Oa116!

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Jon
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 163
Joined: Mon 03 Mar 2003, 20:01

Oa116!

Post by Jon »

Har med ganska stor säkerhet ett par OA116 på G! Men saken är att någon sågat sönder basbaffeln och monterat en 10'' bas i dom... :roll: . Givetvis ska en korrekt baffel tillverkas, troligen i mdf... Men jag skulle vilja ha måtten på denna, tjocklek osv, samt mått på var hålet ska sågas, hur stort det ska vara...Kanske andra avvikelser på denna? Gärna bilder på hur basen sitter fäst orginal...Oc föresten, vad är det för betekning på ett korrekt mellanregister?

Mkt tacksam för svar och hjälp!

Mvh//Jon
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Re: Oa116!

Post by Erik Johansson »

Mått kommer... kanske senare ikväll.

Vad gäller mellanregistret så kan man väl enkelt säga att om det står Sonab på dammkåpan och 16 ohm på baksidan konen så är det rätt element.

/Erik
Jon
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 163
Joined: Mon 03 Mar 2003, 20:01

Re: Oa116!

Post by Jon »

*Aaah!* :shock: :shock: :shock: ...En slarvigt utsågad mdf baffel var slarvigt fastskruvad i under högtalaren, i denna va en "no name" 10'' bas slarvigt fastskruvad... Ett mellan reg på 8 Ohm va ditsatt (Peerless faktist, men med en "plastig" kon och skumkant...nån kanske kan säga vad det är för nån?) det va parallell kopplat med 2 motstånd :roll: :roll: ...Diskant kablar va avklippta för att förra ägaren tyckte att det lät för mycke om dom :roll: .........Nu är iaf högtalarna demonterade och befriade från alla dessa otyg...(Kan tillägga att högtalarna vid provlyssning lät uruselt)...


Nu Behöver jag som sagt exakta mått (och gärna ritningar) till bottenplattorna, Gärna bilder på basinfästningar och filter (så jag ser om alla komponenter är "rätt"...helst orginal kopplingshema (då det var en hel del oreda i högtalarna)...Gärna foton på bottnarna åsså om nån orkar ta det åsså... :D ...


Tacksam för hjälp!
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Re: Oa116!

Post by Erik Johansson »

Finns inga av originaldelarna till bas/mellan filtret i botten kvar?

Antar att du även behöver mått på basreflexröret?

Hursomhelst så ska jag se till att fixa det. Bilder får jag se när jag kan fixa.

/Erik
Jon
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 163
Joined: Mon 03 Mar 2003, 20:01

Re: Oa116!

Post by Jon »

Jodå, filtren finns kvar, dom verkar vara orginal. Jag undrar bara om det ska sitta en FET spole som är orange (med typ brun/biege tejp runt sig) under själv kretskortet i det "nedre filtret"...
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Re: Oa116!

Post by Erik Johansson »

Jajamän det skall sitta totalt 3 spolar varav 1 stor under kortet.

/Erik
Jon
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 163
Joined: Mon 03 Mar 2003, 20:01

Re: Oa116!

Post by Jon »

Fast jag tror nog jag kan tillverka baffeln om jag får alla mått på den, och även var bas och basreflexrör ska sitta......samt om det är några andra avvikelser på den...

Fötter/hjul saknas såklart också, nån som har en ide på hur jag ska tillverka nya sådana? :roll:

Och angående baselementet så tänkte jag montera ett på 8 Ohm, och biampa mellan bas och mellan för att kunna kompensera den lägre verkningsgraden hos 8 Ohms basen... :idea:

16 Ohms element hörde jag att man kunde köpa, och förhoppningsvis även en 8 ohmare som passar i lådan då...

Var är det troligt att jag kan få tag på dessa element? :oops: (och även 10 nya diskanter och diverse filter komponenter, vill gärna beställa allt på samma ställe om det är möjligt) :oops:
Jon
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 163
Joined: Mon 03 Mar 2003, 20:01

Re: Oa116!

Post by Jon »

*Pweeh* Då kan man ju iaf pusta ut angående filtren... :D
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Re: Oa116!

Post by Erik Johansson »

Hej!

Jag får se hur jag gör när jag renoverar mina OA116. Kanske säljer jag då mina skumkantsbytta originalelement, men det är absolut inte säkert. Diskanter kan du dock få köpa närhelst du vill. Har dock inte testat dem. Bara skruvat loss och lagt undan dem.

/Erik
Jon
(150+ posts)
(150+ posts)
Posts: 163
Joined: Mon 03 Mar 2003, 20:01

Re: Oa116!

Post by Jon »

Det hela gäller helt NYA diskanter mellanregister och basar (och självklart filterkomponenter)... :roll:
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest