Min OA14.3 låter inte speciellt bra i basen. Den känns diffus, slapp och burkig. Jag har min OA14 ca 5 cm från väggen, mycket möbler, tjock stor matta, gardiner osv. Har kollat och dubbelkollat eventuellt fasfel.
Diskant och mellanregistret känns är jag riktigt nöjd med, speciellt efter uppgradering till .3
Bifogar en länk till en översikt av mitt rum:
http://putfile.com/pic.php?pic=11/31412003185.jpg&s=x2
Någon som har nåt tips?
OA14. som inte låter bra - rummet?
OA14. som inte låter bra - rummet?
OA14.3 jakaranda
-
-distortion-
- (515+ posts)

högtalarna är avsedda att stå minst 1 meter från rumshörn
dessutom bör de placeras någotsånär symmetriskt
kanske kan sängen flyttas till lyssningsplats så högtalarna kan placeras symmetriskt
golvet ska helst vara jättedämpat och väggar (över 90cm från golv) kläs med diffuserande föremål
allt enligt manualen
dessutom bör de placeras någotsånär symmetriskt
kanske kan sängen flyttas till lyssningsplats så högtalarna kan placeras symmetriskt
golvet ska helst vara jättedämpat och väggar (över 90cm från golv) kläs med diffuserande föremål
allt enligt manualen
Enligt din ritning så ser det ut som om rummet är öppet (viddgarderoberna). Eller finns det en dörr som du inte ritat in?
Jag har en "öppen planlösning" mot hall/trappa och upplever också det du säger, plus att diskanten blir sned/tidsförskjuten. (En av mina högtalare står bredvid "öppningen")
Kan kanske inverka menligt på ljudet?
Conny
Jag har en "öppen planlösning" mot hall/trappa och upplever också det du säger, plus att diskanten blir sned/tidsförskjuten. (En av mina högtalare står bredvid "öppningen")
Kan kanske inverka menligt på ljudet?
Conny
Mina Carlsson:
OA 50.2 Svarta
OA14.3Y Svart faner (med B65oa II)
OA12 Svarta
OA12 Teak? (Basar renoverade med gummikant)
OD11 Svart faner (Snikmodellen, renoveringsobjekt)
OA 50.2 Svarta
OA14.3Y Svart faner (med B65oa II)
OA12 Svarta
OA12 Teak? (Basar renoverade med gummikant)
OD11 Svart faner (Snikmodellen, renoveringsobjekt)
Detta är en riktigt liten lägenhet på ca 30 kvm och detta är öppningen mot hall och "kök". Den är drygt en meter och det finns ingen dörr.
Har laborerat fram och tillbaka idag med placering av högtalare och stereobänk och har flyttat stereobänken mot mitten och vänster OA14 likaså. Märker en betydande skillnad, basen låter lägre men mer kontrollerad och "tight". Tror inte jag kan spela med OA14´s fulla potential i denna lägenhet men det låter iaf bättre nu.
Har laborerat fram och tillbaka idag med placering av högtalare och stereobänk och har flyttat stereobänken mot mitten och vänster OA14 likaså. Märker en betydande skillnad, basen låter lägre men mer kontrollerad och "tight". Tror inte jag kan spela med OA14´s fulla potential i denna lägenhet men det låter iaf bättre nu.
OA14.3 jakaranda