Sonab 85S, behöver lite assistans med renovering!

Ställ frågor, diskutera och prata om Sonab och deras produkter.
Ask questions, discuss and talk about Sonab and their products.
roverman
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Sun 24 May 2009, 19:35

Sonab 85S, behöver lite assistans med renovering!

Post by roverman »

Hejsan, jag fick nyligen en 85S av min far, så jag har suttit och lusläst varenda forumtråd och allt annat jag har kunnat hitta om denna spelare.
Det verkar som att den är hyffsat omtyckt, kanske ingen audiofil-mässig spelare men inget skräp heller. Att det är en väldigt läcker design på den som inte gör bort sig i en modern anläggning är ju också ett stort plus!

Jag tänkte därför att jag skulle försöka få den i så gott skick som möjligt, så ny PU (AT95) och rem är hemma, väntar på signal- och kraft-kabel. Ivrig som man är så lyfte jag på plattan för att se in i underverket och då flög remmen iväg och la sig så fint på sidan om spelaren. Jag har försökt luska ut hur den ska sitta men tycker inte jag kan komma på riktigt hur det ska vara. Jag har tagit ett kort på innanmätet så om någon har det i minnet så kan ni kanske rita i paint hur den ska sitta.
20090524050.jpg
Dessutom tänkte jag passa på att fråga vart det är lämpligt att montera spikes, ser att man förordar att tre stycken ska användas, inte fyra för då ska den tydligen tippa(?), antar att det stämmer men vad jag kan förstå så borde man ju få bättre bärighet med fyra punkter istället för tre.
masen
(125+ posts)
(125+ posts)
Posts: 136
Joined: Sat 31 Dec 2005, 11:38
Location: Garpenberg

Re: Sonab 85S, behöver lite assistans med renovering!

Post by masen »

Att remmen ramlar av är nog ett bra tecken på att den är gammal & uttöjd.

-Ta av skivtallriken och lägg remmen runt densamma på undersidan.
-Lägg tillbaks skivtallriken.
-Remmen ska sedan "hänga" kvar av sin egen "spänning".
-Alt håller du skivtallriken med två fingrar i hålen, samt håller ut remmen en bit.
-Trä sedan remmen genom hastighetsväljaren [klykan] och sen runt axeln som sticker upp.

-Klart !
Attachments
väljare.JPG
skivtallrik.JPG
Det finns alltid någon som vet mer.
roverman
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Sun 24 May 2009, 19:35

Re: Sonab 85S, behöver lite assistans med renovering!

Post by roverman »

Många många tack för svaret!

Ja då förstår jag att jag inte kunde fatta hur remmen skulle sitta, jag var helt inne på att den skulle gå under skivtallriken i någon komplicerad bana :lol:
Är total nybörjare, men ivrig att lära så tack än en gång!
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 314
Joined: Sat 07 Jun 2003, 23:51

Re: Sonab 85S, behöver lite assistans med renovering!

Post by Jörgen »

Hej
Jag skulle passa på att smörja ett par ställen: olja vid motorn, samt fylla på nytt fett vid det övre lagret på centrumpinnen, det är troligen borta.
En annan sak som jag tycker kan vara bra, är att ställa in pickupen mhja en protractor, finns gratis att ladda hem från vinylengine.com. Använd Stevensons för denna skivspelare , så vet du att nålen är inställd som den ska.
Dämpningar av höljet och andra utsatta delar med bitumenskivor är inte så dumt heller, men det kan man ju jobba med vid senare tillfällen.
Tyvärr är jag en sån person som får rysningar när jag ser spikes på högtalare, och ännu mer när det gäller spikes på skivspelare, men ska man ha så är det 3st som gäller, 4st är omöjligt att få till ländgden på tillräckligt noga.
mvh/jörgen
Edit: Bra att du har valt AT95E som pickup, den passar utmärkt fjädringsmjukhetsmässigt ihop med tonarmen. Skulle du vilja uppgradera längre fram finns det mycket fina nålar som passar AT95.
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
roverman
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 4
Joined: Sun 24 May 2009, 19:35

Re: Sonab 85S, behöver lite assistans med renovering!

Post by roverman »

Ok, tack för tipsen! Har tittat på bl.a. ditt inlägg tidigare där du rekommenderar att fylla på fett, hur öppnar man upp där, provade att hålla mot i nederdelen och skruva på toppen men vågade inte ta i så mycket så har inte fyllt på det än. Protractor har jag tagit hem och skrivit ut, men är väl inte i det stadiet av renoveringen ännu.
Bitumenskivor ska inhandlas, tänkte sätta på sidorna samt på skivan i botten. Såg på ett engelskt forum att det var en som hade satt små tårtbitar på undersidan av skivtallriken, men borde inte det påverka hastigheten eller är det försumbart?
Ok, så du är emot spikes, är det bara rent estetiskt eller anser du att det påverkar ljudet? Om det varken gör till eller från så ser jag ju hellre att spelaren får vara som den är.
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 314
Joined: Sat 07 Jun 2003, 23:51

Re: Sonab 85S, behöver lite assistans med renovering!

Post by Jörgen »

På skivtallriken skulle jag nog inte sätta några skivor, stör med all säkerhet balansen. Däremot kan man sätta bitar på metalldelarna som stöder centrumpinne och tonarm för att dämpa möjliga resonanser som kan påverka tonarmen. Finns det bara plats kan det inte bli för mycket dämpmtrl.
Jag överdrev kanske ngt ang spikes, det kan ju vara så att i vissa fall behöver man lyfta resonansfrekvensen en del, då kan ju spikes vara ett sätt, och kan kanske fungera på 85:an. Skulle dock tro att det är lika bra med fötterna som finns i original, de har ganska hårt gummi. Men det är ju kanska lätt att prova, det kan ju låta bättre.
/jörgen
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
flanell
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 8
Joined: Mon 10 Dec 2007, 14:40
Location: Göteborg

Re: Sonab 85S, behöver lite assistans med renovering!

Post by flanell »

Hej på er.

För tillfället har jag en Ortofon PU med OM20 på min nyinförskaffade Sonab 85S, men efter att ha läst vad du skrivit Jörgen så verkar det som om en AT95 kanske skulle passa bättre. Är det så?
Har en AT 95 pickup liggande (utan nål) sen tidgare men funderar i så fall på att uppgradera den med ny nål, är det någon särskild nål du vill rekommendera?
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team
Posts: 894
Joined: Tue 31 Dec 2002, 15:42
Location: Skarpnäck/Stockholm

Re: Sonab 85S, behöver lite assistans med renovering!

Post by 12björn »

roverman wrote: Bitumenskivor ska inhandlas, tänkte sätta på sidorna samt på skivan i botten. Såg på ett engelskt forum att det var en som hade satt små tårtbitar på undersidan av skivtallriken, men borde inte det påverka hastigheten eller är det försumbart?
Blir skivtallriken tyngre, blir den stabilare i hastigheten, men det tar längre tid att komma upp i rätt hastighet och det belastar nog drivremmen. Huruvida det är försumbart eller inte har jag ingen aning om.

Klistrar du på saker på skivtallriken riskerar du obalans om du inte är mycket noggrann. Jag skulle nog avstå av den anledningen.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Jörgen
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 314
Joined: Sat 07 Jun 2003, 23:51

Re: Sonab 85S, behöver lite assistans med renovering!

Post by Jörgen »

flanell wrote:Hej på er.

För tillfället har jag en Ortofon PU med OM20 på min nyinförskaffade Sonab 85S, men efter att ha läst vad du skrivit Jörgen så verkar det som om en AT95 kanske skulle passa bättre. Är det så?
Har en AT 95 pickup liggande (utan nål) sen tidgare men funderar i så fall på att uppgradera den med ny nål, är det någon särskild nål du vill rekommendera?
Hej flanell
Låt mig säga att jag tycker att OM20 är en mycket fin pickup. Vad jag menade om att passa till skivspelaren var enbart var resonansfrekvensen, mellan tonarmens effektiva massa och nålens fjädringsstyvhet, kommer att hamna.
Normalt vill man ha en frekvens av 8-12Hz.
Man kan ge akt på om det finns ngn tendens med svårighet att spela lite buckliga skivor tex, om tonarmen har tendens att vibrera, inte riktigt följer skivornas bucklighet. Ser man inga speciella problem finns det ingen större anledning att bry sig om detta. Jag skulle nog inte byta OM20, utan finns det ngt problem med spårning är det ju möjligt att byta till ett lite lättare pickupskal.
/jörgen
Edit: Prova först att ta bort extravikten som finns i alla OM. Detta bör innebära en förbättring.
Nuvarande högtalare:
OD11,OA12,OA14,OA52,under flera år även OA116
Kringutrustning:
Accuphase E210A, Accuphase DP55, Sansui TU-X301i. Technics 1210 MkII med OM/Digitrac SE och Audio Technica AT11/ATS12S Shibata
flanell
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 8
Joined: Mon 10 Dec 2007, 14:40
Location: Göteborg

Re: Sonab 85S, behöver lite assistans med renovering!

Post by flanell »

Tack för ditt svar Jörgen.

Är novis på området så är därför tacksam för hjälp. Anledningen till att jag började fundera är att när jag skulle ställa in tonarmen/OM PU:n så kom jag upp i ca 1.25 i nåltryck max och om jag har förstått saken rätt så är det på 1.5 man bör ligga för OM20. Tonarmskalet är Sonab orginal.

För att lösa detta har jag nu skruvat på ett par extra långa skruvar samt två par små muttrar, samt bytt ut den där "metallvikten" (om det nu ens är det?) som är formad som en pil mot en lite tyngre variant från en gammal OMB PU. Om jag har förstått saken rätt så är OMB samt OM Pickuperna samma förutom att OMB väger mer. Hursomhelst tog jag vikten från OMB PU till OM PU för att jag inbillar mig att den vägde mer. Därmed kommer jag upp i önskad vikt, men
jag har dock blivit lite fundersam över om denna konstruktion kanske påverkar PU:n negativt?

Skall en Ortofon PU med OM20 nål gå att använda rätt upp och ner utan sånt här trixande :D ?
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests