Bättre fästbleck till CT62?

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Post Reply
quixotic
(30+ posts)
(30+ posts)

Bättre fästbleck till CT62?

Post by quixotic »

Var och inhandlade 12 st fästbläck till CT62 på HiFi-Kit. Det vore en överdrift att säga att de passar bra, dels är de blanka men framförallt så är de svåra att fästa snyggt i baffeln och diskanten (lim känns inte sådär jätteroligt).

Är det någon som har något förslag på andra bleck eller helt andra lösningar som passar bättre för uppfästning av CT62?
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)

Re: Bättre fästbleck till CT62?

Post by rylandes »

Hej!

I renoveringstipsen på förstasidan så hänvisar man till ett par vinklar från ELFA.

Själv har jag provat några olika varianter, bl.a ELFA vinklarna som är helt OK. En limsträng bör du nog ha med typ PL400 (har själv Casco Marin&Teknik svart).

Ett annat sätt är att använda sig av ett smalt spikband. Forma detta runt magneten som ett OMEGA. Doppa i svart gummifärg från Clas Ohlsson och skruva i baffeln. Först måste man dock fixa högtalarvinkeln med slipning/karvning av baffel eller liknande. Även här bör man fixera högtalarfrontens underkant med lim mot baffel.

Sen råder det delade meningar om högtalaren skall "avkopplas" mot baffeln med gummilist eller liknande. Prova dig fram.

Sten R
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by Tyko »

Träblock (svartmålade) bakom och lim fungerar ypperligt och ser nog bäst ut.
Välkommen till forumet quixotic!
Tyko
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
quixotic
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by quixotic »

Tack för tipsen och välkomnandet! :) Jag sitter just nu och pillar med olika lösningar, har fått tag på ett snabbstelnande smältlim som inte torkar som jag försöker använda i kombination med vinklarna från hifi-kit och originabeslaget, ser ut att kunna fungera hyfsat.

Återkommer med besked om utfallet! :)
quixotic
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by quixotic »

Då var diskanterna bytta på den vänstra högtalaren, blev ganska bra. Jag har inte fixerat diskanterna ännu, vill ev. kunna justera lutningen något i efterhand (sedan fixerar jag dem med ytterligare en plupp smältlim.

Ljudet blev självklart otroligt mycket bättre, mina gamla diskanter var helt klart inte i toppform längre. Ser det bra ut tycker ni, eller finns det något att påpeka (förutom att kablaget inte är bytt, jag mätte upp det gamla och det var inget fel på det, så jag lödde om fästpunkterna på filtret och var nöjd med det).

Nu väntar höger högtalare och sedan filtermodifieringar på båda. MEn då måste jag få hem beskrivningen som jag och bror har beställt från SSC först.
Attachments
Nya diskanterna på plats på vänstra högtalaren. Usch, det gamla renoverade mellanregistret ser inte roligt ut... :(
Nya diskanterna på plats på vänstra högtalaren. Usch, det gamla renoverade mellanregistret ser inte roligt ut... :(
oa116.jpg (103.63 KiB) Viewed 4843 times
Tyko
(285+ posts)
(285+ posts)

Post by Tyko »

Ser väl bra ut, fast å andra sidan ser man inte så mycket av infästningsdetaljerna precis....kanske en närbild skulle vara trevligt?
Tyko
http://www.runessonguitars.com

Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
quixotic
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by quixotic »

Tog ett par närbilder av själva bleckinfästningen. Jag använder ett snabbstelnande smältlim som inte torkar ut för att fästa blecken i baffeln. Dessutom behåller jag det gamla fästet för att få ytterligare stadga i konstruktionen.

Stadigt blev det definitivt! Inte sådär jättesnyggt kanske, men jag tycker det var svårt att komma på någon riktig superlösning. Jag ville absolut inte såga och skära i baffeln, istället höjde jag gallret 4-5 mm (då har jag 2 mm till godo på diskanterna) genom att lägga trälister i spåren för gallret.

Nu sitter jag och funderar på om det var så att någon av diskanterna skulle vara fasvända på OA116? Kan någon i sådana fall berätta för mig vilka? :)

Ber om ursäkt för bildkvalitén, min kamera... suck, den är inge vidare helt enkelt!
Attachments
Detalj av fästblecket för nya CT62 diskanten.
Detalj av fästblecket för nya CT62 diskanten.
detaljbleck.jpg (207.3 KiB) Viewed 4785 times
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by rylandes »

Ja!

Den ena 16 ohmaren som på vänster högtalare sitter längst fram till höger och är riktat snett bakåt/innåt mot vägg och höger högtalare.
På den högra högtalaren är det naturligtvis tvärtom.

Sten R
quixotic
(30+ posts)
(30+ posts)

Post by quixotic »

Stort tack! Jag misstänkte detta, men märkningen på mina diskanter hade flagnat bort med åren så det gick inte att se. Får åtgärda detta omedelbums! :o)
bjed
(125+ posts)
(125+ posts)

Bättre fästbleck till CT62

Post by bjed »

quixotic: Fästblecken som du visar i bilden "detaljbleck.jpg", är det dem från HiFiKit eller ?
Post Reply