Kina rörförstärkare och ljudkvalitet?

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
C-man
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 101
Joined: Wed 21 Jul 2010, 18:08
Location: STHLH/Hökarängen

Re: Kina rörförstärkare och ljudkvalitet?

Post by C-man »

Har ni någonsin chansen att handla av herr Häll GÖR DET,denna man har servis utöver det vanliga!
I går natt började mitt Edison12 strula på å höger kanal,skrapningar och nedsatt volym!
Trodde det va kört!
Men sen såg jag att jag hade ett missat samtal från herr Häll,ringde upp och fick tipset att först flytta stärkar-rören sedan för rören,och det visade sig att socken till höger för-rör va nja slitet,och vad gör herr Häll Jo han skickar mig kretsschema på orginal och min ombyggnad samt nya keramiska socklar till stärkar rören!
samt ger mig en hel hooop med goda råd!
Kan säga att denna Herr Häll kommer leva på princesstårta i himlen om jag har en hand med i spelet!
att vara såhär nöjd över 2500kr känns kriminellt!

Frågan jag nu mera ställer till mig själv år VARFÖR bor bor jag i fjollträsk när alla trevliga människor bor i norrland!?

Varför kan inte ljudhobby vara lika öppen som alla andra hobbys?
Varför ska vi vara rädda för kritik?
Varför skulle JAG skriva negativ kritik om någons anläggning,det handlar ju om dina öron inte mina!?
Den dagen då jag har en vinylsvarv hemma är alla här hjärtligt välkomna men till dess får ni hålla till godo med FLAC filer eller ta med era CDs!
Men mina dörrar e öppna!
Ny här,men lyssnar gärna(högt och länge)!
Innehar 2par "Oa5"av troligen hemmabyggda varianter!(2st med Visaton BG20)
Proton AV445
Proton AM452
Onkyo DX-C380
Edison 12
Pioner PL-512X
User avatar
robban61
(285+ posts)
(285+ posts)
Posts: 307
Joined: Sat 14 Jan 2006, 18:58
Location: Piteå

Re: Kina rörförstärkare och ljudkvalitet?

Post by robban61 »

Trevligt att höra :) Jag delar din uppfattning om herr Häll! Det är en hyvens snubbe som är en seriös musikmissbrukare och en god kamrat. Kul att det ordnade sig!
OA-5 Typ2 Jakaranda
OD-11.3 Jakaranda
OA-12.3 Jakaranda
OA-51 svart ask (lätt DIY med T11-disk+filtermod)
.....................................................
Ino Audio piP
Sonab R4000
Sonab R2000
Linn Classik Music
momus
(515+ posts)
(515+ posts)
Posts: 572
Joined: Wed 15 Oct 2008, 16:53
Location: Anders Gjöres, Enskede

Re: Kina rörförstärkare och ljudkvalitet?

Post by momus »

Håller verkligen med föregående skribent (Syftar på vad signaturen haec skrev den 27/8).
Var för några veckor sedan och inköpte den minsta XTZ-subben för att ge mina OA 12:or den lilla sista efterlängtade oktaven. Fantastisk finish, kompakt, snärtig bas. Sätter på och stänger av sig själv. Ett jättelyft för hela anläggningen. Och bara drygt 1500 kr!
Jag fattar inte riktigt hur dom gör. Skynda fynda innan kineserna vaknar och vill ha högre löner.
C-man
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 101
Joined: Wed 21 Jul 2010, 18:08
Location: STHLH/Hökarängen

Re: Kina rörförstärkare och ljudkvalitet?

Post by C-man »

jag vet inte vad du lyssnar på för musik,men en bas i mono går bort för mig!(jag vill att vid kanalvridning av även bas skall detta förmedlas!)
Och när jag Smugglade in mitt Edison12 och direkt efter det började leta efter ett Edison60 var liksom tålamodet slut(och det att jag så gott som köpt ett par Rauna njord,gjorde inte saken mildare för mig direkt!)(förlåt att jag syndat,men ville bara se vad Bo Hansson gjort för Sv-hifi),nä nu ska jag nog buda på ett par Qaud2 or(hehehehe det gäller att testa gränserna,även i ett förhållande!!),men snart får jag nog lov att köpa henne någon dyr jävla handväska eller nått för att hålla maktbalansen i schack! Fast detta med balas börjar bli jobbigt dyrt,fick säga ja till inköp av ett x-Box Elite och en 42" led tv till grabbens rum med för att blidka hennes ilska!

Fast det e ju klart jag har ju en subba hemma redan så en XTZ till hemma karnse e det jag behöver(men min första e ju från Thailand!) fast jag tvivlar, på att hon går djupt nog i bas,när hon gnäller e det oftast i diskant-registret! Fast jag har ju inte provat med rätt strömkabel och ingen singnalkabel!
Ny här,men lyssnar gärna(högt och länge)!
Innehar 2par "Oa5"av troligen hemmabyggda varianter!(2st med Visaton BG20)
Proton AV445
Proton AM452
Onkyo DX-C380
Edison 12
Pioner PL-512X
C-man
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 101
Joined: Wed 21 Jul 2010, 18:08
Location: STHLH/Hökarängen

Re: Kina rörförstärkare och ljudkvalitet?

Post by C-man »

haec wrote:Hej!
Jag har under åren haft en mängd olika förstärkare och kombinationer av för- och slutsteg, rör och transtorer. Den bästa kombinationen jag haft var ett danskt rörförsteg (LA Audio) och ett gammalt slutsteg från Electrocompaniet. Speciellt slutsteget var exceptionellt välljudande! Det hade ingen beteckning men var transistoriserat och jobbade högt upp i klass A. Att det blev varmt är bara förnamnet! Men ack så bra det lät. Vilken närvarokänsla! Tyvärr sade det adjö en dag med en stor smäll. Det luktade ozon i hela huset!
Numera kör jag med en kombination av Audio Research (transistoriserade) och lever lycklig med dom men kan ibland sakna den speciella känslan som Electrocompaniets klass A-drift gav.
Skulle jag idag byta till något annat hade jag nog först och främst sneglat på XTZ:s grejer. Deras förstärkare finns ju både som förstärkare och separata slutsteg, båda i klass A. Har fått bra omdömen och kostar inte skjortan. Finns bl.a på Fyndbörsen (http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/xtz).
/Hasse
Kan hända att jag har dålig syn,men hittade inte ett ända RÖRSTEG från XTZ,det är RÖR jag sökte(och vidare söker!),det räcker med 2x4watt för att få parketten i svängning-vad ska jag med 100W+ till?
Fast samtidigt skulle typ 2x30W vara GÖTT att ha om man nu NÅGON gång VÄRKLIGEN vill kräma på! och DB-dragrace lockar mig föga,har visserligen haft ett lillfinger med i ett bygge som spelat över 181Db,det är inte dit jag vill,jag vill ha VÄLLJUD inte högljudd!
Och transistorer har jag för evigt lämnat bakom mig,jag gillar RÖRljudet så är det,det smeker min själ!

Nu vill jag ha bort transistor kretsarna som driver min bas,och där med jämt!
Efter det ska det in med rörbaserade försteg med!
Naturligt är det jag söker,dynamik är vad vill finna!
Ny här,men lyssnar gärna(högt och länge)!
Innehar 2par "Oa5"av troligen hemmabyggda varianter!(2st med Visaton BG20)
Proton AV445
Proton AM452
Onkyo DX-C380
Edison 12
Pioner PL-512X
C-man
(90+ posts)
(90+ posts)
Posts: 101
Joined: Wed 21 Jul 2010, 18:08
Location: STHLH/Hökarängen

Re: Kina rörförstärkare och ljudkvalitet?

Post by C-man »

Har i dag varit och fått mitt Edison12 något uppdaterat(en del lödmissar och nya rörhållare på ingångssidan),och WOW vilken skillnad!
Sen att han jag var hos rynkade lite på näsan och sa byggsatser lite för många gånger,men han hade väl själ för det med sin Audio inovation anläggning thorens spelare quad elktrostater,jaja alla lirar inte i elitserien!(så tänkte jag!)
Tyvärr va det något fel på hanns anläggning så jag kunde inte hör den! men det kommer nog vad det lider,jag bjöd över honom att lyssna på min budget anläggning så fort jag fått fart på min vinylsvarv!(han e en vinylkille av rang!)
Av det han berättade för mig i dag mins jag nog 10%(dessa KTH killar dom kan sitt(språk) och jag är långt från där!)
Men men det låter storartat efter hans handpåläggning!
Men jag kommer nog inte ge mig innan jag har 300b rör,det va nått vi va överens om,det är PORR!
Ny här,men lyssnar gärna(högt och länge)!
Innehar 2par "Oa5"av troligen hemmabyggda varianter!(2st med Visaton BG20)
Proton AV445
Proton AM452
Onkyo DX-C380
Edison 12
Pioner PL-512X
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest