OA14 hjälp i Malmö
OA14 hjälp i Malmö
Bästa Carlssonvänner!
Har fått mina OA14 renoverade hos Rehifi och har T22:orna, B65:orna och de fixade delningsfiltret, ingen Y-montering då de tyckte det inte behövdes, men jag tycker det låter för mycket diskant. Jag har förstärkare NAD C320 och Cambridge 640c cd-spelare. Litet rum cirka 12 kvadratmeter och väldigt högt i tak, 3,5 meter. Kan det vara delningsfiltret som är fel inställt? Är C320 eller 640c diskantiga av sig? Om det finns någon kunnig typ i Malmö/Skåne som skulle kunna lyssna o hjälpa mig vore jag tacksam och glad. Mina tummar är fast mitt i händerna och bara jag öppnar grillen blir jag rädd.
Så hör gärna av er.
Har fått mina OA14 renoverade hos Rehifi och har T22:orna, B65:orna och de fixade delningsfiltret, ingen Y-montering då de tyckte det inte behövdes, men jag tycker det låter för mycket diskant. Jag har förstärkare NAD C320 och Cambridge 640c cd-spelare. Litet rum cirka 12 kvadratmeter och väldigt högt i tak, 3,5 meter. Kan det vara delningsfiltret som är fel inställt? Är C320 eller 640c diskantiga av sig? Om det finns någon kunnig typ i Malmö/Skåne som skulle kunna lyssna o hjälpa mig vore jag tacksam och glad. Mina tummar är fast mitt i händerna och bara jag öppnar grillen blir jag rädd.
Så hör gärna av er.
Re: OA14 hjälp i Malmö
Prova med att flytta tonbygeln ett steg tillbaka (förutsätter att din renoverare behållit deras funktion). Ett steg tillbaka betyder att du sätter tonbygeln i dom innersta två hålen. Då ska du få en diskantsänkning (hur mycket beror på vilka motstånd som är inkopplade).
Själv körde jag mina OA 12:or (B65 o Obi) med NAD/Rotel och upplevde precis som du att diskanten blev lite påstridig. Att flytta tillbaka tonbygeln hjälpte men det blev kanske lite för mycket sänkning. Men allt löste sig när jag bytte förstärkeri till XTZ 100 D3. Då kunde jag behålla byglarna i originalläget och den lite öronnypande påstridigheten i det högre registret försvann helt. Och diskanten blev silkeslen.
Själv körde jag mina OA 12:or (B65 o Obi) med NAD/Rotel och upplevde precis som du att diskanten blev lite påstridig. Att flytta tillbaka tonbygeln hjälpte men det blev kanske lite för mycket sänkning. Men allt löste sig när jag bytte förstärkeri till XTZ 100 D3. Då kunde jag behålla byglarna i originalläget och den lite öronnypande påstridigheten i det högre registret försvann helt. Och diskanten blev silkeslen.
Last edited by momus on Thu 27 Jan 2011, 16:43, edited 2 times in total.
-
12björn
- Internationalization Team

Hej!
Har ett par tolvor som jag i likhet med dig driver med en förstärkare från NAD och en CD från Cambridge - dock inte samma modeller. Har ingen upplevelse av att diskanten är för framträdande - har dock haft mina tolvor i 36 år (
) i dagarna, så man är väl kanske lite hemmablind.
Nu vet jag inte hur mycket erfarenhet du har av att lyssna på Carlsson - ett omdöme man ofta hör är att de är "ljusa", dvs att basen inte är lika framträdande som hos många andra högtalare. Försök att jämföra med "the real thing", hur akustiska instrument återges i högtalarna och hur de låter i verkligheten som ett första steg. Karaktären hos högtalarelementen förändras också en del när de blir inspelade. Ta tid på dig och gör inget förhastat!
Björn
Har ett par tolvor som jag i likhet med dig driver med en förstärkare från NAD och en CD från Cambridge - dock inte samma modeller. Har ingen upplevelse av att diskanten är för framträdande - har dock haft mina tolvor i 36 år (
Nu vet jag inte hur mycket erfarenhet du har av att lyssna på Carlsson - ett omdöme man ofta hör är att de är "ljusa", dvs att basen inte är lika framträdande som hos många andra högtalare. Försök att jämföra med "the real thing", hur akustiska instrument återges i högtalarna och hur de låter i verkligheten som ett första steg. Karaktären hos högtalarelementen förändras också en del när de blir inspelade. Ta tid på dig och gör inget förhastat!
Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
Jag tackar så mycket. Ändrade tonbygeln och fick mycket mindre diskant. Kanske lite väl lite.. hehe... aldrig nöjd. Ska lyssna mer när jag har tid. Just akustiska instrument har låtit väl diskantiga tycker jag, men nu blir det nog bättre. Ja, kanske är Carlssons pytteliten nackdel diskanten medans man får ett oslagbart djup i ljudbilden och en obeskrivlig närvaro. Beatles White album låter emellanåt så bra att man tror Lennon sjunger i rummet, Harrison spelar gitarr i fåtöljen o McCartney spelar bas i knäet - med Carlsson alltså. Tack igen.
Och nu blev jag intresserad av XTZ. Kollat lite på Internet. Ser gedigna ut. Men dyra. Fast begagnad kanske. Är det någon som säljer kanske?
Nja allting är relativt. Anrika HiFi World jämför XTZ 100 D3 med en Denonförstärkare som kostar 17000 kr och anser att XTZ:n är lika bra. I det ljuset så är den här förstärkaren billig. Men drygt 6000 kr är en hel del pengar och det går att köpa både Tangent, NAD och Cambridge för för helt andra priser. Men dom är inte lika kapabla enligt mig. Dom låter absolut inte illa men genererar inte det där lugna orubbliga ljudet som XTZ:n producerar. Jag säger inte att det är absolut High End men jag tror man kan påstå att den här förstärkaren ger en försmak av en annan lyssningsvärld. Jag ersatte ett par LEAK 12 Point One med den här förstärkaren och trodde jag skulle sörja mina rörhäckar resten av livet men det blev inte så. Dessutom har stärkaren ingångar för både MC och MM-pickuper. Och en alldeles utmärkt inbyggd DAC.
Ibland säljer tillverkarens representant Fyndbörsen ut enstaka exemplar med någon eller några tusenlappars rabatt.
Ibland säljer tillverkarens representant Fyndbörsen ut enstaka exemplar med någon eller några tusenlappars rabatt.
Tack för all infon. Jag blir ju inte mindre sugen. Min NAD känns faktiskt begränsad och jag skulle vilja komma ett steg längre, som du säger att du har tagit. Väldigt sugen är jag. Apropå Leak så ska ju Leak Stereo 30+ vara grym och de där rörförstärkarna som de tillverkade först som går loss på 20-30000 kr på E-bay. Vad tror du om att jämföra dessa med XTZ? Svår uppgift kanske.
Det är en helt annan sak att lyssna på LEAK Point One jämfört med XTZ. Det finns en närvarokänsla och någon slags självklarhet i ljudet från just denna LEAK som jag inte hört med någon annan förstärkare. QUAD II:or låter också bra men är mer "runda" och gammalmodiga i klangen. Dom här LEAK-förstärkarna (som kom till i slutet på fyrtiotalet) låter förvånansvärt moderna. Att jag till slut gjorde mig av med dom berodde helt enkelt på att det blev lite jobbigt till slut att byta rör, ersätta läckande kondensatorer (papper i olja) och vibrerande nättrafos. Jag blev helt enkelt lat. XTZ har faktiskt en återgivning i mellanregistret som jag känner igen från mina gamla rörförstärkare. Basen är förstås mycket mer pregnant och diskanten mer utsträckt. Men det är möjligen något i helheten som fattas. Men jag vägrar att bli alltför nostalgisk. Fördelarna med XTZ överväger tycker jag, speciellt när jag kör den i klass A (som visserligen inte är helt äkta klass A, men den förhöjda tomgångsströmmen gör att det låter mer öppet och rörlikt, inte långt ifrån LEAK). Och så är det skönt med en fjärrkontroll.
RIAA förstärkaren är bra, men jag använder en Cambridge 640p som låter ännu bättre. Och även om den inbyggda DAC:en är helt OK så låter min Cambridge DAC-Magic 3 också den ännu bättre. Dessutom har rör blivit dyra och att hitta fyra stycken NOS (new old stock) KT 66:or kostar en hel del. Som jag sitter nu så tycker jag att jag liksom har det bästa från två världar rent lyssningsmässigt, även om en äkta rörälskare nog tycker att jag svikit, har helt fel, är döv etc.
Även om jag nu sitter helt nöjd så skaver det lite när jag minns hur det lät hos min yngsta dotter som fått låna ett par svarta OA 12:or som drevs med en Dynaco SCA 35. Det rasslade om pottarna, och stärkaren var sliten och såg inte mycket ut för världen. Men just OA 12 och den förstärkaren med sina väljudande EL 84:or lät minst lika bra som min XTZ. Ja, inte lika bra.....men.....mer äkta...liksom. Eller nåt. Visserligen inte samma baskontroll, inte samma pregnans i mellanregistret och med mer nedtonad diskant. Men gud hur jag njöt. Skulle man göra en mätjämförelse så skulle förstås XTZ vinna hands down. Men det verkar inte riktigt vara det det handlar om. Kanske är det så att jag gillar harmonisk distorsion?
Man bli aldrig nöjd! Men någonstans måste man ju säga att "nu räcker det"! Annars kan det bli hur dyrt som helst.
RIAA förstärkaren är bra, men jag använder en Cambridge 640p som låter ännu bättre. Och även om den inbyggda DAC:en är helt OK så låter min Cambridge DAC-Magic 3 också den ännu bättre. Dessutom har rör blivit dyra och att hitta fyra stycken NOS (new old stock) KT 66:or kostar en hel del. Som jag sitter nu så tycker jag att jag liksom har det bästa från två världar rent lyssningsmässigt, även om en äkta rörälskare nog tycker att jag svikit, har helt fel, är döv etc.
Även om jag nu sitter helt nöjd så skaver det lite när jag minns hur det lät hos min yngsta dotter som fått låna ett par svarta OA 12:or som drevs med en Dynaco SCA 35. Det rasslade om pottarna, och stärkaren var sliten och såg inte mycket ut för världen. Men just OA 12 och den förstärkaren med sina väljudande EL 84:or lät minst lika bra som min XTZ. Ja, inte lika bra.....men.....mer äkta...liksom. Eller nåt. Visserligen inte samma baskontroll, inte samma pregnans i mellanregistret och med mer nedtonad diskant. Men gud hur jag njöt. Skulle man göra en mätjämförelse så skulle förstås XTZ vinna hands down. Men det verkar inte riktigt vara det det handlar om. Kanske är det så att jag gillar harmonisk distorsion?
Man bli aldrig nöjd! Men någonstans måste man ju säga att "nu räcker det"! Annars kan det bli hur dyrt som helst.
Fantastiskt. Jag förstår verkligen. De gamla rören gör något med ens inre men det låter ändå bättre med de nya. Motvilligt erkännande. Vet du om XTZ a-100 DII är i klass med din D3? Finns på Blocket för 3000 kr.
Den ska vara lite sämre. Bägge förstärkarna härstammar från en kinesisk OEM-tillverkare vars modeller dyker upp under flera namn. Så är t ex en av franska Advances modeller byggd på samma grund som tvåan (och 100 D3) men har lite annorlundas konfiguration och komponenter. Men man känner igen kusinen på lådan och knapparna. Tvåan fick god kritik när den kom men jag skulle tro (utan att ha lyssnat på tvåan) att trean är ett snäpp bättre. Den har ett annat nätaggregat och ganska många interna förändringar, så i mångt och mycket så är det en annan förstärkare. Men grundkonstruktionen är delvis densamma.
3000 spänn låter dock rätt så bra, men frakten blir dyr eftersom dom är så djävla tunga. Det fick jag erfara när jag dumt nog släpade min XTZ från HiFiKit till Karlbergs station i Stockholm. 22 kilo var tyngre än jag trodde.
3000 spänn låter dock rätt så bra, men frakten blir dyr eftersom dom är så djävla tunga. Det fick jag erfara när jag dumt nog släpade min XTZ från HiFiKit till Karlbergs station i Stockholm. 22 kilo var tyngre än jag trodde.