Ovalitet vid kantbyte

För er som vill modda och renovera på egen hand.
For those of you who whish to mod and renovate by yourself.
Conny
(105+ posts)
(105+ posts)

Ovalitet vid kantbyte

Post by Conny »

Jag skall byta kanter på ett par SC165 serie 2. Har införskaffat gummikanter.
Det känns som om de är väldigt lätt att få dom att hamna ovalt när man limmar dit dom mot konen.
Finns det något bra sätt att säkerställa att kanten hamnar centrerat och cirkulärt?
Funderar på något slags verktyg som håller kanten rund under själva limningen.
Någon som har erfarenheter/tips?

Conny
Mina Carlsson:
OA 50.2 Svarta
OA14.3Y Svart faner (med B65oa II)
OA12 Svarta
OA12 Teak? (Basar renoverade med gummikant)
OD11 Svart faner (Snikmodellen, renoveringsobjekt)
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by phon »

Vet inte, jag brukar limma på korgen först och försöka sikta så rakt som möjligt, jag använder avståndet till metallkanten som mall. När det har torkat (nästa dag) så limmar jag kanten. Då sätter jag lim på konens kant och lyfter upp konen så rakt jag kan så får den hamna där den vill. Pappersröret runt polen styr rätt bra tycker jag.
För många Carlsson är inte nog.
Conny
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by Conny »

phon wrote: Pappersröret runt polen styr rätt bra tycker jag.
Med pappersröret, menar du det som sitter i konen eller menar du att du har shims i spalten mot talspolen?
Mina Carlsson:
OA 50.2 Svarta
OA12 Svarta
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by rylandes »

Hej!

Det klassiska sättet är att skära bort kupolen i mitten som täcker talspolen(akta trådarna). Därefter shimsar man med en pappersbit. Vanligt kopierpapper brukar fungera bra.

Själv brukar jag ansluta 1,5 Volt DC över anslutningsstiften, antingen från ett batteri eller batterieleminator. Så att konen lyfter. Först har jag limmat
gummikanten mot pappkonen. Sedan applicerar jag lim på både gummikant och korg. Sedan tar jag bort 1,5 volten så konen sjunker. Varefter jag försiktigt trycker fast gummikanten mot korgkanten utan att rubba något. Har hitills aldrig misslyckats.

Jag tror det finns många beskrivningar över detta på siten. Bara att söka.

Sten R
Conny
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by Conny »

Jodå, det finns mycket att läsa och jag tror att jag har läst allt. Min oro grundar sig på att jag tror att gummikanten är mer eftergivlig när det gäller den runda formen än vad skumkanten är. Jag vill inte att kanten skall vara "äggformad" när den sitter på plats. Fast det kanske inte är ett stort problem om man bara försöker att "lägga" kanten på plats, så opåverkad som möjligt.
Mina Carlsson:
OA 50.2 Svarta
OA12 Svarta
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by phon »

Jag var nog lite otydlig, det är shimsen av papper jag menar. Jag brukar shimsa så hårt att konen stannar i det läge jag sätter den i, men inte hårdare än att den glider skapligt lätt ändå. Då kan jag trycka upp eller ner den som jag vill.
För många Carlsson är inte nog.
rylandes
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by rylandes »

Hej!

Jag vill nog hävda att det är lättare med gummikanter än skumkanter. Eftersom den yttre kanten som du fäster mot korgen är mycket tjockare på original Peerless gummikant. Därför hade jag inga problem alls med dessa kanter. Tyckte dock att det var mycket svårare och känsligare med skumkanterna.

Känner du dig osäker så shimsa med papper. Annars fungerar 1,5 voltsmetoden bra. Så slipper du skära bort mittkupolen.

Lycka till.

Sten R
Conny
(105+ posts)
(105+ posts)

Post by Conny »

Okej, det verkar inte som om någon av er som svarat har haft problem med ovalitet. Får väl sikta efter den gamla limkanten och hoppas att det blir bra. Tänkte försöka lösa upp limningen till dammskyddet med lösningsmedel, det skall ju gå med mycket tålamod. Känns lugnare om man shimsar tycker jag. Sedan en kombination av shims och 1,5 Volts-metoden. Tror att det kan bli bra.

Tackar för synpunkter/tips!

Conny
Mina Carlsson:
OA 50.2 Svarta
OA12 Svarta
Lunden
(1+ posts)
(1+ posts)

Post by Lunden »

Jag håller i dagarna på att renovera mina första OA14 och läser på många ställen att det är lite tålamodsprövande att ta bort den gamla skumkanten. :?
Då undrar jag om inte undermedlet heter "Gripen Remover". Jag duttade på detta med Tops på skumkanten runt om några varv. När jag efter någon minut tog tag i skumkanten så lossnade denna snällt och kvar fanns endast den rena pappkanten. Allt lim och kladd satt på den gamla skumremsan jag drog bort.
Vart hittar man då Gripen Remover? Gör som jag och titta i gummans badrumsskåp. Hon använder det att ta bort nagellack med :lol:

Förtydligande: "Remover" är acetonfritt men luktar nästan som aceton.
// Roy
Last edited by Lunden on Wed 11 Jan 2006, 13:21, edited 1 time in total.
Hifi
(40+ posts)
(40+ posts)

Post by Hifi »

Aceton? Suveränt att ta bort superlim med btw
Post Reply