Renovering av popboxar, hur?
Renovering av popboxar, hur?
Jag har varit runt och lyssnat på en massa högtalare av olika slag som kan tänkas matcha min naim nait 3-förstärkare, mest små stativhögtalare. Många av dem låter mycket bra, men varje gång jag kommer hem och lyssnar på mina popboxar tycker jag dessa låter bättre, framför allt mer musikaliskt, än allt annat under 20 000:-, trots trasiga diskanter och antagligen uttröttade 9710-or.
Så nu tänker jag nog renovera dom i alla fall. 8 nya diskanter ska inhandlas, samt nya kondensatorer. Frågan är vad man gör med de gamla 9710-orna. Är det vettigt att försöka renovera dem så som föreslås i CarlssonPlanet, eller ska man kanske ersätta dom med Peerless-basar så att de blir en sorts popbox/OA14-hybrider? Har någon vågat sig på något sådant? Ska man kanske i så fall konstruera en baffel så att de blir vinklade på samma sätt som i OA12, 14, 116 osv? Man bör väl ändra på delningsfiltret, men hur? Har någon tillgång till beskrivning av delningsfiltret i OA14?
Så nu tänker jag nog renovera dom i alla fall. 8 nya diskanter ska inhandlas, samt nya kondensatorer. Frågan är vad man gör med de gamla 9710-orna. Är det vettigt att försöka renovera dem så som föreslås i CarlssonPlanet, eller ska man kanske ersätta dom med Peerless-basar så att de blir en sorts popbox/OA14-hybrider? Har någon vågat sig på något sådant? Ska man kanske i så fall konstruera en baffel så att de blir vinklade på samma sätt som i OA12, 14, 116 osv? Man bör väl ändra på delningsfiltret, men hur? Har någon tillgång till beskrivning av delningsfiltret i OA14?
Re: Renovering av popboxar, hur?
Jag tror att det bästa du kan göra är att försöka renovera 9710:orna. Om du byter ut elementen kommer klangen i högtalaren att drastiskt förändras.
Ja det är ju klangen och luftigheten som är så fantastisk och som gör att jag vill ha kvar mina gamla lådor. Otroligt egentligen att ett par hembyggen från 1969 klår dagens högtalare. Jag har lyssnat på tex Dynaudio, Totem, Focal/JMlab, Chario. Det enda jag tyckte lät bättre var ett par Sonus Faber i 30 000 kr-klassen. Alla dessa var stativare, alla golvhögtalare jag hört låter bumligt oavsett prisklass!
På vilket sätt förändras klangen till det sämre menar du? OA 14 brukar väl anses låta bra, det var dock väldigt länge sen jag lyssnade på några.
På vilket sätt förändras klangen till det sämre menar du? OA 14 brukar väl anses låta bra, det var dock väldigt länge sen jag lyssnade på några.
Jag menar bara att kombinationen högtalarelement-låda ger den klang man får. Ett byte av element till annan typ eller fabrikat ofelbart ger en drastisk förändring av högtalarens klang.
Jo det är klart men ett byte till samma element som i en oa14, samma delningsfilter, ungefär samma volym på lådan och samma mängd dämpmaterial borde göra den till något som låter som en oa14? Jämfört med en popbox tror jag oa14 har djupare basåtregivning men kanske inte lika distinkt mellanregister, vad tror ni andra på planeten?
Popboxen er jo konstruert og laget for det originale Phillips elementet. Hold deg til det! Alt annet blir feil etter Stig Carlssons prinsipper. Ved bytte av element måtte du evt. endre på mengden av gullfiber for å få riktige "thiel/small" parametere. Det er vel ingen på planeten som vet hvordan det gjøres? Eller hva? Mitt råd er også å holde deg til en diskant. Det gikk jo Stig C. over til etter hvert, så hvorfor ikke vi andre?
Johan
Johan
OA 4 mk 2, OD 11, OA 12, OA 50.
Verden går videre, den har ikke noe annet sted å gå.
Verden går videre, den har ikke noe annet sted å gå.
tvärtom så tycker jag att man kan ändra i en konstruktion, iaf då de korrekta elementen har utgått sedan flera år, dock så bör man kanske inte modda högtalaren så långt att det inte går att återställa till originalskick. den metod som stig carlsson använde med "dämpkorgen" har använts och används fortfarande av flera, jag tror det är richard small som har skrivit ett papper om metoden. jag tycker att två diskanter i en "bipoluppställning" funkar allra bäst, vad som funkar bäst för envar får man nog testa sig fram, lätt gjort med rosa brus.
jag ändrar diskantuppställning nästan dagligen, med testsignal rosa brus är det väldigt lätt att detektera fasutsläckningar och tonkurveavikelser, mitt mål är ett stort "lyssningsfönster" utan (!) utsläckningar och då funkar (hitills) bara en eller två-diskantuppställning. jag kan oxå tänka mig att en uppställning med väldigt många diskanter oxå skulle fungera, då tätt placerade. utsläckningarna blir då förstås flera men ligger då högre upp i frekvens och då mindre "hörbara".
har hitills endast labbat med de gamla peerlessdiskanter som faktiskt låter rätt så illa i mina öron, har ännu inte köpt eller hört de nya ct62, de kanske kräver en annan uppställning?
har hitills endast labbat med de gamla peerlessdiskanter som faktiskt låter rätt så illa i mina öron, har ännu inte köpt eller hört de nya ct62, de kanske kräver en annan uppställning?