Popboxarna har landat!

Ställ frågor, diskutera och prata om Carlssonhögtalare och tillbehör.
Ask questions, discuss and talk about Carlsson loudspeakers and accessories.
parbring
(10+ posts)
(10+ posts)

Re: Popboxarna har landat!

Post by parbring »

parbring wrote: Infästningen av baselementen i baffeln var även lite taffligt gjorda, så dessa skall göras om med skruvfång för fingängad plåtskruv. :)
Ooops, här har jag visst i all iver vimsat bort mig själv... :oops: Menar givetvis att jag byter till infallsmuttrar och bult, givetvis med insex. 8)
Internkablaget byts även. Från diskanter till filter lämnar jag, för de var fräsha också, men mellan bas och filter blir det entrådig kabel av lite grövre sort, och filter till terminal blir Supra Classic (ey, jag är bara student, har inte råd med Ply :wink: ).

Måste även tillägga att det är en ren fröjd att renovera dessa talare med sin goda grundkvalité jämfört med mycket annat jag skruvat i.
phon
(245+ posts)
(245+ posts)

Post by phon »

haha, vi postade exakt samtidigt :D
För många Carlsson är inte nog.
parbring
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by parbring »

phon wrote:Du har en OA5K, den fungerar också. Kanske kan du bygga om den med basrör som en Popbox, eller använd den som den är. På bilden ser du dämpkorgen bakom elementet.
Åhå, sedär. Men min har ju varken terminal, logotype eller sådan där dämpkorg.
Min verkar vara en blandning mellan en OA5K och något snyggt hemmabygge eller så...
parbring
(10+ posts)
(10+ posts)

Post by parbring »

parbring wrote:Tja, mina 9710 verkar fina. Spänstiga, och inga hål. Tänkte mest att det kunde vara bra med coating för att de skulle fortsätta vara så fina. Kan det inte vara en idé att blanda egen coating av vulk-pasta och thinner till en lite tunnare blandning och pensla försiktigt?

Sen angående "påsen" eller "kudden" som sitter original på 9710, är det något som är lätt att tillverka själv, eller är lösningen med rockwool med ett hål i för magneten lika väl fungerande?
Någon som har något att säga om detta?

Har hursomhelst byggt ihop högtalarna nu med nytt kablage osv, och de låter underbart! Jag vill aldrig sluta lyssna, skiva efter skiva. :D
Post Reply