Uppställning av AO50.2

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
janixa
(10+ posts)
(10+ posts)

Uppställning av AO50.2

Post by janixa »

Hur långt är ett bra avstånd mellan högtalarna,jag har bara 4m från vägg till vägg,hur nära till närmsta vägg bör man ha?
12björn
Internationalization Team
Internationalization Team

Re: Uppställning av AO50.2

Post by 12björn »

Det sägs att man gärna ska ha tre meter mellan högtalarna för att ljudbilden inte ska bli för låg. Samtidigt kommer du att få en bashöjning om högtalarna placeras så nära en sidovägg.

Du får pröva dig fram och hitta det som funkar bäst för dig i ditt lyssningsrum.

Som alltid är verkligheten en fråga om kompromisser. Bodde själv med mina 12:or i ett studentrum dom första åren. Placeringen av dom var mycket konstig i förhållande till rekommendationerna, men fungerade ändå med ettt OK resultat.

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Re: Uppställning av AO50.2

Post by momus »

Hej

Jag har ett rum som är fem gånger sex meter stort. Mina OA 50.3 står längs den långa väggen. Dom står drygt tre meter isär (varför kan du läsa i mitt inlägg på planeten: http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... f=1&t=5383). Den ena högtalaren står av nödtvång ca en meter från en kortvägg. Såvitt jag kan höra så påverkas den inte av hörnet. Jag kan i alla fall inte detektera någon störande bashöjning. OA 12:or kan stå mycket närmare varandra beroende på dom har en annan vinkel på bas/mellanregisterelementet (takreflexen hamnar på ett annat ställe).
Post Reply