Ingen bas i min högra OA12
Ingen bas i min högra OA12
Jag har ett par OA12 med renoverade basar men är inte så insatt i det tekniska. Idag slutade basen funka i den högra högtalaren. Vad kan det bero på? Finns det någon säkring i högtalarna man kan byta? Har testat att koppla in vänster kanal från förstärkaren, det låter likadant (enbart diskant)...
Re: Ingen bas i min högra OA12
Jag hade börjat med att skruva av elementet och kollat om möjligtvis en sladd hade lossnat.
Last edited by Mcfeast on Fri 13 Feb 2009, 09:09, edited 1 time in total.
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Ta ut elementet och koppla signal direkt på terminalerna och se om det händer något.
Kolla annars resistansen på elementet med en multimeter, du borde få några Ohm (6 Ohm? - jag minns inte exakt) är det avbrott i elementet är resistansen oändlig.
Börja så tycker jag.
Med vänlig hälsning
Martin
Ta ut elementet och koppla signal direkt på terminalerna och se om det händer något.
Kolla annars resistansen på elementet med en multimeter, du borde få några Ohm (6 Ohm? - jag minns inte exakt) är det avbrott i elementet är resistansen oändlig.
Börja så tycker jag.
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
OK, om jag nu förstått er rätt...
Jag har skruvat loss bashögtalaren, lyft upp den och kopplat högtalarsladden direkt på kontakterna på bashögtalaren.
Det enda som händer då är att det spelas upp ljud i diskanterna...
What's next?
Jag har skruvat loss bashögtalaren, lyft upp den och kopplat högtalarsladden direkt på kontakterna på bashögtalaren.
Det enda som händer då är att det spelas upp ljud i diskanterna...
What's next?
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Har du mätt elementet (losskopplat) med en multimeter?
Hur många Ohm får du då?
Jag tycker att det börjar lukta elementproblem om jag förståt din beskrivning är korrekt.
Mät!
Med vänlig hälsning
Martin
Har du mätt elementet (losskopplat) med en multimeter?
Hur många Ohm får du då?
Jag tycker att det börjar lukta elementproblem om jag förståt din beskrivning är korrekt.
Mät!
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
Nej, ska se om någon kompis kan hjälpa till med en sådan. Om det är avbrott i baselementet, går det att fixa då? Eller är det bara att hosta upp för nya?Martin Dellstig wrote:Har du mätt elementet (losskopplat) med en multimeter?
Tack för hjälpen förresten
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Vill du inte vänta på kompisen kan du komma billigt undan hos Kjell, Jula, Clas Ohlsson eller motsvarande.
Man kan få något enkelt för en hundralapp som duger till det här.
Kontaktar du Per kanske han kan fixa ett element åt dig om du inte vill byta båda.
Sedan kan elementet kanske gå att laga om det är anslutningstråden som har gått av eller så men det är inte så troligt.
Med vänlig hälsning
Martin
Vill du inte vänta på kompisen kan du komma billigt undan hos Kjell, Jula, Clas Ohlsson eller motsvarande.
Man kan få något enkelt för en hundralapp som duger till det här.
Kontaktar du Per kanske han kan fixa ett element åt dig om du inte vill byta båda.
Sedan kan elementet kanske gå att laga om det är anslutningstråden som har gått av eller så men det är inte så troligt.
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
Multimeter införskaffad, återstår bara att förstå hur den fungerar...
Måste jag löda bort de anslutande sladdarna till bashögtalaren innan jag mäter?
Tror att du måste ta bort en kabel i alla fall. Annars kommer du mäta mer än bara bashögtalaren. Sitter inte kablarna fast med en kabelsko förresten? I såna fall är det bara att dra eller rucka loss kablarna..tzw wrote:Multimeter införskaffad, återstår bara att förstå hur den fungerar...
Kabelskorna satt fastlödda, jag lödde bort dem. Sedan mätte jag direkt på blecken på bashögtalaren med multimetern inställd på 20K. Jag får då värdet 0,01.