Ersättare för 9710 i OA-6.2

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
Post Reply
Daniel
Valued Contributor

Ersättare för 9710 i OA-6.2

Post by Daniel »

Min idé är att man kan diskutera ersättningselement till 9710 för OA-6.2 i en separat tråd; förutsättningarna är ju annorlunda, så jag antar att andra element än för OA-5 kan bli aktuella.

Att byta baselementet känns vanskligt, eftersom hela idén med det speciellt avpassade slutsteget baserar sig på 9710:ans egenskaper. Att byta mellanregistret bör väl dock vara en annan sak, även om det kan vara svårt att göra med bibehållande av ursprungskaraktären hos ljudet.

Jag har själv för dåliga teorikunskaper för att kunna komma med förslag på ersättningselement. Följande information hämtad från en gammal tråd om OA-6.2 kan väl dock komma till användning:
Rolf Zetterberg @ Fri 10 Dec, 2004 19:17 wrote:Stämmer bra,men ska man vara petig så är den övre kammaren på OA6 typ2a 21x22cm, 10cm djup och har ½ tums hörnlister,fylld med en 5 tum tjock Gullfiberskiva 20x20cm och med ett 7cm hål för 9710:ans magnet.
(Hämtat från denna tråd: http://carlssonplanet.com/forum/viewtop ... hlight=oa6 )
Elektrofon Tonträff (vit)
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
berma
(75+ posts)
(75+ posts)

Re: Ersättare för 9710 i OA-6.2

Post by berma »

Att byta ut mellanregistret i OA6-II mot B65/SC165 bör ju vara tämligen problemfritt, det funkar ju i OA116 och bör väl fungera lika bra här. Man kan säkert vinkla upp det på ungefär samma sätt också.

Att använda 9710 som ett rent ”aktivt” baselement är ju verkligen att pressa den här gamla tratten över alla gränser. Det visar väl att gamle Stig C verkligen inte brydde sig om konventioner och också att han var villig att kompromissa. Det bör ju inspirera alla här på forumet till att våga experimentera. Det var nämligen Stig C:s adelsmärke, okonventionella lösningar och nytänkande.

Basförstärkaren var väl inte heller någon lyckad konstruktion. Ett alternativ kan ju vara att byta ut den mot en subwooferförstärkare, sådana finns ju färdiga att köpa. Då får man ju ganska stor frihet att välja högtalarelement. Man kan nog t.o.m. använda bara en basförstärkare för att driva båda baselementen, i mono då men det har nog ingen betydelse
Högtalare:OA14, OA14.2Y, OA5-I,OA5-II, DIY-OD11/OA50-hybrid
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by phon »

I tillägg till att 9710 inte är en särskilt bra bashögtalare så tycker jag inte att den passar så bra i en 5 liters sluten låda heller. Däremot har den hög verkningsgrad vilket stökar till det lite när man väljer nåt annat element. För basen kan man justera på förstärkaren, men uppåt måste det ju passa hyfsat till diskanterna.
För många Carlsson är inte nog.
Daniel
Valued Contributor

Post by Daniel »

Om man nu tänker sig att man byter alla element på ett par OA-6.2 uppifrån och ner, och alltså inte behöver ta hänsyn till några andra specifikationer än lådans innermått, hur bör specifikationerna för ett nytt mellanregisterelement se ut? B65 kan ju vara ett bra val eftersom det matchar 62CT, men det vore intressant att se vad alternativen är; vore kul att behålla originalutseendet så långt det går, dvs om möjligt 8-tumselement.

berma skrev:
Basförstärkaren var väl inte heller någon lyckad konstruktion. Ett alternativ kan ju vara att byta ut den mot en subwooferförstärkare, sådana finns ju färdiga att köpa. Då får man ju ganska stor frihet att välja högtalarelement.
Intressant tanke! Har du något förslag på en sådan subwooferförstärkare?
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
berma
(75+ posts)
(75+ posts)

Post by berma »

Daniel @ Mon 07 Feb, 2005 wrote: .......

Intressant tanke! Har du något förslag på en sådan subwooferförstärkare?
Nej, egentligen inte jag vet att HiFiKit och Ljudia säljer sådana, kostar från någon tusenlapp och uppåt. Kolla bara att det går att dela vid 200Hz, som väl är den frekvens som originalet har. (men egentligen måste man väl inte låsa sig vid 200Hz heller...?)
Högtalare:OA14, OA14.2Y, OA5-I,OA5-II, DIY-OD11/OA50-hybrid
Daniel
Valued Contributor

Post by Daniel »

Jag hittade tillbaka till denna gamla tråd via en länk i en annan tråd. Har blivit sugen på att ta mig an OA6.2:orna igen... Fortfarande inga förslag på ersättningselement för mellamregistret?

Och en kommentar till 9710 som baselement - jag tycker att de låter väldigt runt och fint. Kanske inte så tajt, men behagligt. Mellanregistret stör mig dock en smula i OA6.2.

Jag skulle också vilja veta - finns det några teoretiska invändningar mot att sänka delningsfrekvensen mellan mellanregister och diskanter? Vill minnas att OA-14 etc delar betydligt lägre (t.o.m. under rekommenderad delning för CT62).
OA-5K typ 1 (valnöt)
OA-6 typ 2 (teak)
OA-14 (svarta)
Post Reply