Diskantproblem OA14

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
maal
(1+ posts)
(1+ posts)

Diskantproblem OA14

Post by maal »

Hej på er!
Jag har länge gått i tankar att skaffa ett par Sonab högtalare. Har kollat på en del annonser, kollat priser med mer. Det är väl framförallt OA12 eller OA14 som varit i tankarna. Framförallt för att dom går att få för rimliga pengar.
Så igår var det dags. Jag var en sväng sväng till Pinstkyrkans second hand.
Som alltid så var det lång kö innan öppning. Ibland så hittar man fina exemplar av LP-skivor på den butiken. Kl.10.00 slog dom upp portarna. Jag skyndade mig
till hörnan där dom har skivor och gamla transistorapparater. Vad får man syn på då?!? Jo på golvet under hyllan med klassiska skivor och 78-varvare:
ETT PAR SONAB OA-14!!!! Priset? Svindyrt!! 80:- :D
Jag tog upp dom fort somf-n, betalade gumman i disken med en hundring och sa att hon kunde behålla växeln. Leende som ett barn i en godisbutik, gick jag till bilen.
Dammkåpan är lite intryckt på den ena basen (hur får man ut den igen?), lite repiga i den vita lacken och någon liten bula i högtalargallret. Annars ser dom fina ut. Skumkanterna på basarna ser fina ut, diskanterna likaså.

Men nu till problemet: alla fyra diskanterna är knäpptysta på den ena högtalaren. Att alla fyra diskanterna skulle vara trasiga verkar väl osannolikt? Det mest troliga är väl att delningsfiltret spökar. Vilken eller vilka komponenter kan ha gått sönder? Är det någon som vet värdena på spolarna som sitter i filtret? Vore mycket tacksam för svar :D .
Jag tänkte förlänga livet på dessa högtalare med en ny lackering m.m. Dom ska så småningom spela i min DIY-anläggning med rör som håller på att byggas upp. Tack på förhand.
Ivil
(105+ posts)
(105+ posts)

Re: Diskantproblem OA14

Post by Ivil »

har du mätt upp högtalraren? Om basen har spruckna kanter så är risken stor att spindeln hängt ner sig och ev fått kortslutning i spolen? (nötning?) i så fall kanske även diskanterna är tysta? Så spela inte på högtalarna innan du mätt upp dem...
maal
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by maal »

Ivil wrote:har du mätt upp högtalraren? Om basen har spruckna kanter så är risken stor att spindeln hängt ner sig och ev fått kortslutning i spolen? (nötning?) i så fall kanske även diskanterna är tysta? Så spela inte på högtalarna innan du mätt upp dem...
Tack för tipset. Jag kollade på skumkanten och den ser fin ut. Basen spelar rent och fint utan skrap eller dylikt. Kan problemet bero på filtret?
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by Tyko »

Grattis till ett sant fynd!!
Just den vita lacken kan man faktiskt putsa upp ganska bra genom att bara lätt slipa den med tex väldigt fint sandpapper (800-1200) eller som jag gjorde en gång med gott resultat, en disksvamp med en sådan där grön yta med lite riv i. Sedan lite möbelpolish på det så blir det faktiskt helt ok om man nu inte vill åbäka sig med ny lack.

Verkar lite otroligt att kanterna på mellanregisterna skulle vara ok om dom inte är bytta. Det kanske dom är. Vad diskanterna beträffar så får du väl börja kolla att alla kablar är anslutna på delningsfiltret. Sedan är det ju lätt att ansluta högtalarkabel direkt till diskanterna för att höra om dom lever eller inte. Sedan vidare därifrån med uteslutningsmetod helt enkelt.

Lycka till!!
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Sätt helst en konding i serie med diskanten när du testar så slipper du lättast undan förstörande provning.
Det kan gå ändå men varför riskera diskanterna?

mvh

Martin
Jag vet inte, vet du?
Post Reply