SONAB 85 S

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
JohanL
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by JohanL »

Jo, jag får PM:a honom så får vi se om det kanske har blivit med den som med bilderna....
JohanL
(20+ posts)
(20+ posts)

Post by JohanL »

Jonathans (webmasters) svar var att den ligger här!
-> http://www.carlssonplanet.com/downloads ... dbdc70.zip

Sånuså! :)
Nimrod
(1+ posts)
(1+ posts)

Re: SONAB 85 S

Post by Nimrod »

Hej, Peter heter jag, ny här, och jag vill börja med att tacka för ett bra forum och en bra hemsida.
Många fina nyttiga tips här.
Jag har precis köpt en Sonab 85 S-3/D och tänkte modda den lite enligt beskrivningarna i nyhetsbrevet.
Men jag har lite frågor som jag hoppas kunna få svar på.
Nu är ju den här tråden några år gammal så vi får väl se om någon läser/svarar.

Först är jag förvånad över tipset att sätta dit en jordad kabel. Mitt exemplar jag köpte idag har en jordad nätkabel, och det är fabriksgjort inget tvivel om den saken.
Är det så att senare exemplar fick jordad kabel?
Min har ju 3/D efter modellbeteckningen, står det för att det finns olika versioner kanske?

Sen när det gäller signalkabeln så rekommenderas att man byter den till en RG59 kabel.
Men jag tycker originalkabeln som sitter där verkar så fin. Den har separata skärmade kablar för vänster/höger och en jordkabel.
Det borde väl bli lika bra att sätta på två guldpläterade phonos på den befintliga kabeln, eller?

Ja det var de frågor jag hade för tillfället, det kommer säkert fler vad det lider.
momus
(515+ posts)
(515+ posts)

Re: SONAB 85 S

Post by momus »

Jag måste säga att jag inte riktigt förstår det där med vurmen för Sonab 85 S. Det är ju verkligen ingen märkvärdig skivspelare. Yamaha hade inte tillverkat såna prylar när man fick kontakt med svenska Sonab på sjuttiotalet. Har t o m för mig att en del av deras förstärkare delvis konstruerades av svenskar (R 7000) och Yamaha var dom som gjorde prylarna. Innan dess hade man bara erfarenhet av pianon och saxofoner och andra musikinstrument. Så man var nybörjare, visserligen med finmekanisk erfarenhet men hade (vad jag vet) ingen större egen kunskap om elektronik. Tror nog att 85 S var ett förstlingsverk
Har bara hört Sonab 85 S en gång och blev inte särskilt imponerad (då med en Stantonpickup). Överhuvudtaget tror jag att det är viktigare med ett bra RIAA-steg än pickup respektive skivspelare. Det är i alla fall min erfarenhet. Jag har haft många spelare med olika pickuper, men det var först med ett schysst RIAA-steg som jag upptäckte vad som egentligen dolde sig där i skivspåren. Tidigare var jag övertygad att det viktigaste på skivspelaren var pickupen.
Nu handlar det ju om förstås om en synergieffekt mellan spelare, arm, pickup och RIAA-steg, men uppenbarligen finns det många som bortser från det förstärkarsteg som ska ta hand om den lilla, lilla signalen från pickupen.
Ungefär som att alla "phonosteg" skulle låta likadant och att ljudet egentligen bara handlar om skivspelare och pickup.
Undrar om någon skulle bry sig om Sonab 85 S överhuvudtaget om det inte stod just Sonab på den? Men den är ju snygg! Men det var Lars Lallerstedts förtjänst.
Post Reply