Hej!
Jag har som säkert flera av er läst i en anna tråd modifierat ett par oa14 med endast en diskant och fick då förklarat för mig att högtalaren inte längre är ortho aukustisk utan ortho-direktiv. Min följdfråga är då vad som är skillnaden mellan en ortho-aukustiks och en ortho-direktiv högtalare? Stigs 70-tals serie hade flera diskanter (bortsett från od11) medans 80-talarna hade flera. Var det stigs syn på ortho akustik som ändrat sig eller är det skillnad i teorierna?
/Andreas
Ortho-Direktiv - Ortho akustisk
Re: Ortho-Direktiv - Ortho akustisk
OD-11 togs ju fram som en högtalare att kunna placeras på flera olika sätt, men kanske speciellt för att kunna vara ett alternativ till andra vägg/bokhyllehögtalare. Därav Ortho-Direkt, att även väggplacerad skulle ljudet vara mer rätt med denna modell. Hade den bara varit avsedd att placeras på golvet, där den ändå låter bäst, hade den säkert hetat OA-11.
Det är svårt att se att 1st diskant skulle ha ngt med OD att göra, mer än indirekt.
/jörgen
Det är svårt att se att 1st diskant skulle ha ngt med OD att göra, mer än indirekt.
/jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
Re: Ortho-Direktiv - Ortho akustisk
Enligt långvarigt bekanta med Stig så kanske t o m 80-talarna inte anses vara helt OA utan snarare OD. Trevägaren skulle däremot bli OA igen. Men dit kom vi aldrig. Fast det är inte för sent. De är ju på väg att återuppstå (i a f i lyssningsbart skick) med benäget bistånd av Peter Steindl och John Larsen och där det stora lasset dras av Erik_J.
Delägare i Acoustic Illusion AB. Assisterar Holographic Audio samt Larsen hifi