OD 11 vs Luxor 8071

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Kjell Kranzberg
(40+ posts)
(40+ posts)

OD 11 vs Luxor 8071

Post by Kjell Kranzberg »

Min erfarenhet av Carlssons högtalare är inte allt för omfattande. Jag har ägt ett par V1. Tummen ner för för dem. Jag äger ett par OA 5 med Y-monterade diskanter. Förra veckan inhandlade jag ett par OD 11, vilka jag betalade 100 kr för. För paret alltså.
Den snabbtänkte inser nu att detta inlägg inte är annat än ett skryt-dito, enbart avsett att göra carlsson-menigheten kollektivt avundsjuk. Dock tänker jag i alla fall göra ett halvhjärtat försök att få detta att likna en liten jämförande test.
Nåväl. 100 kr för paret, trasiga kanter på basarna, bara ett Sonab-emblem, men fina lådor. Skumkanterna bytes raskt ut, lådorna putsades upp. Inga fler ingrepp gjordes. Bort med mina 8071:or - in med dessa OD 11:or.
Skillnader? Ja, nu är OD 11 mina första-högtalare, åtminstone för ett bra tag framöver, känns det som. Klarheten och luftigheten hos OD 11 finns inte hos 8071. Däremot tar 8071 hem segern i basen. Där har Luxors flaggskepp en hel del att lära ut till andra vintagehögtalare.
Nu förväntar jag mig kommentarer av typen: "Grattis, vilket fynd". Men ni behöver inte skriva sådana om ni inte vill. Jag vet att ni är gröna av avund. Det ska carlsson-älskare vara när någon köpt ett par OD 11 för 100 kr.
;)

Image

Image
adi6606
(20+ posts)
(20+ posts)

Re: OD 11 vs Luxor 8071

Post by adi6606 »

Grattis Kjell! OD-11 och OA-12 är de mest välljudande högtalare ur 70-tals serien, tycker jag i alla fall. Kan men leva utan sista två oktaver i musiken och har littet lyssningsrum då är ett par OD-11:or mycket bra val. Även Stig har lämnat komplicerade konstruktioner med många element och invecklade filter från 70-talet (läs OA-116 och OA-2212) till fördel av enklare, mer välljudande OA-50, OA-51 och OA-52. Alla 80-tals högtalare är enkla tvåvägs högtalare med högkvalitativa komponenter och högtalarelement, men själva konstruktioner påminner mycket om OD-11! I vilket fall som helst ett par OD-11 för 100 kronor är ett fynd :D .
masen
(125+ posts)
(125+ posts)

Post by masen »

Oja, vi är alldeles gröna :mrgreen: av avund - 100:-.
Det finns alltid någon som vet mer.
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team

Post by 12björn »

Visst är jag avundsjuk, men har man tur så har man.

Trots regelbundna besök i soprummet (f'låt återvinningsrummet) har jag bara hittat uttjänta TV-apparater och trasiga elvispar. :cry:
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Martin Dellstig
Co-Editor
Co-Editor

Post by Martin Dellstig »

Hej!

Stort grattis till fyndet!

Lite kul att du tar jämförelsen mellan dessa.
Luxors 8071 var ju största modellen* medans OD-11 var Sonabs minsta.

Trots sitt handikapp i storlek tycker jag att OD-11 ger en förvånande bra bas.
Du skulle höra dem uppgraderade till sin högsta nivå!

Mitt tips är att inte sälja dessa, de får alltid plats i en garderob eller så och är svåra att återanskaffa om man ångrar sig senare.

Grattis från Martin

* Jag räknar inte Orchestra då jag aldrig såg dem i några annonser eller broschyrer etc, den var nog inte så vanliga antar jag.
Jag vet inte, vet du?
Kjell Kranzberg
(40+ posts)
(40+ posts)

Tack för positiv respons.
Jag kommer att behålla dessa, i alla fall tills vidare.
Just nu håller jag på med renovering av ett par "VF Audio Opus 100", från mitten av 80-talet. Jag misstänker att ingen av er vet vad det är, om inte någon av er bor eller bott i Motala förstås. Högtalarna såldes och konstruerades, i liten serie, av innehavaren av Hifi Akustik i
Motala. Han har ett förflutet på audioavdelningen på Luxor. Elementen, en diskant och en 8 tums bas kommer båda från Tesla. De är alltså tillverkade i Tjeckoslovakien på kommunisttiden. Just nu är lådorna nerplockade för lackning, men eftersom jag känner till dessa högtalare sedan tidigare, kunde jag inte motstå dem på loppisen. Pris 100 kr för paret. Jag vet att de låter "kanon" och det ska bli intressant att jämföra dem med OD 11. Bilder och erfarenheter kommer när lådorna är klara (vilket nog kan ta några veckor).
:)
petern
(90+ posts)
(90+ posts)

Post by petern »

Ser kanonfina ut! Kan dom möjligen prestera ännu bättre om dom får en friare vägg mellan sig?

/Peter
Kjell Kranzberg
(40+ posts)
(40+ posts)

Jo det kan de kanske, men den möbleringsvarianten föreligger inte... :roll:
Behöver man byta kondingarna i filtret på OD 11, eller är de av polyester-sorten?
Finns filterritning att hitta här på C-P?

Några bilder på de VF-audio-högtalare jag nämner ovan.
Kommer att ge OD 11 en tuff match.
Slipdamm på lådan...
Kolla etiketten på diskanten...
Basen heter ARN6608. Den har gummikant.

Image
Image
Image
masen
(125+ posts)
(125+ posts)