OD-hål i botten
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

OD-hål i botten
Hej!
Jag håller på med att fixa ett par OD-11or jag kommit över. Problemet med dessa* är att det är borrat ett 8 mm hål i botten på dem.
Är det någon som har en idé om vad som är bästa metoden att lägga igen dessa hål med?
Med vänlig hälsning
Martin
* Det är fler problem men de vet jag hur jag skall hantera....
- Skruvterminaler på baksidan an lådan....
- Omkantade element som ej är centrerade....
- CT som ej sitter fast...
- Lödningar som min 4 åriga dotter hade fixat bättre med limstift...
mm, mm.
Jag håller på med att fixa ett par OD-11or jag kommit över. Problemet med dessa* är att det är borrat ett 8 mm hål i botten på dem.
Är det någon som har en idé om vad som är bästa metoden att lägga igen dessa hål med?
Med vänlig hälsning
Martin
* Det är fler problem men de vet jag hur jag skall hantera....
- Skruvterminaler på baksidan an lådan....
- Omkantade element som ej är centrerade....
- CT som ej sitter fast...
- Lödningar som min 4 åriga dotter hade fixat bättre med limstift...
mm, mm.
Jag vet inte, vet du?
angående hålen så kan du ju använda dig av någon form av trögt lim .... det som kommer på tanke är PL400 som enligt utsago ska klara upp till 1cm skarvar i olika sammanhang och det finns INGET som det limmet inte fäster på....
finns svart variant som jag inte kommer ihåg vad den heter dock....
terminalerna på baksidan pluggas lämpligtvis med träplugg av lagom storlek ... antar att elvorna är av fanér typ och då blir det hela en smula jävligare....
sprutspackla hela lådan och slipa och lägg på ett lager färg av valfri karaktär är vad jag hade gjort.... har en tråd uppe på ett annat forum som börjar på bokstaven F där du har lite före och efter bilder på ett projekt jag hållt på med som innehåller oa14 lådor som var i bedrövligt skick ....
terminalerna på baksidan pluggas lämpligtvis med träplugg av lagom storlek ... antar att elvorna är av fanér typ och då blir det hela en smula jävligare....
sprutspackla hela lådan och slipa och lägg på ett lager färg av valfri karaktär är vad jag hade gjort.... har en tråd uppe på ett annat forum som börjar på bokstaven F där du har lite före och efter bilder på ett projekt jag hållt på med som innehåller oa14 lådor som var i bedrövligt skick ....
stolt far till ebba 7år
- mina carlsson -
oa12.3 (nylack. , svarta , kopparfärg på emblem, nya dekaler, kabelterminaler monterade)
- fd carlsson -
oa11 (nylack. , vita , specialare av mig oa14 med endast en ct62 monterad , söker fler ct62 , nya uppmätta matchade b65 basar)
oa14 (svart fanér, omkantade basar, kabelterminaler monterade, sålda till underpris)
od11.3 (nylack. , svarta , kabelterminaler monterade , sålda till nära vän för struntsumma)
oa5k (jakaranda, fina hembyggen, ena högtalaren stulen, den andra gavs bort)
- mina carlsson -
oa12.3 (nylack. , svarta , kopparfärg på emblem, nya dekaler, kabelterminaler monterade)
- fd carlsson -
oa11 (nylack. , vita , specialare av mig oa14 med endast en ct62 monterad , söker fler ct62 , nya uppmätta matchade b65 basar)
oa14 (svart fanér, omkantade basar, kabelterminaler monterade, sålda till underpris)
od11.3 (nylack. , svarta , kabelterminaler monterade , sålda till nära vän för struntsumma)
oa5k (jakaranda, fina hembyggen, ena högtalaren stulen, den andra gavs bort)
Att fylla hålet i botten går nog bra med PL200 även om jag aldirg hittills använt det. Om hålet är för stort kan du alltid lägga en liten tunn plastbricka/skiva (kanske ett tunt gitarrplektrum edyl) på insidan att "spackla" emot. Vad terminalhålen beträffar tycker jag absolut inte att du ska måla över faneret med annan färg! Finns inget snyggare än fanér på dessa lådor. Att fylla med träplugg är bra ide och detta räcker väl egentligen om hålen är på baksidan och högtalaren ska stå mot vägg. Vill man göra det snyggare kan man alltid leta upp en liknande fanér och fanera bara över stället där pluggen är. Fattigmansvarianten är att försöka måla och efterlikna faneret så gott det går.
Tyko
Tyko
http://www.runessonguitars.com
Mina högtalare:
OA52.3 (bokfaner)+Sentec pa9 & Sc9, Thorens TD145, Pioneer dv-757
OD11 jakaranda (uppgrad enl CP)+ Denon m33
Mina högtalare:
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Jag har använt Biltemas Tätningsmassa Universal med framgång för att fylla borrhål i Carlssonhögtalare.
// CCL
Jag har använt Biltemas Tätningsmassa Universal med framgång för att fylla borrhål i Carlssonhögtalare.
// CCL
Mina grejor
Stereo:
OA14.3,Satori, CT62,vita
Pioneer SX 838 receiver
Pioneer SL 2000
OA12.3 + inre tratt, CT62, svarta (surr)
OA 52.3 Lyxfilter, svarta
QLN Signature, vita
Torpet:
OD11.3 + inre tratt, CT62, vita
Stereo:
OA14.3,Satori, CT62,vita
Pioneer SX 838 receiver
Pioneer SL 2000
OA12.3 + inre tratt, CT62, svarta (surr)
OA 52.3 Lyxfilter, svarta
QLN Signature, vita
Torpet:
OD11.3 + inre tratt, CT62, vita
8 mm låter ju inte som ett särskilt stort hål, som en blyertspenna ungefär. Det kanske har suttit en anslutningskabel där tidigare? Jag brukar använda silikongummi för att fylla hål, det kan täcka betydligt större hål än så. En fördel är att det finns i olika färger, svart är kanske bra till botten av en OA. Det går inte att måla på, så det är inget bra recept för baksidan på lådorna. Vid jättestora hål får man försöka limma i en bit fast material för att sedan eventuellt täta också.
För många Carlsson är inte nog.
Mig veterligen så blir pl200/400 hårt när det torkar, rätta mig om jag har fel. Om det är som jag har för mig kommer du i torkat tillstånd inte märka någon skillnad på det eller annat hårt material typ spackel (som iochförsig säkert också fungerar ypperligt.)
http://www.runessonguitars.com
Mina högtalare:
Mina högtalare: