OA6.2 Byte av bashögtalarelement
OA6.2 Byte av bashögtalarelement
Jag bedömer att det är dags att byta baselement eftersom det brummar betänkligt någon sekund när jag slår på ena högtalaren. Är det någon som vill ge förslag på ett nytt element som kan ersätta det gamla vore jag tacksam. Jag känner inte för att ge mig på att renovera.
OA6.2
OA50.2
OA50.2
- Stefan Björklund
- (1235+ posts)

Re: OA6.2 Byte av bashögtalarelement
En Seas CA21REX/DD kanske kan vara något...
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=188
Pappkon, 8" och hög känslighet...
Du får dock kolla upp om det passar närmare själv...
Mvh
/Stefan
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=188
Pappkon, 8" och hög känslighet...
Du får dock kolla upp om det passar närmare själv...
Mvh
/Stefan
CarlssonPlanet Moderator Team Leader
Spelar på Larsen och Carlsson
Spelar på Larsen och Carlsson
Faktum är att jag prövat exakt det elementet i ett par OA6 typ 2. Hade ett par sådana som låg och skräpade. Det funkade inte, verkningsgraden va på tok för låg
. Brum sa du, skulle snarare säga att det är förstärkaren som det är fel på för din del... 
Hej!
jag testade dina funderingar om felaktig förstärkare genom att helt enkelt skifta mellanregister- och baselement. Efter denna åtgärd har brummet helt försvunnit.
Jag konstaterade också att konen på mellanregisterhögtalaren var "stadigare" så
ett byte är nog aktuellt i alla fall, frågan är till vad!
Hälsn/Bengan
jag testade dina funderingar om felaktig förstärkare genom att helt enkelt skifta mellanregister- och baselement. Efter denna åtgärd har brummet helt försvunnit.
Jag konstaterade också att konen på mellanregisterhögtalaren var "stadigare" så
ett byte är nog aktuellt i alla fall, frågan är till vad!
Hälsn/Bengan
OA6.2
OA50.2
OA50.2
Det blir nog svårt att hitta en ersättare till 9710. Du får nog helt enkelt leta efter beg. 9710 element. Eller så får du köpa ett par risiga skabbiga OA5 eller nåt å sno elementen från.
Vad tycker du annars om dina OA6 ? Jag är ägare av 2 par sådana och jag tycker att dom e helt otroliga med tanke på komponenterna...
Vad tycker du annars om dina OA6 ? Jag är ägare av 2 par sådana och jag tycker att dom e helt otroliga med tanke på komponenterna...
Jag hoppas att någon har ett bra alternativ till 9710. Jag får avvakta så länge.
Jag köpte mina högtalare i begagnat skick 1977 och har som du väldigt goda erfarenheter. Dels har jag spelat ganska högt och då främst jazzmusik, storband mm. Och aldrig haft problem med basförstärkarna.
Jag är bara en glad
amatör och känner inte till kvalitén på komponenterna.
Hur som helst hände det sig att "någon" i familjen körde sönder en av basförstärkarna pga alltför kraftig basinställning. Därefter har jag lagat samma förstärkare två gånger till.
Nu har högtalarna fått vila i förrådet ett 10-tal år. Det är först nu när jag fick syn på CarlssonPlanet som jag fick en "nytändning".
Min terori om dessa förstärkarhaverier är att det mesta hänger på utslitna högtalarelement och kanske mindre på värmeutveckling.
Hälsn/Bengan
Jag köpte mina högtalare i begagnat skick 1977 och har som du väldigt goda erfarenheter. Dels har jag spelat ganska högt och då främst jazzmusik, storband mm. Och aldrig haft problem med basförstärkarna.
Jag är bara en glad
Hur som helst hände det sig att "någon" i familjen körde sönder en av basförstärkarna pga alltför kraftig basinställning. Därefter har jag lagat samma förstärkare två gånger till.
Nu har högtalarna fått vila i förrådet ett 10-tal år. Det är först nu när jag fick syn på CarlssonPlanet som jag fick en "nytändning".
Min terori om dessa förstärkarhaverier är att det mesta hänger på utslitna högtalarelement och kanske mindre på värmeutveckling.
Hälsn/Bengan
OA6.2
OA50.2
OA50.2