man läsa sig till mycket och försöka skaffa sig en uppfattning, ibland blir det rätt ibland blir det fel
MVH, Peter
En brukt NAD reciewer vil passe godt. NAD har oftest en litt mørk klang, og Carlssonhøyttalere har ofte lys klang, så det er en god match. NAD gjengir dessuten perspektivet i innspillingene på en måte som passer godt til dine høyttalere. De minste NAD reciewere har mer enn nok kraft, og driver dine OA 14 med bravur.
OA 4 mk 2, OD 11, OA 12, OA 50.
Verden går videre, den har ikke noe annet sted å gå.
Verden går videre, den har ikke noe annet sted å gå.
Jag måste bara gå in och förtydliga lite vad Martin säkert menar när han frågar om du prövat utan center. En center brukar behövas till många högtalare men min och mångas andra erfarenheter är att det ofta är överflödigt med Carlsson. Själv ser jag tex film med video/dataprojektor. Hade innan uppgraderade OA14 och numera OA52.3. Förmågan att få ljudet att komma precis från rätt ställe på väggen är lika förbluffande med båda dessa modellerna. Alltså lite annorlunda än "konventionella" högtalare på den punkten onekligen.
Jag kör dessutom tvåkanalssystem och har även ibland verkligen blivit lurad att vissa effektljud kom från annat än filmen. På filmen "Hotell Rwanda" tex fick jag faktiskt resa mig upp och titta ut genom fönstret (som är på vänstra sidan) för att se om dom sköt raketer utanför......detta var dock bara ett ljud från filmen visade det sig....
Jag kör dessutom tvåkanalssystem och har även ibland verkligen blivit lurad att vissa effektljud kom från annat än filmen. På filmen "Hotell Rwanda" tex fick jag faktiskt resa mig upp och titta ut genom fönstret (som är på vänstra sidan) för att se om dom sköt raketer utanför......detta var dock bara ett ljud från filmen visade det sig....
http://www.runessonguitars.com
Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Har du rätt inställning på DVD-spelaren och/eller receivern så att du får korrekt 2-kanals stereo ut?Jag ser en hel del på DVD och upplever det lite förvirrande när man ser film utan center, det blir svårt att lokalisera talet.
Spelar du i 5.1 läge och bara har höger och vänster front-högtalare anslutna försvinner ju dialogen.
Alternativet är "fantom"-center, en inställning verkar vara olika bra på olika multikanalapparater och saknas på vissa.
Syftet är att informationen i centerkanalen mixas ut i vänster och höger frontkanal, så att den inte går förlorad.
Jag kör med DVD-spelaren inställd att leverera 2-kanalsstereo på digitalutgången och har den ansluten till min gamla 2-kanalsDAC.
Parallellt med slutstegen till frontkanalerna har jag en billig stereoförstärkare med volymkontroll där jag med en passiv ambiofonikoppling tar ut skillnadssignalen till bakhögtalarna (OD11). Det motsvarar ungefär gamla "Dolby Surround".
Troligen har jag inte samma precision i bakkanalernas ljudbild som moderna avkodare, men det duger åt mig, och framför allt har jag mycket transparantare ljud i frontkanalerna än jag hört genom någon multikanalreceiver (oavsett pris) även om den bara används som förförstärkare.
/Lennart
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)
OA52.2+Isoda mm (vita), OA52.LE under modifiering (vita), 4 st. OB52 (vita), OD-11 B65+CT62 (teak)