Restaurera skivspelare

Om du har frågor eller vill prata om HiFi som inte är Carlsson eller Sonab, posta här. Detta inkluderar även hemmabio m.m.
If you have questions or want to talk about other HiFi, not related to Carlsson, post here.
Post Reply
JockeP
(15+ posts)
(15+ posts)

Restaurera skivspelare

Post by JockeP »

Hej!

Har en fin Pioneerskivspelare som har släppt lite i "lacken" alltså den trämönstrade plastfilmen som kläder skivspelaren och får den att se ut att vara i valnöt.

Sitter och funderar på att fixa det, och undrar om det är möjligt att "klä om den"? Alltså går det att köpa, och framförallt framgångsrikt byta trävinyl och få det att se bra ut? Något annat tips på vad jag skulle kunna göra åt den..?

/Jocke
Technics SA-5560
Technics Kasett deck 671
AKAI AA-1200
AKAI AA-1050
AKAI CS-372D
Lenco L-75
Lenco 725
Pioneer HPM-100
Carlsson OA-5
s.b
(695+ posts)
(695+ posts)

Post by s.b »

Vilken modell är det du har?
Kanske går att bygga en ny plint eller fanera
den gamla?!

/s.b 8)
Mina leksaker:
REGA Planar 3
Hegel Röst
2 stycken Audion Silvernight MKII/b 300B eller 2A3

Carlsson OA52.2
Carlsson OA51
Sonab OD11.senaste version
Bill50x
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by Bill50x »

s.b wrote:Vilken modell är det du har?
Kanske går att bygga en ny plint eller fanera
den gamla?!

/s.b 8)
Även min tanke. Att försöka reparera är dömt att misslyckas. Tillverka en ny plint alternativt riv loss det gamla ytskiktet och fanera om.

/ B
JockeP
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by JockeP »

PL-550 är modellen på min skivspelare. Direktdriven sak importerad från USA för länge sedan.

Fanera om säger ni.. då går det alltså..? :) Det som sitter på nu är bara som en tunn plastfilm som ser ut som trä. Under är det plast. Hur svårt är det att få det bra om man är en halvhändig men noggran hemmaentutiast?

Och var köper man lämpligen faner som är något att ha?
Technics SA-5560
Technics Kasett deck 671
AKAI AA-1200
AKAI AA-1050
AKAI CS-372D
Lenco L-75
Lenco 725
Pioneer HPM-100
Carlsson OA-5
Bill50x
(150+ posts)
(150+ posts)

Post by Bill50x »

Är det en sådan här du har?
Image

Fanér kan du köpa på nästan vilken träfirma som helst. Om du nu inte är ute efter något väldigt exotiskt.

Det bör inte vara så svårt att applicera fanéret, jag har sett flera trådar här på forumet som handlat om fanéring av högtalare. Men det finns säkert någon snäll och erfaren gör-det-självare här som gärna berättar mer :-)

/ B
JockeP
(15+ posts)
(15+ posts)

Post by JockeP »

Precis en sådan som jag har :) En fin pjäs i mitt tycke, fast jag är å andra sidan inte så bevandrad bland skivspelare.

Vad jag känner mej mest osäker på är hur jag ska undvika att få luftbubblor och hur hörnen blir.. det är väl vad jag ser som de uppenbara problemen.. men jag skulle bli väldigt glad ifall ngn kunde ge mej direkta tips på hur jag ska och inte ska göra.

Kan ju tillägga att ytskiktet (trät) som är där nu verkligen bara är en plastfilm. Jag kommer därför inte kunna lägga på en flera mm tjock faner vilket skulle medföra att reglage o dyl skulle hamna för djupt ner...

/Jocke
Technics SA-5560
Technics Kasett deck 671
AKAI AA-1200
AKAI AA-1050
AKAI CS-372D
Lenco L-75
Lenco 725
Pioneer HPM-100
Carlsson OA-5
Post Reply