Tanken är att dämpa ner 9710:ans karakteristiska övre mellanregister. Jag antar att jag helt enkelt kan prova det i praktiken, men om någon annan har funderat på detta vore det kul att höra några kommentarer.[/quote]Jag skulle också vilja veta - finns det några teoretiska invändningar mot att sänka delningsfrekvensen mellan mellanregister och diskanter? Vill minnas att OA-14 etc delar betydligt lägre (t.o.m. under rekommenderad delning för CT62).
Diskussion OA-6 Typ 2
Jag startade förresten en gång för länge sedan en tråd om ersättningselement till mellanregistret i OA-6.2 ( http://carlssonplanet.com/forum/viewtopic.php?t=1604 ), där jag bl.a. undrade om någon hade synpunkter på delningsfrekvensen. Ingen svarade, så jag antar att ingen hade något att säga på den punkten, men jag är fortfarande nyfiken förstås... Detta är hämtat från ovannämnda tråd:
Elektrofon Tonträff (vit)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
-
Rolf Zetterberg
- (150+ posts)

Här finns det lite trevlig läsning om 9710.ans stigande frekvensgång och vad man kan göra åt det:
http://www.troelsgravesen.dk/philips9710.htm
http://www.troelsgravesen.dk/philips9710.htm
Då kommer mätningarna så fort jag fått klart min mätbänk, men det kan dröja ett tag.
Just basåtergivningen i OA6: orna är det nåt speciellt med, basen blir inte tunn på låga nivåer som den gärna blir med andra högtalare. Kanske inte helt korrekt, men i varje fall lyssningsvänligt enligt mig.
Daniel, berätta mer om dina tankar att dämpa det övre mellanrigistret hos nittisjutian, det låter som att det tåler att testas.
J.
Just basåtergivningen i OA6: orna är det nåt speciellt med, basen blir inte tunn på låga nivåer som den gärna blir med andra högtalare. Kanske inte helt korrekt, men i varje fall lyssningsvänligt enligt mig.
Daniel, berätta mer om dina tankar att dämpa det övre mellanrigistret hos nittisjutian, det låter som att det tåler att testas.
J.
2 st OA6 typ II,OA12, OA14, OA 116, OA 50, OA 51, OA 52
Jo, delningfrekvenserna i OA-6.2 är ju 200 respektive 2700 Hz, medan den med samma diskanter i 70-talsserien ligger på 1800 Hz. Visserligen har ju bas/mellanregistret i 70-talarna en annorlunda karakteristik, men uppenbarligen bör ju i alla fall diskanterna klara av en lägre delning än i OA-6.2.Jon wrote:Daniel, berätta mer om dina tankar att dämpa det övre mellanrigistret hos nittisjutian, det låter som att det tåler att testas.
Vad som förbryllat mig är att de data som jag sett på CT62 (HiFi Kits hemsida, t.ex.) anger rekommenderad delningsfrekvens för CT62 som >3000 Hz, och frekvensomfånget som 2000-20000 Hz. Med andra ord skulle delningfrekvensen för 70-talarna t.o.m. ligga utanför elementens egentliga frekvensområde. Nu kan det ju inte vara så illa som det ser ut, för jag vet ju att CT62 kan fungera utmärkt med originalfilterutseende i 70-talsserien (har ej hört renoverade högtalare själv, men det är det ju många andra som har).
Min idé är därför att sänka delningsfrekvensen diskant/mellanregister så mycket som möjligt för att komma längre från den omtalade 3 kHz-puckeln på 9710. Själv är jag inte så bevandrad på det här området, så jag måste nog ha hjälp med hur modifierade filter för detta ändamål skulle se ut. Ett annat problem är ju att CT62 helt enkelt inte går att få tag på längre, och ett eventuellt nytt ersättningselement - som vi får hoppas går att få fram så småningom - kanske har andra egenskaper som gör det hela litet krångligare.
Grundidén är i alla fall att ett diskantelement som ska kunna fungera i t.ex. OA-14 också borde kunna funka med en lägre delning än original för OA-6.2. Exakt hur långt ner man kan gå vet jag inte, men man kanske kan testa med 2000 Hz i alla fall?
I brist på annat kanske jag försöker få tag på fungerande 8-ohms MT 24 att testa med, men frågan är om ens sådana går att frambringa.
Elektrofon Tonträff (vit)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
-
Martin Dellstig
- Co-Editor

Hej!
Istället för att dämpa mellanregistret kanske det kan vara värt att sätta i en 9710 istället för en 9710M, alltså den varianten utan diskanttratt.
Vet inte exakt ar tratten börjar komma in men det är kanske en idé.
Sedan gäller det ju att få tag i elementet också förstås...
Har man gott om 9710M kan man ju alltid ta ett par och skära bort diskanttratte, blir det inte bra tar man dom som basar i OA-6-II.
Bara som lösa tankar men det kanske kan gå.
Med vänlig hälsning
Martin
Istället för att dämpa mellanregistret kanske det kan vara värt att sätta i en 9710 istället för en 9710M, alltså den varianten utan diskanttratt.
Har man gott om 9710M kan man ju alltid ta ett par och skära bort diskanttratte, blir det inte bra tar man dom som basar i OA-6-II.
Med vänlig hälsning
Martin
Jag vet inte, vet du?
Anledningen till att dom ska vara svårlagade är att det ska vara svårt att hitta passande utgångstrissor till. Jag har dock hittat som i alla fall funkar, ska mäta och jämföra med orginal i mån av tid, men jag har i alla fall ingen skilnad. Konstruktionen är i och för sig lite underlig.
J.
J.
2 st OA6 typ II,OA12, OA14, OA 116, OA 50, OA 51, OA 52
Daniel wrote:Jag startade förresten en gång för länge sedan en tråd om ersättningselement till mellanregistret i OA-6.2 ( http://carlssonplanet.com/forum/viewtopic.php?t=1604 ), där jag bl.a. undrade om någon hade synpunkter på delningsfrekvensen. Ingen svarade, så jag antar att ingen hade något att säga på den punkten, men jag är fortfarande nyfiken förstås... Detta är hämtat från ovannämnda tråd:
Tanken är att dämpa ner 9710:ans karakteristiska övre mellanregister. Jag antar att jag helt enkelt kan prova det i praktiken, men om någon annan har funderat på detta vore det kul att höra några kommentarer.Jag skulle också vilja veta - finns det några teoretiska invändningar mot att sänka delningsfrekvensen mellan mellanregister och diskanter? Vill minnas att OA-14 etc delar betydligt lägre (t.o.m. under rekommenderad delning för CT62).
Håller just på med en låda där jag gör tvärtom, höjer delningen istället för att slippa lite av disten från diskanterna. Detta för att jag använder gamla diskanter. Håller på med delningsfiltren just nu så jag kan inte säga något om hur det låter. Jag dämpar då 9710 högst upp lite grann, några dB till att börja med, vi får se hur det tar sig ut när det blir inkopplat. Dämpningen ges av filtret plus en serielänk över elementet.
Föresten, bor du i Stockholm nu? Det är en av dina gamla lådor det handlar om ...
För många Carlsson är inte nog.
Hej,
vilket element är det som i orginal används till OA-6 II som bas, är det 9710 el. 9710M?
mvh,
Oafem
vilket element är det som i orginal används till OA-6 II som bas, är det 9710 el. 9710M?
mvh,
Oafem
Martin Dellstig wrote:Hej!
Med vänlig hälsning
Martin