Behöver hjälp med trasiga element!
Behöver hjälp med trasiga element!
Hej
Jag har fått tag på ett par od11 men trasiga element. Kom hem och ohmmätte högtalrarna och allt så fint ut tills jag kopplade in dem... Basarna är helt stumma! Jag kan inte trycka in eller ut dem! så att på något sätt så har de fastnat..,(antagligen oxid) Men de är som sagt ok om jag ohmmäter dem. Är det något man kan göra?! hur ligger det annars till med ersättningselement?
Jag har fått tag på ett par od11 men trasiga element. Kom hem och ohmmätte högtalrarna och allt så fint ut tills jag kopplade in dem... Basarna är helt stumma! Jag kan inte trycka in eller ut dem! så att på något sätt så har de fastnat..,(antagligen oxid) Men de är som sagt ok om jag ohmmäter dem. Är det något man kan göra?! hur ligger det annars till med ersättningselement?
Jag råkade ut för det med mina 51-or när de varit undanstoppade några år. Om de stått fuktigt kan det naturligtvis vara rost i talspolegapet men troligare är väl att de har åkt i golvet med en jä-la fart och att polstycket har släppt från magneten. Det hände mig. Om man har tålamod och en stark kamrat så går det att fixa. Vet inte hur det står till på elementfronten om du skulle vilja byta ut dem, men det får du säkert besked om här!
/Jocke
/Jocke
Kolla på baksidan av magneten om inte det bakre polstycket lossnat! Kossnat betyder inte att det är löst för om det lossnat sitter det berget mot "gapet". vanligtvis är det bakre polstycket limmat med Araldit eller liknande superepoxi. Om bakre polstycket lossnat ser du spåren efter var det suttit tidigare.
/Jocke
/Jocke
-
Martin Dellstig
- Co-Editor