Är äntligen klar med mina OA116, alla elementen är bytta och filtren är modefierade enligt anvisningar. Basen är en 8 Ohmare med gummikant, och för att kompensera detta i filtret kopplat en spole på ca 3 mH i serie med basen och ordinare filter. Hela bottendelen är ny (då orginalet saknades vi köp). Röret har "portar" i båda ändarna. Terminalen är en 4 polig Speakon.
Ljudet då: Herregud!! Elementen har varit i bruk tidigare och är redan inspelade. Men sicken detaljrikedom! Bland dom första tankarna som väcktes va att: "har det låtit såhär på dom har inspelningarna tidigare?" . Det verkar som att högtalarna avslöjar en hel del.
Så du fick till din egna bottenplatta?! Vad roligt!
Själv ser jag fram emot de kommande 5,3 ohms och 16 ohms basarna med gummikant och det moderna motorsystemet som 8 ohmaren har. Då kommer jag att helrenovera mina OA116!
Tja det enda lilla negativa jag kan höra är att basarna har lite svårt för hårda basknuffar på lite högre volym. Men det får man väl acceptera, den lilla 6'':aren gör ett imponerande jobb ändå .
Jag har köpt ett par OA52 som ska renoveras, lovar att återkomma med jämförelse när dom e klara!
Bottenplattorna blev riktigt bra! Tack för all hjälp på den punkten! Hade jag haft möjlighet att fota det hela så hade jag gjort det.
Föresten, skulle du kunna ta bilder på all dämpning i dina OA116 ? Jag misstänker att mna inte är riktigt kompletta...
Tack Erik! Hela den "undre" biten nedanför nedersta staget saknas! Skulle du kunna fixa en lika snygg mall som du fixade till mina bottenplattor tror du? Det räcker iofs om jag får mått på det hela. Är iaf mycke tacksam för nåt av det .
Eftersom gullfiber inte är så roligt att jobba med så vete sjutton om jag vill plocka ur det och mäta exakta tjockleken. Men storleken på bitarna kan du gärna få, även om den nog är tydligare att se på bilderna. Det är 2 skikt. Ett som täcker hela kaviteten med urtag för röret och en utanför som har ena kanten bortkapad för att filtret ska passa. Avkapningen går vid centrum av röret som synes på bilden. Svårare är det inte!
Angående tjockleken så verkar det helt klart som det är 95mm gullfiber. Mätte längs kanten på den avkapade (nedre) biten och den mätte exakt 95mm. Hålet genom båda lagren där baselementet sitter är 130mm i diameter och hålet för basreflexröret är 90mm i diameter.