Audion

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Danne
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 279
Joined: Sun 02 Mar 2003, 14:42
Location: Stockholm (Kungliga) Bagarmossen

Audion

Post by Danne »

Någon med erfarenhet av rörförstärkare till Sonab Carlssonhögtalare, tex Audion eller Edison(Erik).
Funderar på att skaffa en fin rörförstärkare typ ovan, ev en Linn Classic.
Finns det vinning i detta tok om man jämför med nuvarande Nad 208, Sentec se 9 ?.
Jag får inte in mer högtalare så det blir att ge sig på elektroniken.

Förvirrad hela veckan. :?

MVH Förvirrad med växande andel grå strån. :?
En sa va nöjd!

OA 52.3 -- 12 OD 11.2
Audion Audion
Sentec sc9
Rega p2, Rb250, Ortofon mc15 super mk2, Clearaudio Smart phono.
Cyrus Discmaster+Dacmaster
_______________________________________
Testa gärna länken under.
http://www.plonke.se/
_______________________________________
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Re: Audion

Post by Erik Johansson »

Jag tycker att Edison 60 (kopplad i Ultralinjär push-pull) fungerar mycket bra ihop med Carlsson. En mer prisvärd förstärkare är nog svårt att hitta för de pengarna.

/Erik
karlstorck
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 76
Joined: Tue 07 Jan 2003, 08:23
Location: Linköping

Re: Audion

Post by karlstorck »

Jag har inte erfarenhet av rörförstärkare kombinerat med just Carlsson, men jag skulle rekommendera att skaffa ett par quad II och renovera (om inte redan gjort). Dessa är mycket revliga och neutrala. Jag har haft sådana tillsammans med andrahögtalare och har bara positiva erfarenheter.

Kalle
OA12.2
OA14
OD11
OA50
V1
Opus3 Chaconne
Keops
Danne
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 279
Joined: Sun 02 Mar 2003, 14:42
Location: Stockholm (Kungliga) Bagarmossen

Post by Danne »

Tack grabbar för fina förslag, Men vad sägs om Edison 19i för 2500:-.
En sa va nöjd!

OA 52.3 -- 12 OD 11.2
Audion Audion
Sentec sc9
Rega p2, Rb250, Ortofon mc15 super mk2, Clearaudio Smart phono.
Cyrus Discmaster+Dacmaster
_______________________________________
Testa gärna länken under.
http://www.plonke.se/
_______________________________________
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Re: Audion

Post by Erik Johansson »

Jag skulle nog försöka hitta en Edison 60 faktiskt. Om du kommer att föredra den framför din NAD 208 är väl dock något som du får avvakta och se.

/Erik
Björn
(1+ posts)
(1+ posts)
Posts: 2
Joined: Tue 17 Dec 2002, 17:50
Location: Göteborg

Re: Audion

Post by Björn »

Hej

Vet inte om du har läst detta: (hämtat från Erik Anderssons-Triod ljuds hemsida)

"Varning! Det florerar en mindre bra kopia på Edison 18 utförd av en elektronikreparatör från Stockholms södra förorter. Han har helt enkelt stulit namnet och kallar detta tvivelaktiga alster för "Edison 19" Utomlands finns även en del kopior men dessa lär knappast drabba oss här i Sverige. Jag vill bestämt avsäga mig allt ansvar gällande dessa förstärkare!"

Så en viss försiktighet bör man nog ha med den förstärkaren.

/Björn
Per Gulbrandsen
Chief Editor
Chief Editor
Posts: 228
Joined: Sun 15 Dec 2002, 17:45
Location: Stockholm
Contact:

Re: Audion

Post by Per Gulbrandsen »

Carlssonvänner!
Rörförstärkare går utmärkt att driva Carlssonhögtalare med så länge det inte handlar om:
OA6 Typ 2 vars konstiga basslutsteg gör rörsteg konfysa. Jag har försökt och stegen går helt enkelt ner i en eller två kanaler!

OA2212 är fasmässigt en elak last för de flesta rörslutsteg man jag har hört modellen låta rent magiskt med riktigt dyra (ryska) rörslutsteg.
Även OA116 har svårt att vakna på rätt sätt med rör.

OA4/5, OD11, OA12/14 går utmärkt att rördriva om man står ut med den t ex begränsade dynamiken och att ljudet färgas. Även 50-serien fungerar förutsatt att man använder ganska starka rörslutsteg.
Och ni vet ju att den bästa Carlssonhögtalaren nånsin i min smak - Sonab OA6 typ 1 - är rördriven. Där är bl a frekvensbredden god och dynamiken rent explosiv så snacka om lyckad konstruktion!

Själv har jag drivit och hört en rad Carlssonmodeller med rörsteg genom åren och ofta njutit av den fina rumsligheten och organiska känslan i återgivningen.
Detta är mina intryck i korthet:

Copland 501 ger en härligt varm öppen och naturlig klang med hög upplösning och en härlig rumslighet - men orkar inte ens driva Popboxen vettigt i basen.

Quad II har det kanske mest naturliga mellanregister jag nånsin hört från en förstärkare men saknar nästan information i höga och låga register och den bas som finns bluddrar rejält.

Sentec M30 är också väldigt musikaliska, trevliga och gosiga som ljudåtergivare - men kroknar (liksom Quad) snabbt vid lite volympådrag och saknar välbyggda transistorstegs bättre dynamik och frekvensutsträckning.

Edison 60 är frisk och öppen och ger en underbart naturlig musikåtergivning. Den klarar mycket bra av att driva t ex OA52.2.
Visst har Edison 60 många typiska rörstegsbegränsningar men har å andra sidan så många andra fördelar att jag nog skulle välja den som rörsteg idag om jag stod inför valet. Det låga priset är ju inte nån nackdel precis!

Mitt andrahandsalternativ skulle vara Copland 501 som nu ofta finns billiga begagnat (ca 5.000:-).

Men jag vill lägga in en brasklapp: Jag har inte hört några av dessa steg driva Carlssonmodeller med de senaste uppgraderingarna (typ 50.3 eller SSC-versioner av äldre modeller). Så jag vet inte om den nya högupplösande Carlssondiskanten T11oa avslöjar problem i stegen som jag tidigare inte lagt märke till.

Idag finns inga rörsteg på min ev. inköpslista p.g.a av den ofta kraftigt komprimerade dynamiken, volymbegränsningarna, den svaga frekvensbredden och svajiga basåtergivningen och kanske främst klangfärgningarna.
Allt detta slipper jag med verkligt välkonstruerade - men oftast dyrare - transistorsteg!

Att höra Carlsson OA52.3 drivna av t ex Pass Alephs A-klass-steg för 75.000:-/paret är en sanslöst underbar upplevelse som, jag kan försäkra.
Det är som att höra rörslutsteg som de låter enligt hifitidningar och som de egentligen borde låta - men inte gör!

Men jag vet också massor av lyckliga Carlssonägare som aldrig skulle drömma om att gå över till transistordrivning. Var och en måste självklart testa själv.

Jaha, det här blev ju nästan en hel artikel ser jag nu. Kanske nåt för ett Nyhetsbrev...
Per Gulbrandsen
Founder & Chief Editor
http://www.carlssonplanet.com
karlstorck
(75+ posts)
(75+ posts)
Posts: 76
Joined: Tue 07 Jan 2003, 08:23
Location: Linköping

Re: Audion

Post by karlstorck »

Jag tycker nog att quad II låter utmärkt i såväl diskant som bas om renoverade och glättningskondingarna bytta. Kan noteras att dessa klarar riktigt jävliga laster. De är gjorda för quat elektrostater mod ä och dessa har en lägsta impedans på 0.6 ohm.

Kalle
OA12.2
OA14
OD11
OA50
V1
Opus3 Chaconne
Keops
Erik Johansson
Valued Contributor
Posts: 447
Joined: Wed 08 Jan 2003, 21:29
Location: Göteborg
Contact:

Re: Audion

Post by Erik Johansson »

Som kommentar till Reds inlägg bör nämnas att man som DIY:are kan bygga Nelson Pass Aleph slutsteg själv då scheman på dessa är släppta sedan de utgick och även kretskortlayouter, med mera finns under Pass Labs forumet på http://www.diyaudio.com där Nelson själv figurerar flitigt och svarar på allas frågor.

Nämnas bör även att en god vän till mig som generellt är emot rörsteg av ungefär samma skäl som Red. nämner (dvs att de färgar signalen samt att de lider av dålig basåtergivning) berömde mitt system för just basåtergivningen och dess naturliga klang. Så jag tror att mycket det som tros om rörförstärkare inte har så mycket med själva rören att göra egentligen, utan att många rörbyggare har valt att designa steg som färgar enligt deras preferenser. Vissa hävdar att det är utgångstransformatorn som är det största problemet, men då kan man ju köpa (eller bygga) en OTL (Output TransformerLess) rörförstärkare.

Det finns mycket fördomar mot rörförstärkare som är just det, fördomar. Kanske kommer min nästa förstärkare vara en trissekonstruktion, men det kommer på inget sätt förändra min syn att Edison 60 är en väldigt bra och neutral förstärkare. Sedan kanske det finns bättre, men som sagt för pengarna är den kanon!

/Erik
Danne
(245+ posts)
(245+ posts)
Posts: 279
Joined: Sun 02 Mar 2003, 14:42
Location: Stockholm (Kungliga) Bagarmossen

Re: Audion

Post by Danne »

Ska få låna ett Edison1 försteg + Edison 18 slutsteg av en kompis för att prova med mina Sonabburkar.
Rapport kommer om några veckor.

MVH Danne.
En sa va nöjd!

OA 52.3 -- 12 OD 11.2
Audion Audion
Sentec sc9
Rega p2, Rb250, Ortofon mc15 super mk2, Clearaudio Smart phono.
Cyrus Discmaster+Dacmaster
_______________________________________
Testa gärna länken under.
http://www.plonke.se/
_______________________________________
Post Reply

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests