Hejsan
Idag fick jag ett par Sonab OA-5 typ 2 sn: 106518 av en granne. Dom behöver renoveras upp, den ena basen hade membranet släppt från korgen. samt att dom behöver en målning. Den trasiga basen provade jag att laga med Trälim blandat med vatten som jag hittade på någon sida som tips, funkade. Men jag har bestämt mig för byta ut dom elementen i båda lådorna. För på 60-70talet visste nog dom inte vad bas var för något, diskant finns så trumhinnorna massproducerar vax för att skydda öronen. Jag hittade dessa basar http://www.ljudia.com/hogtalarelement-s ... 8w-p78482/ som kanske kan funka istället för LS 20533. Nu kommer förmodligen någon skriva att förstärkaren är kass....nja.. den funkar att driva större högtalare med massor av effekt så tror inte den är det som är problemet. Nu är jag inte ute efter att spela så grannarna flyr sina hem ( har ju små barn ) men lite mer än som dessa element levererar är ju önskvärt. Tror ni dom kommer funka till dessa lådor, eller ska jag leta vidare efter några andra? Vill inte lägga en hel förmögenhet på denna renovering.
Tack på förhand
Byta element
Re: Byta element
Nej, dom basarna kan du inte använda, då får du kapa lådan på mitten och plugga porten!
Köp ett par begagnade Philips9710M (dom som satt i från början). Alternativt F87 från HiFi kit, jag tycker dock dom inte lever upp till sitt pris.
Lyssna på varje diskant för sig genom att använda t.ex en tom hushållspappersrulle som "hörlur". Låter någon av dom dåligt så köp begagnat.
Basen kan upplevas tunn om man är van vid "bumliga" högtalare. Bashöj lite på förstärkaren istället för att leta efter en annan bas.
Köp ett par begagnade Philips9710M (dom som satt i från början). Alternativt F87 från HiFi kit, jag tycker dock dom inte lever upp till sitt pris.
Lyssna på varje diskant för sig genom att använda t.ex en tom hushållspappersrulle som "hörlur". Låter någon av dom dåligt så köp begagnat.
Basen kan upplevas tunn om man är van vid "bumliga" högtalare. Bashöj lite på förstärkaren istället för att leta efter en annan bas.