OA5 typ II + Aktiv Subwoofer

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
andreorn
(1+ posts)
(1+ posts)

OA5 typ II + Aktiv Subwoofer

Post by andreorn »

Hej,

Ny registrerad på forumet, har dock läst en del här innan.

Har äntligen skaffat mig ett par OA5 typ II i mycket fint skick efter att ha sökt en tid.

Jag tänkte kombinera dessa högtalare med en mindre aktiv subwoofer, så min fråga handlar om hur man kopplar denna subwoofern på bästa sätt.

Min förstärkare (Denon PMA-520AE) har ingen utgång för sub eller liknande och bara 1 par högtalarutgångar, vilket gör att jag kommer att behöva koppla den på högnivå.

MEN, detta ger mig ju två alternativ och jag ville höra om någon klok person kan svara på vilket som är bäst och om det är möjligt att koppla så.

Jag har skissat upp dom båda alternativen i en väldigt seriös paintmiljö :lol:

/André
alternativ 1
alternativ 1
Alternativ 2
Alternativ 2
12björn
Internationalization Team

Re: OA5 typ II + Aktiv Subwoofer

Post by 12björn »

Skisserna är mycket illustrativa och har precis den kvalitet som behövs!

Har själv ett par 12:or som jag kompletterat med sub. Den är inkopplad enligt ditt alternativ 2. Subben skär då bort de lägsta frekvenserna från bas-mellanregistret på 12:orna, vilket i sig är en (stor ;) ) förbättring. Delningen på min sub är vid 70 Hz - många lite mer avancerade subbar har stääbar delningsfrekvens. Min stärkare har två högtalarutgångar och dessutom pre-out, men det är ändå detta sätt att koppla in den som jag föredrar. Subbens volym är satt "bara nå'n bråkdel av en grad" från noll och jag är mycket nöjd med detta arrangemang.

Att parallellkoppla högtalare kan vara lite vanskligt eftersom impedansen blir lägre, men det bör inte vara nå't problem vid dom ljudnivåer som är aktuella i ett vanligt vardagsrum.

Rekommenderar alltså alternativ 2. Måste kanske tillägga att min anläggning är helt inriktad på musik och att jag struntar i effektljuden på filmer. :ugeek:

Björn
...man går från oklarhet till oklarhet - det är det som kallas livet...
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by momus »

Hej

Jag kan inte se att det blir någon skillnad mellan alternativ 1 och 2. Tvåan är ju det vanligaste sättet att koppla, men det beror ju snarast på att enklare subbar har just den där högnivåkopplingen eftersom dom flesta förstärkare från förr inte hade någon dedicerad subutgång. Det finns dom som påstår att det blir en degradering av ljudet med alternativ 2, men vad gäller dina högtalare och förstärkare så tror jag inte att det har någon betydelse överhuvudtaget. Sen blir jag aningen förvånad över att du vill koppla en sub till OA 5. Visserligen har dessa högtalare kanske inte en avgrundsdjup bas, men den är snärtig och snabb, trots det gamla Philipselementets korta slaglängd (eller kanske just därför). Se bara till att din tänkta sub också är "snärtig" så att den inte håller kvar bastonerna hänger kvar att dom slutat komma från OA 5. Men - det där är ju en personlig preferens.
Själv har jag XTZ:s minsta sub och för att få den snabb har jag bägge skumpropparna istoppade. I början var jag tämligen konservativ och delade till subben alltför lågt och hade låg volym. Var rädd för stående vågor och efterhäng. Men efter att ha hört en annan med baskapabel anläggning så förstod jag att jag hade skruvat ner för mycket. Nu dyker den där bastrumman upp, precis där jag vill att den ska höras (kännas). Möblerna flyttar på sig några millimeter, grannen tittar upp från sin tidning och katten ser mycket konfunderad ut. Annars sover subben för det mesta.
Last edited by momus on Mon 22 Apr 2013, 16:34, edited 1 time in total.
andreorn
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by andreorn »

Tack för era svar.

12björn,
Jag funderar på att koppla enligt alternativ 2, men då såg jag att om jag kopplar enligt det alternativet står det i manualen att:

Vid denna anslutning blir sidohögtalarnas undre arbetsområde begränsat till 100 Hz. Vill Du att sidohögtalarna
skall återge hela frekvensområdet skall de anslutas direkt till Din förstärkare, precis som vanligt.
(Parallellt med kablarna till subwoofern).

Kan det då ställa till problem? Nu känner jag att jag måste läsa på lite angående funktionen hos en subwoofer. Det får bli min påsksyssla :D

momus,
Ang snärtig bas, så har jag fått tag på en liten audio pro sub focus med en framåt riktad 6.5" för bara några hundralappar .. Enligt säljaren så ska den vara rätt snärtig, vilket vi får hoppas stämmer. ;)

Den anländer imorgon, då jag återkommer väl efter test att koppla enligt båda alterantiven.

Tack för era svar!

Trevlig påsk!
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Post by momus »

Jo men det är ju just det som är poängen. Filtret i subben skickar allt över 100 hertz till dina OA 5:or. Basen försvinner därifrån - och kommer nu enbart från subben.
Det mesta under 200 Hz är svårt att riktningsbestämma, även om det finns dom som svär på att dom hör riktad bas. Det är bara att prova hur det låter. Rummet betyder mycket mer än man tror. Låter det inte som du vill - koppla utifrån alternativ 1 och prova. Ingenting går ju sönder (fast alternativ 1 kan vara lite riskabelt för förstärkaren om du drar på för mycket). Ha det så kul i Påsk!
12björn

Post by 12björn »

Det är det som är poängen, sa Bill. Samma idé som när fotbollsmålvakten ställer spelare vid stolparna när det är hörna - genom att slippa det svåraste hoppas han göra ett bättre jobb. ;)

Jag tyckte att jag fick ett klart bättre ljud bara av att filtrera bort dom lägsta frekvenserna från bas/mellanregisterelementen, dvs koppla in subben och ha subbens volym på 0. Tyvärr är det ju svårt att verifiera eftersom det är en omfattande manöver att koppla från subben helt och att man därför inte kan göra nå'n mera tillförlitlig jämförelse.

Dom lägsta frekvenserna har den högsta energin, så skillnaderna blir ändå rätt stora även om det är en relativt liten del av frekvensspektrat. Med den sub jag har tycker jag att den integrerats "helt sömlöst" med mina 12:or.

Björn
12björn

Post by 12björn »

Hej andreorn!

Det skulle vara kul att få höra vad du kom fram till!

Björn
Post Reply