Annat mellanregister till OA116?

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)

Annat mellanregister till OA116?

Post by olaume »

Stig C kunde ju bara utgå från de element som då fanns till förfogande, och en del har onekligen hänt sedan dess. För att förflytta sina OA116 in i 2000-talet finns som bekant det utomordentliga T22 för diskanten. För basen har Grafpro lanserat en lösning med byte till 8-tumselement som verkar lovande. Återstår så mellanregistret. Det är i och för sig inte dåligt, men jag anar en viss färgning och tycker att det borde ha hänt något även på den fronten sedan 70-talet. Någon som har tips på något bättre element där?
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)

Re: Annat mellanregister till OA116?

Post by olaume »

Det var då en öronbedövande tystnad... Ska det tolkas som att det inte finns något bättre ersättningselement? :shock: Jag antar att dimensionen 6,5 tum är lite udda i mellanregistersammanhand och minskar marknaden betydligt. Men det finns dock faktiskt ett alternativ, B65-oa II med extra motstånd. :geek: Någon som har erfarenhet av att byta originalets mellanregister mot det? Vinner man något?
olaume
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by olaume »

Jag gör ett nytt försök att lyfta den här tråden. Någon som har prövat något alternativt mellanregister i sina OA116? Eller någon annan idé om hur man skulle kunna få det befintliga att sjunga bättre?
nazze
(40+ posts)
(40+ posts)

Post by nazze »

Är väl självklart men mindre än 6,5" är väl inte fel för ett mellanregisterelement. Med konversionringar.
Har inget konkret förslag tyvärr. Måste till arbete som är utanför min kompetens :geek: Mätningar element, anpassningar filter etc :?:
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

Det är ju en 16 ohm:are i original vilket gör det svårt att hitta en lösning utan att ändra filter. 18Sound har dock en 16ohms som enligt ZapAudio ska vara MYCKET BRA.
http://www.zaphaudio.com/6.5test/
Den har antagligen för hög känslighet men det är ju lättare att göra en BRA lösning med dämpning än om man använder en 8ohm:are.
Jag har provat den SilverFute som oxå finns med i Zap:s test (8ohms) som mellanregister och den funkar bra. Den låter lite "luftigare"(vad det nu betyder!) än originalet men jag tycker det är onödigt att byta ut FUNGERANDE original då man bara vinner marginellt.
IÖ tycker att SilverFlute inte har ett lika bra mellanregister som hans konstruktion B65oaII (min tolkning av vad han skrivit). Jag har bara mätt på enskilda toner men kan inte hitta vad han menar. Även Zap testen visar att den är prisvärd
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

Glömde skriva: Med 400Hz delning 1:a ordningens filter (om jag kommer ihåg rätt) är det svårt att hitta ett MINDRE element som "hänger med" bra.....
Schmutziger
(40+ posts)
(40+ posts)

Post by Schmutziger »

Mellanregistret är delat 2:a ordningen både upp och ner :)
Image
nazze
(40+ posts)
(40+ posts)

Post by nazze »

jansch,
du nämnde ett Dayton 8" "fullrange"på ett annat forum.
finns också i 6,5"
http://www.europe-audio.com/Product.asp ... t_ID=11385
Är det helt uppåt väggarna i detta fall, 116.
Filterändring är nog i vilket fall svårt att undvika misstänker jag.
Schmutziger
(40+ posts)
(40+ posts)

Post by Schmutziger »

Korgen är för stor för att passa i oa-serien.
Tror grafpro sökt med ljus o lykta efter element som kan passa.
Verkar inte finnas särskilt många som passar utan lite extra fippel.

Personligen så sneglar jag lite på en sådan här:
http://www.hifikit.se/hogtalarelement/p ... tum/6nd430
16ohm
Image
Excellent performing 16 ohm pro midwoofer. Smooth response and an extremely clean midrange. Very usable T/S parameters and excursion though somewhat limited bass extension for what is meant for woofer service. Very sensitive. It would make a fine midrange also. Lightweight neo magnet assembly with cooling fins. A couple of these paired up for an MTM and used with a subwoofer would make a reference level system. High value for this level of performance. Tested August 2008.
Men skulle då helst vilja hitte ett känligare baselement så att man inte behöver dämpa mellanregistret så mycket.
Frågan är dessutom om spridningen funkar till oa.
jansch
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by jansch »

Schmutziger - Jovisst är det 2:a ordningens filter, jag borde tänkt till först innan jag skrev kommentaren om filtret.....
Kul att du oxå funderar på 18 Sound elementet.(vet inte om du såg att det var det elementet jag föreslog i tidigare inlägg)
Blir nog ännu svårare att hitta en bas som har bättre känslighet... och hur gör man då med diskanterna...

Nazze - Jag TROR att Dayton elementet blir "fel" i en OA116. Skäl: I OA116 är elementet vinklat och kommer nog då att ge för mycket presens/diskant. Dessutom har en dubbelkon generellt en annan spridning så problem med balansen på reflekterat ljud kan uppstå.
Post Reply